Sossarnas könsstereotypa finansministerkandidat.

 

Jag vet absolut ingenting om Tommy Waidelich som i går utsågs till Socialdemokraternas ekonomisk-politiska talesperson, förutom att han har lång erfarenhet från riksdag och EU-parlamentet.

Jag har aldrig hört hans namn förut, vilket konstigt nog alltid brukar vara fallet med riksdagsledamöter som har suttit tiotals år. De blir lika anonyma som kavajerna de bär.

Som sagt har jag, och hela den samlade journalistkåren verkar det som, ingen jävla aning om vad Tommy Waidelich tycker i olika frågor eller vad han har för värderingar.

Förutom i en fråga.

Den nyutnämnda talespersonen säger nämligen på presskonferensen att hans familj har använt sig av både städ- och byggtjänster. För att förtydliga säger han att han själv har gjort rot-avdrag och hans hustru rut-avdrag.

Där fick jag reda på något om Tommy Waidelich. Inte bara det att han verkar tycka att det är rimligt och vettigt att de med låga inkomster är med och betalar städtjänster för dem som redan har det bra.

Utan än mer hans betoning av att det är han som står för det manliga byggandet, fixandet och upprustandet och tar avdrag för det. Och hans fru som står för det ombonande, städande och omhändertagande och tar avdrag för det.

Det är så könsstereotypt att det nästan blir lustigt.

Men bara nästan. För säkerligen har de denna uppdelning i Waidelich-hushållet, precis samma könsstereotypa uppdelning som i många hem, men det är också betonandet av det som säger något här.

Att Socialdemokraternas ekonomisk-politiska talesperson så tydligt reproducerar könsstereotyper och betonar isärhållningen av de ”manliga” och ”kvinnliga” hushållssysslorna signalerar inte någon särskilt stark feministisk insikt.

Att en sådan person nu får stort inflytande över S ekonomiska politik gör åtminstone inte mig särskilt upprymd, snarare tvärtom. Det känns i nuläget mest som en dålig kopia av Anders Borgs bluff-feminism.

Som vanligt får en vit medelålders man förtroendet över finanserna. Och som vanligt verkar inte denne man bry sig särskilt mycket om att ha en större genusanalys än att låta sin fru ta hand om städningen i huset.

Eller förlåt, låta henne betala en annan kvinna för att göra det.

8 responses to “Sossarnas könsstereotypa finansministerkandidat.

  1. Änne en högerinriktad sosse, alltså. Jag läste en intervju med Veronica Palm i SvD, har jag för mig, för ett tag sen där hon beskrev den viktgaste politiska frågan. Den viktigaste frågan för henne var att småbarnsföräldrar ska få ”livspusslet att gå ihop” genom att dagis ska bli någon sorts resturang för stressade småbarnsföräldrar. Dagis skall även ha en massa lucialinnen på lager så att stressade föräldrar slipper gå ut och köpa det. För att just klara ”livspusslet” är både rot och rut viktiga.
    Varför ska S finnas om man ändå kopierar M:s politik?

    • linus fremin

      svalin, men fattar inte varför staten måste subventionera dessa tjänster. om människor behöver dem, betala fullt pris för dem. då flesta av rut-användarna är över medelklass i inkomst bör ju inte det vara några problem.

  2. Vem är Waidelich? Just det. Men jag undrar också verkligen varför Håkan J inte kände att det vore på sin plats med fler kvinnor i toppskiktet nu när han har varit med och petat undan den första kvinnan på partiledarposten. Då är det alltså bara Jämtin som är kvinna i gänget partisekreterare, partiledare, gruppledare och skuggfinansminister. LO och SSU väljer förmodligen män vid sina kommande kongresser. Lite tråkigt kan jag tycka, jag som faktiskt trodde att S-männen hade börjat ta ett litet steg tillbaka. Inte för att det säkert inte är något fel på dessa män, men bara män liksom? Har jag råkat resa bakåt i tiden, eller vaddå?

    • linus fremin

      simon, ja alla förutom jämtin på toppositioner är nu män. det är pinsamt. känns som att de skyllde valförlusten på mona sahlins kön och återgår till ”trygga” gubbarna igen.

  3. Voffo gör de på detta viset när de har Lena Sommestad?

    • pia, lena sommestad är alldeles för radikal och skarp i sina analyser. de är fega helt enkelt.

  4. jag vill uppmärksamma att programmet ”så ska det låta” har bytt ut sina pianister mot två jätteduktiga kvinnor. jag blev glad. tack för mig

Kommentera

