5: En låt som påminner mig om någon.

30 låtar får försöka ta oss över påsken:

5. En låt som påminner mig om någon.
Sun Kil MoonMoorestown.

Jag vet inte hur många ord och texter jag har ägnat åt mitt livs största kärlek. Kanske för många, men antagligen alldeles för få.

Jag är ingen romantisk person. Jag är ingen kramig person. Närhet är inget som kommer särskilt naturligt eller enkelt för mig. Jag behöver tas i handen. Att den läggs om midjan på min älskade.

Det var just det han gjorde.

Han låg i min säng och spelade spel på mobilen. Plink plonk, plink plonk. Jag satt och skrev och lyssnade på Mark Kozelek. Låt efter låt. Han suckade efter varje. För han gillar hiphop och skit.

Men så satte jag på Moorestown.

Han reste sig plötsligt upp mitt i spelet. Jag minns det där ljudet när mobilspelsmusiken plötsligt tystnade. Och jag bara hörde Mark Kozelek sjunga ”Our love grew more one summer there.”

Att texten egentligen inte alls handlade om något nära oss spelade ingen som helst roll. För han tog min hand. La den om sin midja och plötsligt stod vi där i mitt lilla vardagsrum och dansade.

Jag la mitt huvud mot hans axel. När gitarrsolot kom kände jag hur mina rysningar fördes över till hans kropp. Att håren på hans rakade skalle stod upp. För jag kände dem under mina fingrar.

Aldrig har jag dansat tryckare med någon jag har älskat.

Förutom honom.

Jag minns att en tår föll på hans axel, men när låten var slut hade den torkat. Jag sa aldrig något om den för jag ville inte skrämma bort honom med all jävla kärlek som vällde över inuti min bröstkorg.

Jag sa bara: ”Det här borde vara vår låt.”

När han sa ja visste jag att han älskade mig.

2 responses to “5: En låt som påminner mig om någon.

  1. du skriver så jävla fint

Kommentera

