2: En låt som jag hatar.

Jag fortsätter med bloggutmaningen 30 låtar. Nu har vi kommit till:

2. En låt som jag hatar.
Lady Gaga Born This Way.

Jag står inte ut med Lady Gaga. Jag tycker i princip att hon är det värsta som har hänt popmusiken de senaste åren.

Varför? Jo, för att hon har fått en sorts ikonstatus som en ”originell” och ”unik” artist utan att vara något av dem egentligen.

Visst tyckte även jag att Lady Gagas ständiga maskerad var lite underhållande, men nu har den bara blivit tröttsam. Och standardoutfiten verkar fortfarande vara den som visar mest hud. Originellt.

Men än värre är musiken. Den är ju så långt i från originell man kan komma. Det är simpel dagismusik med pinsamma texter och enerverande refränger som vilken annan kvinnlig popartist skulle kunna göra.

Det finns många låtar jag skulle kunna välja som min yttersta hatlåt med Lady Gaga, men den senaste Born This Way är nog den värsta ändå. För den om någon visar ju hur originalitet knappast är Lady Gagas starka sida.

Låten, speciellt i refrängen och tematiken, är ju bara ett skamlöst plagiat av Madonnas låt Express Yourself. Men så mycket sämre. Usch.

Och ja, jag vet att många av er säkert är fans av Lady Gaga och visst förstår jag att hon är en bra förebild för alla unga som känner sig annorlunda, men jag står bara inte ut med henne.

Och ja, jag tror hon är bortglömd inom tio år.

Hoppas det i alla fall.

15 responses to “2: En låt som jag hatar.

  1. Min son, fem år, gillar Lady Gaga. Jag tycker det bryter av fint mot Eric Saade-monotonin. Fast han är mycket förbryllad över ”varför de är nästan nakna i fängelsehålan” (Telephone-videon).

  2. Jag har också haft otroligt svårt för gaga av dom skäl du anger, att hon bivit så hypad utan anledning. Hennes kostymer tycker jag mest varit som du säger bara massa hud, eller tråkiga. Å andra sidan har jag också svårt för Madonna som anses så himla bra som person och artist men i mina ögon säljer hon lika mycket på sex och naket som många andra, skillnaden att hon är lite äldre gör liksom ingen skillnad. Eller hela den här adoptionscirkusen som uppstod för nåt år sen. Sen har jag aldrig gillat Madonnas låtar eller röst heller…
    HURSOM; angående Lady Gaga var jag nyligen tvungen att erkänna för mig själv att vissa av låtarna faktiskt är bra dansmusik. I övrigt skulle jag klara mig mycket bra utan henne.

    • anders, nu tycker ju jag om madonna. skillnaden mellan henne och de andra var ju att hon var först och banade vägen för många kvinnliga popartister. då när hon gjorde det var det för att provocera och visa att även kvinnor har en sexualitet. numera har ju det gått överstyr och alla kvinnliga popartister klär av sig lite hur som helst.

  3. När jag handlade på ICAMaxi idag hade killen i kassan en fin tatuering med den här texten, ”Born this way”. Jag berättade för min dotter och hon talade om för sin gamla mamma att det är en Lady Gaga-låt. Sen slår jag på datorn och läser denna bloggpost – lustigt sammanträffande. Jag har verkligen inte fattat någonting av hypen kring Lady Gaga och blandar utseendemässigt ihop henne med Amy Winehouse.

  4. Jag tycker inte om att du genom hela texten skriver att hon ”är”. När du skriver i slutet att några av oss tycker om henne, låter det som att vi har fel.

    • rosettpojken, tycker jag är tydlig med att det är vad jag tycker att hon ”är”. andra tycker självklart olika. jag tycker inte om henne, men det får gärna du och andra göra. om ni har ”fel”, well, svårt att ha när det gäller smak eftersom den är subjektiv. och min smak säger att hon suger.

  5. Fattar inte hur man INTE kan gilla Gaga, haha. Älskar henne så otroligt mycket och tycker hennes video till Alejandro är ett av de bästa försöken att bryta the male gaze jag någonsin sett. Eftersom klockan är väääldigt sent och jag är väääldigt trött skickar jag dig vidare till Lesley Kinzel som skrivit fyra SJUKT bra texter om Lady Gaga: http://blog.twowholecakes.com/category/gaga-scholar/

    Rekommenderar speciellt den om Alejandro-videon och Gagas anti-sex appeal.

    //fanatiskt_gaga_fan_88

    • Ps. I den om Alejandro jämför hon den videon med Madonnas video till Express yourself. Sjukt intressant!

    • hanna, haha! visste att det skulle finnas nåt gaga-fan därute som skulle ge mig svar på tal. intressanta texter och analyser. dock vet jag inte om jag håller med. tycker gagas utmaning av den manliga blicken mattas av när hon sexar till det vara och varannan gång. dock att alejandro är grymt inspirerad av express yourself håller jag dock med om, men som hon skriver är det knappt någon kvinnlig popartist som inte har inspirerats av madonna… dock anser jag att lady gaga snor mer än inspireras.

  6. Jag förstår heller inte att Gaga har fått en ikonstatus på bara ett par år. Det finns väl artister innan som har haft konstiga kläder på sig och haft konstiga videos, som David Bowie och Björk. De har dessutom haft bättre låtar.
    En sak jag verkligen stör mig på är att vissa tonåringar idag tror att Björk har snott inspiration av Gaga. Att Björk hade en karriär långt innan Gaga ens var född har gått dem förbi.

    • svalin, håller med. björk var långt före och hon är originell på riktigt. hon visar det med sin musik. och med hennes klädsel så är det skillnaden mot lada gaga. björk bär sina originella outfits, de tar inte över henne, medan lady gagas outfits bär henne, hon skyms av dem.

Kommentera

