Tjäna pengar på Agneta Sjödins brustna hjärta.

Jag vet inte hur det är med er, men jag skulle inte gärna se en kvällstidning beskriva mitt kärleksliv som ”16 år av brustna hjärtan”.

Det spelar ingen roll om det stämmer eller inte, att få det beskrivet så av en främling inför miljoner läsare kan inte kännas särskilt kul.

Jag har länge fascinerats av Agneta Sjödin och hennes kärleksliv. Eller snarare hur det har skildrats i tidningspalterna år ut och år in.

Jag har fascinerats av hur nära tidningarna har kommit innanför det allra privataste och hur det både har handlat om deras integritetskränkande snokande men även Agneta Sjödins uppenbara vilja att dela med sig.

Agneta Sjödin har själv öppet och ärligt pratat om sina romanser, till och med innan de knappt har inletts. Varje gång har jag undrat varför. För det känns som att spela upp sina allra mest privata känslor inför hela världen.

Jag skriver visserligen själv ofta om kärlek och gamla relationer. Jag tror på det universella i vissa erfarenheter. Men skillnaden mellan mig och Agneta Sjödin är att det är jag som skriver orden.

Jag väljer ut vissa, väljer bort andra.

Jag sitter på hela makten över vad som berättas om mitt liv. Det gör att det alltid är berättelsen jag känner mig bekväm med att berätta som är den ni får läsa.

För, precis som jag har skrivit tidigare, är det jag som sitter på makten att dra gränsen för vad som är bara mitt och vad som jag kan tänkas dela med mig av till andra.

Jag drar gränsen mellan privat och offentligt.

Det är just det jag vill åt här. Gränserna för det privata och det offentliga. De har ju som aldrig förr suddats ut allt mer med bloggar, Facebook, Twitter och andra sociala forum och medier.

Helt plötsligt vet alla i ens bekantskapskrets, ens jobbarkompisar och kompletta främlingar hur man mår, vem man är ihop med och vad man gjorde förra lördagen. Det är en aldrig tidigare skådad inblick i det privata.

Jag känner att gränserna måste diskuteras, mer medvetet dras och än mer respekteras.

För det finns ingen respekt i att få kvällspressrubriker som ”16 år av brustna hjärtan”. Det är att hänga ut det sista av en människas integritet. Inte ett spår av respekt för människan bakom de 16 åren av brustna hjärtan.

För Aftonbladet bryr sig inte om Agneta Sjödins brustna hjärta, de bryr sig bara om att visa upp det. Att tjäna pengar på det. Och hur mycket Agneta Sjödin än har spelat med så förtjänar hon inte det.

Hon har ingen makt över det.

Det är dags att vi funderar var våra gränser går i dessa allt mer gränslösa internetlandskap där allt fler dörrar öppnas in till människors hem och insidor. Och hur vi behåller makten över att själv bestämma var gränsen går.

Annars kan det var dina år av brustna hjärtan som visas upp för alla att se.

2 responses to “Tjäna pengar på Agneta Sjödins brustna hjärta.

  1. Det är fruktansvärt, så fort jag ser rubrikerna så tycker jag synd om henne (Agneta), vem fan vill ha sitt brustna hjärta uthängt i all media? Läste nånstans att somliga kändisar ringer upp Se&hör med flera skvallertidningar (som många tydligen läser fast de kanske inte erkänner det), och gör nästan vad som helst för att få vara med. Kvällstidningarna har ju väldigt mycket skvaller nuförtiden, kokainskandaler, vänsterprassel osv. När blev det egentligen så här?

    • karin, jo det stämmer att många (c-)kändisar ringer blaskorna själva, men agneta behöver knappast göra det. dock är hon mer öppenhjärtlig än vad hon kanske behöver. men ingen ursäkt för mediernas jävla rapportering dock.

Kommentera

