7: En låt som påminner mig om ett visst tillfälle.

I dag firar vissa påsk. Jag firar lördag. Vilket som fortsätter jag med 30 låtar:

7. En låt som påminner mig om ett visst tillfälle.
Gillian WelchI Dream a Highway.

Jag satt på tåget. Bort från staden som aldrig hade blivit min vän. Bort från pojkvännen som hade slagit kärleken ur mig. Jag var på väg hem. Framför mig, mil av längtan.

Efter ett nytt liv.

Utanför fönstret såg jag landskap, åkrar och träd. Fina små hus med flaggstänger i trädgården. Ett sliskigt pittoreskt Sverige. Solen lyste över en värld jag inte hade sett på länge.

Istället bara mörkret.

Det är något med att resa. Att resa sig upp igen, i alla fall försöka. En resa tillbaka till sig själv, inåt. För jag hade förlorat mig själv i en främmande stad. Jag hade förlorat mig själv i en kärlek.

Jag satt på tåget hem till staden jag var född i. Till staden där alla jag älskar bodde. Det var ett farväl till ett gammalt liv, till ett gammalt jag. Jag grät av lättnad, och av förväntan.

Jag lyssnade på Gillian Welchs nästan 15 minuter långa mästerverk I Dream a Highway. Och jag grät hela låten igenom. För också jag drömde om en väg tillbaka. Till mig själv. Jag ville så gärna dit.

Men det tog år, den resan. Och den pågår fortfarande.

Men vid just det tillfället kände jag bara att det var en början. En början på ett nytt liv, ett bättre, ett fyllt av allt möjligt. Möjligheterna kändes i kroppen, i tårarna. För jag visste, jag visste.

Varje slut är en ny början.

5 responses to “7: En låt som påminner mig om ett visst tillfälle.

  1. nya flickrummet

    Fint. Resa är fint ibland.🙂

  2. nya flickrummet

    Ha en bra lördag.

  3. Tack för tipset om den här låten och Moorestown – båda blir bara bättre ju fler gånger man lyssnar på dem.

Kommentera

