Att hålla händerna för sig själv i offentligheten.

Jag satt på bussen i går. Himlen var grå precis som en vanlig svensk vårdag. Halvvägs på min resa kliver ett tonårspar på bussen. De sätter sig på sätet framför mig. Och börjar att råhångla.

Killen och tjejen slafsar strut som om det inte fanns en morgondag och där satt jag på första parkett. En meter från slafsandet. Det svåra i en sådan situation är ju att jag faktiskt inte kan undvika det.

Även om jag kollar ut genom fönstret eller ner i mitt knä så ser jag ju hånglandet i ögonvrån. Och jag hör dem, hur högt jag än spelar musiken i mina hörlurar.

Jag har inget mot att folk visar sin kärlek offentligt. Det är vackert och gulligt. Fortsätt med det. Men jag känner mig ändå inte särskilt bekväm sittandes en meter från allt det vackra och gulliga.

Men det är mitt problem, inte deras.

Jag skulle själv aldrig hångla med någon ute i offentligheten. Det är knappt att jag skulle hålla hand med någon. För jag känner mig inte särskilt bekväm med det och har aldrig gjort.

En del av det är att jag inte är särskilt kramig och puttenuttig som person, men en större del är att jag vet att det sällan är riskfritt att som man visa tillgivenhet till en annan man offentligt.

Tänk er om jag och min pojkvän hade gjort som paret på bussen. Tänk er reaktionerna. Skulle jag kunna hångla med min pojkvän utan att passagerare gav mig det onda ögat eller värre?

Kanske inte, men just bara rädslan för att det ska hända är tillräckligt hämmande.

Elin Grelsson har skrivit om hur hon sällan har kunnat kyssa någon av samma kön ute i offentligheten utan att få kommentarer eller trakasserier efter sig:

”Även när det inte har hänt har rädslan ändå funnits där. Den rädslan är det värsta av allt och jag skäms över den. Att inte kunna fokusera på att jag kysser en skitsnygg människa som jag är attraherad av, utan hela tiden ha i bakhuvudet att folk kanske stirrar, viskar och snart kommer att kommentera.”

Den där rädslan sitter i ryggraden hos de flesta hbt-personer. Det är en rädsla placerad där av ett heteronormativt samhälle där samkönad kärlek alltid är utanför det normala och accepterade.

Det sitter i ryggraden det där. Att hålla händerna för sig själv ute i offentligheten.

Det är bara ledsamt.

Förhoppningsvis slipper yngre och framtida generationer känna av den där rädslan i lika stor utsträckning i takt med att samhällets heteronorm blir svagare. Men det är vi som måste göra den svagare.

Så att ingen hindras från att visa sin kärlek öppet.

13 responses to “Att hålla händerna för sig själv i offentligheten.

  1. Jag är glad att jag själv aldrig riktigt haft den där rädslan. Jag vill helst hålla hand om jag är ute och går med min partner. Dock har jag mognat lite och insett att råhångel inte gör sig i offentligheten. Oavsett man är ett två- eller samkönat par behöver man inte trycka upp något som är såpass intimt i ansiktet på folk. En puss då och då, eller kanske till och med en kyss, har jag inget emot.

    • xmumiin, folk får visa ömhet på stan hur de vill. jag kan alltid kolla bort. men visst finns det gränser och man bör respektera andra människor ute i offentligheten.

  2. Jag måste säga att jag är lite av en hycklare på den punkten. Jag hånglade också min partner offentligt när vi var nykära så att folk störde sig på det. Numera när jag ser ett par på stan som gör det tycker jag att dem är jävligt klyschiga. Dock tycker jag att jag kanske hade en bättre ursäkt än somliga: vi levde så långt bort från varandra, träffades cirka en gång i månaden och då var det svårt att hålla sig när man väl träffades.
    Det är synd att alla inte har samma rätt att vara klyschiga i offentligheten på grund av homofobi.

    • svalin, tror många känner sig lite obekväma när folk hånglar framför näsan på dem, för det känns som något så privat på nåt sätt.

  3. Glad att jag inte är ensam om den rädslan. Jag skäms samtidigt över den. Man vill ju vara coola, starka HBT-personen som don’t give a fuck, liksom.

    • elin, jo, jag vet. men jag är ganska trött på att tvinga mig själv att vara stark hela tiden. det är jobbigt att inte tillhöra normen och att tvingas veta det ständigt. det ska vara ok att känna sig jävligt svag ibland, också.

  4. nämen usch vad sorgligt.. klart du ska hålla handen! Det är precis på pricken lika vackert för alla runtomkring om ett hetero eller homopar håller handen eller småpussas!
    Jag som inte har erfarenheten får ju tro på dig, att alla inte visar sin uppskattning.. vad sorgliga människor dem då är..!
    Stå upp för den du är, var stolt och stark å som du skriver
    ”…stor utsträckning i takt med att samhällets heteronorm blir svagare. Men det är vi som måste göra den svagare.”
    Det är fint att du vet att du är en viktig del för framtida självklarhet!
    Ta hand om dig och visa världen kärlek!
    StyrkeKram

  5. brabra! hade sexualkunskap förra året, i åttan då alltså, och då ställde vår lärare ett antal frågor och bad oss ställa oss på den plats som passade vårat tycke bäst inom några påståenden, mellan för-emot. när påståendet ”homosexuella ska få adoptera” dök upp ställde jag mig såklart längst ut vid ”för”. jag tror de flesta ställde sig bredvid mig, förutom killarna i klassen (som är så grymt rädda för att bli kallade för bögar att det inte är sant. enligt dem är det verkligen världens värsta skällsord) som ställde sig längst ut på ”mot” tillsammans med en tjej i klassen. det som gjorde mig väldigt intresserad, efter att ha argumenterat för min åsikt, var hennes. för hon är ju ändå kanske ”klassens duktigaste” och verkar i alla fall tidigare haft bra åsikter? det hon säger är, att det skulle vara så himla synd om det där barnet som skulle bli mobbat och hur fel det skulle se ut, att barnet inte skulle få värderingar från ”båda håll”. och jag ville bara spy, men lyckades hålla mig från att skrika. för när ska det bli normalt – eller rättare sagt accepterat av samhället – om ingen börjar? och det där med värderingar från båda håll… jag bara skrattar. inga kommentarer där liksom. ska komma från en tjej, dessutom. aja. varje fall, vad jag ville komma till är att jag verkligen uppmuntrar er alla, även om jag verkligen förstår hur ni känner, till att fortsätta. för om ingen gör det kommer vi ju ingen vart (själv är jag, åtminstone för tillfället, heterosexuell och kan dessvärre inte göra en större insats själv). kämpa.

    • nina, tack. men även du kan göra en insats genom att ständigt stå upp för alla rättigheter och lika värde, precis som du gjorde i klassrummet. fortsätt med det!

  6. Det blir lite ond cirkel kan jag tänka mig, för folk kollar ju oavsett deras intention. Att se heteros hålla hand och pussas gör man varje dag, men eftersom hbt-personer då kanske fått bajskommentar från bajsnödiga människor och inte gör det så ofta så blir det lite ”åh titta ett homopar, gud va gulligt!” Och då kan jag försöka anstränga mig för att inte titta, men det går givetvis inte och det kan ju uppfattas som ”jag stirrar för jag tycker de ni gör är fel” – Fast det är ”Åh va ni är söta, kärlek för alla” och så blir jag som är känslosam som fan lite tårögd och tänker på hur tråkigt det är att vi inte kommit längre än att homopar skulle vara någon slags abnormitet på gatorna.
    Fast om det är grovhångel så blänger jag i bästa pensionärsstil även fast jag var precis likadan som tonåring.. Man var så uppe i sig själv och sin kärlek som givetvis var starkast i VÄRLDSHISTORIEN! Romeo och Julia släng er i väggen, här har vi Charlotte and whats his face, separerade över tunnelbanelinjerna..😉

    Lätt för mig att säga – Men fan! Håll hand, pussas! Om någon tittar så är det säkert jag som tycker det är så FINT! Hur någon kan tycka kärlek är dåligt is beyond me.

    • ann-charlotte, håller med. folk hajar till när två av samma kön hånglar för att de annars knappt ser nånstans. att haja till är ok, skulle nog jag kanske göra också, men att döma ut är a big no no.

  7. Pingback: Tre kärlekar, två händer och en biosalong. «

Kommentera

