Det är dags att recycla människokroppar.

 

I min senaste krönika i Frihet diskuterar jag döda kroppar. Jag menar att om en gris kan användas i 185 olika produkter så borde även den döda människokroppen användas till fler saker.

”Det finns i tvål, tuggummi och öl. Det finns i porslin, mediciner och fotopapper. Det finns i smink, målarfärg och tandkräm. Det finns i bröddegar, cigaretter och biodiesel. Det finns till och med i tågbromsar, ammunition och hjärtklaffar. Vad, undrar ni säkert. Jo, delar av en slaktad gris så klart. Det har den holländska konstnären Christien Meindertsma kommit fram till då hon under tre års tid kartlade alla produkter som skapades av delar från en och samma gris, nummer 05049 på ett holländskt slakteri. Hon fann att hud, ben, muskler, blod och de inre organen från en och samma gris användes i 185 olika produkter världen över.”

Läs resten av krönikan här.

Det var dock mycket jag var tvungen att lämna ute från min krönika på grund av platsbrist. För när jag undersökte användningsområden för döda kroppar upptäckte jag en hel del märkliga som jag verkligen inte tycker särskilt bra om.

Som på 1950-talet då riktiga kroppar användes i krocktest av bilar. Men då de som utförde testerna ofta blev traumatiserade av att se en mänsklig kropp slås sönder uppfann man crash test-dockor som numera är de flesta bilföretag använder i sina tester.

Men runt om i världen används fortfarande riktiga döda kroppar.

En annan grej är att den amerikanska militären på 1970-talet använde donerade döda kroppar för att testa vilken sorts skor som skyddar bäst på minfält och vilka skyddsvästar som skyddar bäst när de blir beskjutna.

Ett annat exempel är Günther von Hagens kontroversiella utställningskoncept Bodyworlds där verkliga människokroppar har preparerats och skiktats och sedan hopfogats i olika poser.

Tydligen är kön i Tyskland lång för att själv få donera sin kropp och efter döden på samma sätt bli itusågad, preparerad och på något sätt bli, ja, återuppstånden.

7 thoughts on “Det är dags att recycla människokroppar.”

  1. Jag är lite kluven (sic) till Body Worlds-konceptet…
    Två kursare från Tyskland presenterade det som ett innovationscase och framhöll alla de patent som von Hagen har fått för sin unika (kemiska) konserveringsmetod av ”human tissue”. Det som gör mig mest förundrad är nog att samma tyska vänner demonstrerar mot kärnkraft och kämpar för Tripple Bottom-line strategier på alla samhällsnivåer – men att omvandla naturlig kroppsvävnad till syntet/plast som ställs ut i en turnerande konstcirkus, det är helt ok?!

    1. katarina, ja jag tar ju inte ställning för body worlds-grejen, tycker den mest är obehaglig, men ville uppmärksamma att detta faktiskt existerar och att människor är villiga att delta i det.

  2. Bra krönika måste jag säga! Jag håller absolut med om att människor måste t ex skriva in sig i donationsregistret i större utsträckning än vad det gör nu! Även om donation till medicinsk forskning och medicin-studerande är väldigt hjälpande och viktigt.

    Däremot tycker jag det är fel att använda kroppar som test för vapen mm. Det är ju inte direkt något som vi måste ha för att klara oss (snarare tvärt om).

    Bodyworlds är ju en svår fråga kan man säga men det kanske ger mänskligheten en större förståelse för hur vi själva ser ut och hur kroppen faktiskt fungerar. Det är mycket som är okänt för allmänheten. Ett exempel är ju att man kanske slutar röka (eller får sig en tankeställare) när man ser ett par lungor från någon som rökt.

    1. patrik, jag var kanske otydlig i mitt inlägg men jag tycker inte heller användandet av kroppar i vapentester och i konstutställningar inte är bra. ville mest delge att det faktiskt förekommer.

  3. Hm. Jag blir mest sjukt provocerad av att människor chockeras av mänskliga kroppar som används till konst, samtidigt som de skiter fullkomligt i att djur slaktas för att användas i helt menlösa produkter.

    Och bara att folk fortfarande äter djur trots att det inte behövs… Om det är vad som behövs för att människan ska vakna till något slags moralsikt ansvar så go for it; massakrera människokroppar på de mest groteska sätt, som fan!

    1. kristiporr, håller med. avskyr den där konstnären som gör handdockor av djurlik. blä.

Kommentera

