Första bögen i Days of Our Lives på 45 år.

Från att jag gick i mellanstadiet tills jag gick ut gymnasiet brukade jag att titta på den amerikanska såpan Days of Our Lives på luncher, håltimmar och efter skolan.

Jag följde bisarra storylines om hur Malena blev besatt av djävulen, hur Sami försökte sno systern Carries man Austin och när Kristen plötsligt fick en dubbelgångare med två trillingsystrar.

Denna superamerikanska och superknäppa såpa har lyckats nästla sig in i mångas liv. Det finns få jag känner som inte har växt upp med showen.

Grejen är ju också att det inte spelar någon roll om man har missat några års avsnitt. Så fort man kollar igen så ser man samma karaktärer slåss och tjafsa om samma saker.

Det finns något väldigt betryggande i det.

Men just därför är Days of Our Lives den mest konservativa och ovilliga att modernisera sig. Medan andra såpor har vågat sig på mer känsliga och politiska ämnen så har Days of Our Lives kristna moralism satt stopp för det.

Detta kan förklara att såpan under sina 45 år i tv aldrig har haft en återkommande karaktär som är bi- eller homosexuell. De har knappt haft någon överhuvudtaget.

Tänk er noll hbt-karaktärer under 45 år och över 11 500 avsnitt.

Inget vidare facit.

Men nu äntligen ska det förändras. Det är bekräftat att såpan nu får sin första ordinarie karaktär som är homosexuell. Det är inte helt bekräftat vem det blir, men det mesta pekar på att det är Samis nu tonårige son Will som ska komma ut.

Det här är viktigt. För precis som jag har skrivit många gånger tidigare så är representation och mångfald i populärkulturen viktigt då det kan hjälpa människor ut ur ensamhet, självhat och destruktivitet.

Istället ersätta med en känsla av att man har en egen plats på jorden bara genom att se andra som liknar en ha det. Det tror jag många av Days of Our Lives tittare kan behöva.

Även om jag är himla nyfiken så är jag också lite orolig för hur såpan ska hantera en homosexuell karaktär. För det här är en väldigt värdekonservativ såpa som inte vill skrämma bort tittare tillhörande den kristna högern.

Och tyvärr har det inte gått så bra för de få bögkaraktärer som dykt upp i andra amerikanska såpor. Som den fina och revolutionerande kärlekshistorien mellan Kyle och Oliver i One Life to Live.

De fick agera syndabock när såpan fick vikande tittarsiffror, trots att man inte visste det med säkerhet, och blev utskrivna ur serien hastigt och lustigt.

Homosexuella karaktärer i andra såpor har oftast hamnat i bakgrunden efter ett tag och deras kärlekshistorier har ofta varit helt befriade från intima scener eller ens kyssar, så att inte heterotittare skräms bort.

Jag skulle bli så glad om just Days of Our Lives överraskar genom att göra en välskriven och modern berättelse där den homosexuelle karaktären får vara en fullfjädrad karaktär som alla andra.

Det skulle till och med slå Malena besatt av djävulen.

5 responses to “Första bögen i Days of Our Lives på 45 år.

  1. Åh, jag kan på riktigt sakna att inte ha kabel-tv längre just för att jag inte sett Days of our lives på 3-4 år, då vår ful-kabel slutade funka. Och nu finns det snart en anledning till att sakna serien. Fast jag tror att Sverige ligger några år efter i sändningar, så kanske att jag hinner få till 3an (visas den väl fortfarande på?) tills vem-det-nu-blir kommer ut.

    Intressant förresten att Will plötsligt blivit tonåring, med tanke på att en hel veckas avsnitt kan avhandla bara några timmar i verkligheten så borde alla åldras mycket långsammare i Salem.

    • curly, haha, du hinner nog skaffa kabel-tv till avsnitten sänds i sverige. annars kommer nog hans scener läggas ut på youtube.

  2. Faktiskt så är jag inte uppväxt med Days of our lives, mina föräldrar tyckte inte att tid skulle spenderas framför tv:n om man istället kunde vara ute och leka, eller nått. Får än idag lätta obehagskänslor när jag tittar på dag-tv och det inte regnar våldsamt ute. Bra eller dåligt – döm själv😉
    Men det jag egentligen tänkte skriva var att jag håller med dig om det du skriver. Kom att tänka på någon säsong av Desperate housewives där en av huvudpersonerna (Katherine) ”kommer på” att hon är lesbisk. Dock är det väl bara en ursäkt för att manusförfattarna ska kunna plocka bort henne från serien, hon flyttar nämligen till Paris med sin flickvän (som verkar vara tillsammans med kvinnor för att hon är less på män, det är i alla fall så hon säger vid något tillfälle). Synd att sparka Katherine när hon får en mening, tycker jag.
    Tycker för övrigt att det är ganska skrämmande att det ännu endast verkar vara Ellen som tog homosexuella karaktärer på allvar (även om serien som sådan var ganska medioker). Om vi nu ska lämna ute Pantertanter som hade ”ämnet” uppe några gånger.

  3. Pingback: Bästa bögromansen i en amerikansk såpa. |

Kommentera

