4: En låt som gör mig ledsen.

Fortsättning på 30 låtar:

4. En låt som gör mig ledsen.
Whoopi GoldbergYou Got It.

När jag var 11 år gammal kom filmen Boys on the Side. Den handlade om tre väldigt olika kvinnor, spelade av Whoopi Goldberg, Mary-Louise Parker och Drew Barrymore, som åkte på en roadtrip genom USA tillsammans.

Det är en film om att försöka rätta till misstagen man har gjort i livet, men hur det inte alltid går. Det är en film om hur vänskap växer fram mellan de mest olika av individer. Det är en film om kärlek.

Filmen har i nästan 15 år varit nära mitt hjärta. Dels för att jag alltid har tilltalats av filmer som visar komplexa kvinnokaraktärer som inte bara drivs av begäret att hitta en karl.

Men framför allt har den slagit an något känslomässigt. Jag tror det är något med det där att vara ensam i världen, men ändå inte. Att försöka hitta sin egen väg fram genom livet. Att försöka finna styrka även i motgångar.

Att hela tiden försöka att utvecklas.

Jag såg filmen om och om igen efter att min mamma hade dött. Lånade den som VHS på biblioteket om och om igen. Bara för att den fick mig att känna mig lite mindre ensam.

Speciellt en av filmens sista scener.

I filmen visar det sig att Mary-Louise Parkers karaktär har aids och hon blir under filmens gång allt sämre. I en av de sista scenerna ombeds hon sjunga Roy Orbisons låt You Got It, men efter ett par rader tar rösten slut.

Det är då Whoopi Goldberg börjar att sjunga. Och resultatet är en av de sorgligaste, men ändå djupt kärleksfulla, låtarna jag någonsin har hört. Whoopi sjunger med så mycket känsla att mitt hjärta brister.

Men det läks samtidigt igen, och igen, och igen.

Varenda gång jag hör den.

One response to “4: En låt som gör mig ledsen.

  1. Pingback: Jag mejlade Whoopi Goldberg och fick ett svar. |

Kommentera

