Vad gör dagens outfit för ens kroppssyn?

Aldrig förr i världshistorien har vi vetat så mycket om hur andra människor klär sig. På var och varannan blogg fotar människor sig själva varje dag och visar världen. Dagens outfit har blivit en maktfaktor i modesammanhang.

Nu är jag ganska så ointresserad av dessa människors kläder. De gör ingenting för hur jag väljer ut och ser på kläder. Desto mer intressant finner jag dock själva fotandet, själva uppvisandet av sig själv.

Jag tycker inte särskilt mycket om att bli fotograferad. Det bottnar i min tid som bulimiker. Jag klarade inte av tanken på att det fanns foton på mig därute där jag kanske såg fet ut. För det var det jag var rädd för.

Min feta kropp för världen att se.

Sedan mina bulimikerdagar har det varit en process att faktiskt låta mig själv bli fotograferad och att se något annat än det värsta tänkbara när jag ser på fotot. Jag har kommit en bra bit på väg, men det är fortfarande en process.

Jag tänker därför på hur det är för alla dessa människor som fotar sig själva varje dag. Vad gör det med hur de ser på sina kroppar, sina utseenden, sina jag?

Blir det kanske som att avdramatisera bilden av sig själv?

Blir det att man slutar tänka så allvarligt på sin kropp och hur den ser ut eller blir det ännu tydligare att man faktiskt är sin kropp, sitt utseende? Att bilden av sig själv blir viktigare?

Jag undrar också över alla dessa mediekvinnor och män som regelbundet agerar modeller till modereportage, bylinebilder och omslagsbilder. Gör det en skillnad att ständigt klä på sig de vackraste kläderna och stylas så snygga som möjligt?

Ta till exempel Ebba von Sydow, Elin Kling och Sofi Fahrman. Hur påverkar deras ständiga modellande, i publikationer med deras egna namn i titeln dessutom, hur de ser på och tänker kring sina utseenden och kroppar?

Har det gjort en skillnad?

Jag har faktiskt ingen större teori om det annat än att det faktiskt måste påverka en på något sätt, åt något håll. För jag tror inte att jag är den enda som har en komplicerad relation till bilder av mig själv och min kropp.

Är det någon av er läsare som lägger ut bilder på er själva? Hur har det påverkat er, om alls?

19 responses to “Vad gör dagens outfit för ens kroppssyn?

  1. När jag har fotograferat mig själv så har det mest känts positivt. Jag har verkligen insett hur mycket av fotot som är teknik – rätt ljus, vinkel, hållning, ögonblick, redigering (ändra på färg och ljus och sånt, inte retuschering). När det blir dåligt är den oftast något av de faktorerna som inte stämmer, när det blir bra är det på grund av sånt. Det säger ganska lite om hur man verkligen ser ut. När bilderna blir fina så känner jag mig fin – wow, att det där är jag liksom. Blir de dåliga kan jag se varför så det påverkar inte vad jag känner inför hur jag ser ut. Men jag blir inte granskad och bedömd för mina bilder och det är inte mitt jobb. Jag tar kort för att jag tycker att det är kul och inte för att jag måste. Förmodligen känns det annorlunda om man ”måste” göra en dagens outfit varje dag.

    • sannabell, intressant, känns som att du har ett bra förhållande till det hela. håller med om att det finns tekniska faktorer som avgör om ett foto blir snyggt.

  2. Jag har tidigare haft en rejäl fotoskräck och flytt varenda gång en kamera visat sig, så för mig har det personliga fotograferandet varit som terapi. Men inom fatosphere kanske det är ännu mer påtagligt att det inte bara handlar om kläder utan också om kroppsacceptans. Och jag tar ju inte direkt bilder varenda dag eller ens varenda vecka. Men det är väl inte överdrivet många bloggare som tar bild varje dag? Om det inte är en grej som på ex. What Katie Wore – A Different outfit every day.

    För mig blir det i alla fall avdramatiserat, det är bara en kropp liksom alla andras. Inte för att jag har någon lust med foton när man tränat och är röd i fejan för det.. Inte riktigt DÄR ännu. Men ja – Jag och min kropp kommer mycket bättre överens numera.. Och vänner och familj får inte halsen avhuggen så fort kameran åker fram.

    • ann-charlotte, bra! tror också det kan fungera som terapi. nu när jag har en kamera har jag börjat använda den som ett sätt att försöka se på mig själv på nya sätt.

  3. Man ska läsa Thinas blogg, den är tusan så mycket mer inspirerande och livgivande! Sen tänker jag på en sak; ett par Loubotins (obekväma fula jävla high heels med röd sula, designade av en kvinnohatande sexist som knappast går i skorna själv) kostar ca 5000-7000 sek, det klarar sig en afrikansk familj på i ca 3-4 månader. Jag vet det, för jag har träffat den afrikanska familjen. Visst, man kan köpa dyra saker ibland. Men man kan göra en helvetes skillnad genom att tänka efter en smula ibland, och hoppa över nåt köp man egentligen inte behöver. Tänk på nån annan än dig självl (jag vet att du Linus gör det). Ett par hundra i månaden kan verkligen göra skillnad. WORD.

    • karin, åh ja, vi borde tänka över vår konsumtion. detta slösa och slänga. så håller med. eller gör som jag: köp second hand där en del av pengarna går till välgörenhet. bra för plånboken, stilen, miljön och andra människor.

  4. Jag tycker precis som Sannabell. För några år sedan, när jag just hade köpt mig en bra kamera, hade jag en period då jag tog väldigt mycket fotografier på mig själv. Jag tyckte att det var intressant, och det var också bra övning inför att bli fotograferad av andra. Om man lär sig sina vinklar, så att säga, så behöver man inte uppleva att man sett för jävlig ut på bilder tagna av andra.

    Dessutom tyckte jag också att det var en bra övning i acceptans av mitt eget utseende. Helkroppsbilder tog jag däremot väldigt sällan, jag fokuserade mest på ansiktet. Jag känner att helkroppsbilder också kunde vara en bra övning för mig för att lära känna min kropp, hur den ser ut i olika situationer och vinklar och också acceptera hur den ser ut.

    • peaches, ja tror ,an blir mer bekväm i att bli fotad av andra om man övar för sig själv lite. det jag försöker göra.

  5. Det handlar hos många, särskilt de som är lite större, om normaliseringen av kroppar som inte ser ut som idealet. Gäller kanske inte vanliga modebloggar, men de som ser annorlunda gör ofta det pga den anledningen.

    • Exakt så är det för mig. Vill synas och ta upp plats, trots att normen säger åt mig att jag som tjock borde sky uppmärksamhet och fototillfällen! Vill visa att alla kroppar bör få finnas på bild!

    • kaia, tror också det. tror det kan vara en väldigt frigörande process att porträttera sig själv på egna villkor och samtidigt ta plats i världen.

  6. Förresten, kom att tänka på dig när jag läste något förut idag… Sista halvan svarar ganska bra på det där med att posta bilder på sig själv på internet:

    http://www.therotund.com/?p=1138

    Vet inte om du är intresserad, men jag tyckte det passade bra in i den här konversationen.

  7. Pingback: Det är en befrielse att kunna posa och tänka samtidigt.

  8. Jag lägger ut outfit-bilder, inte varje dag, men typ en gång i veckan. Jag tänker inte alls på hur min kropp ser ut på dessa, bryr mig mest om ansiktet. Det har väl inte påverkat så mkt mer än att jag vet att jag ser dum ut neder ifrån och bättre ut överifrån. Himla tur att jag är kort då🙂

    • sofia, haha, man behöver inte älska allt med sig själv men fint att man kan uppskatta en hel del hos sig själv.

  9. Jag tror definitivt också att det påverkar oss att se oss själva ur kamerans vinkel, jag tror att det både kan föda en osund fixering men sannolikt också avdramatisera den egna kroppen. Dock tror jag att det i mångt och mycket handlar om kombinationen av vilka bilder man matar sig med i övrigt och de bilder man tar på sig själv. Om jag tog bilder på mig själv och publicerade och sedan ägnade timtal åt att titta på magra modeller på style.com så tror jag inte att det hade gett mig någon vidare sund relation till min kropp. Om jag däremot matar mig med bilder på andra snygga knubbisar i klänningar, så tror jag chansen är större att min idealbild av en kvinna förändras så att den närmar sig min egen kroppsform.🙂

    • anna, tror också att en större förändring kan ske om konsumtionen av bilder förändras, eller hur man konsumerar bilder, av vilka syften.

Kommentera

