8: En låt som jag kan hela texten till.

Ännu en röd dag, men the show must go on med 30 låtar:

8. En låt som jag kan hela texten till.
Fleetwood MacLandslide.

Jag var på en fest med goda vänner. Musik, öl och rökning på balkongen. Min typ av fest. Som vanligt var jag en av dem som stannade kvar längst.

I soffan hade festens värd somnat, bredvid henne en annan kompis med drinken kvar i handen. Det var en perfekt avslutning på en perfekt fest.

Kvar var jag och en person som på snabb tid hade blivit en av mina bästa vänner. Jag har många fina vänner, men bara ett fåtal som jag kallar mina bästa då de är som en del av min familj.

Min valda familj.

Den här personen och jag hade funnit varandra på jobbet och inom några veckor hade jag insett att jag hade träffat en av världens bästa personer. En sådan som grät med mig i nedsläckta sovrum på fester.

Som hade samma snuskiga och olämpliga humor. Som jag kunde ge en blick till från andra sidan rummet och han förstod precis. Som jag kunde berätta mina innersta fel och misstag för och han lyssnade.

Som alltid hade sin axel ledig att luta mig mot.

Och som visste precis vilken låt han skulle sätta på där i festens allra sista timme. Han satte på Fleetwood Macs vackra Landslide, en av världens allra bästa låtar. Och där och då visste jag att han var en del av min valda familj.

Jag satt där på golvet och sjöng med i låtens alla ord, precis som jag har gjort så många gånger tidigare. För jag kan låten ord för ord, ackord för ackord. Den sitter i ryggraden. Och precis som med alla min vänner, gör även han det.

Min valda familj, det är Landslide för mig.

Kommentera

