Möter kvinna som inte kan skriva sitt eget namn.

Jag var på min bank förra veckan, denna sterila oas. Alltid samma kostymer, alltid samma rumavdelare i ljust trä mellan de anställdas skrivbord bakom betjäningsdisken.

Det är något oerhört familjärt och tryggt för mig att gå till min bank. Trots att jag har flyttat till en annan stadsdel för flera år sedan går jag alltid till mitt gamla bankkontor för att uträtta mina bankärenden.

Bara för att det känns så familjärt och tryggt.

Men när jag var där senast var det något som inte passade in i denna sterila miljö. Jag satt och väntade med kölappen i hand och tjuvlyssnade på kvinnan som stod och blev betjänad.

Kvinnan var gammal och skruttig. Hon och bankpersonen verkade inte förstå varandra och bankpersonen visade det genom att höja röstvolymen som om tanten var halvt döv.

Det jag förstod av deras konversation var att bankpersonen om och om igen sa att hon ville ha en underskrift på en blankett, men kvinnan sa bara att hon inte kunde göra det.

Till slut frågade bankpersonen av ren frustration ”Kan du inte skriva ditt namn?” och kvinnan svarade då att nej hon kunde inte skriva det. Och jag blev helt paff.

Visst är läs- och skrivkunnigheten dålig på många håll i världen, speciellt bland äldre generationer i fattiga länder. Men jag har aldrig varit så nära det personligen med en kvinna som av hennes tal av att döma är född i Sverige.

Bankpersonen blev lika ställd hon också. För vad gör man i sådana situationer? Skriver ett x? Jag fick inget svar då det plötsligt var min tur i en annan kassa.

Som sagt är läs- och skrivkunnigheten dålig i många fattiga länder runt om i världen, men som med allt annat jobbigt långt där borta så håller vi det just där långt där borta. Som om det inte skulle beröra oss.

Det är trist, men det där är deras problem, liksom.

Problemet är ju att det gör att vi bara gosar ner oss i vårt fina utvecklade moderna land och stänger dörren till resten av världen. Tar för givet att i Sverige kan alla minsann skriva sitt eget namn.

Det känns som något grundläggande i ett välfärdssamhälle.

Så när jag stötte på en som inte kunde det blev det tydligt att precis som bilden av mitt familjära och trygga bankkontor bara är en skapad bild så är det just en bild av ett välfärdssamhälle jag lever med.

Inte i ett på riktigt.

För hur kommer det sig att det finns människor i vårt fina utvecklade land som inte kan skriva sitt eget namn? Är inte det ett tydligt tecken på ett misslyckande om något?

Nu vet inte jag kvinnans historia självklart. Kanske gick hon aldrig klart skolan och har förlitat sig på andra hela livet. Kanske har hon hållit det hemligt av skam. Skulle inte förvåna mig.

Oavsett det så visade det sig en glimt av en annan värld där i mitt familjära och trygga bankkontor. En värld som var närmare mig än vad jag ville tro.

Det var en välbehövlig örfil ur dvalan.

14 responses to “Möter kvinna som inte kan skriva sitt eget namn.

  1. Kanske var det så att hon kunnat men av någon anledning tex en sjukdom inte längre kunde det. Känner fler än en person som just inte klarar att hålla en penna längre, pga sjukdomar.

    • linus fremin

      boman, mitt intryck var inte att det var någon sjukdom eller liknande, utan att hon helt enkelt inte kunde, men jag kan ju ha haft fel.

  2. Det kanske handlade om demens snarare än att hon var analfabet. Jag har svårt att se hur en människa som är född och uppvuxen i Sverige skulle kunna undgå att lära sig, speciellt om man är så inne i systemet att man uppenbarligen gör ärenden på banken.

    • linus fremin

      fanny, hon verkade inte oklar i huvudet, men svårt att veta för mig så klart. reagerade bara på att hon inte kunde.

  3. Apopå vad du skrev så ska Alliansen tydligen minska SFI-undervisningen för nyanlända till enbart två år.
    http://svtdebatt.se/2011/03/svenskundervisning-en-odesfraga-for-integrationen/
    Men hur ska man kunna lära sig ett nytt språk på så kort tid om man är analfabet som en del nyanlända är? samtidigt har en del inom alliansen som förslag att medborgarskapet ska vara kopplat till att man kan svenska. Är det så att man från Alliansens sida vill att vissa ska nekas fulla rättigheter, eller?

    • linus fremin

      svalin, usch, jävla alliansen. så jävla puckat! för självklart är bra språkkunskaper superviktigt för alla nyanlända, så satsa på bra utbildning och inte dra ner på den. sanslöst.

      • Utbildning kommer inte att försvinna, SFI-studenterna kommer bara att flyttas till folkhögskolor som inte är aktivitetsersättningsgrundande (puh). Med andra ord: borgarsvinen tycker att vill man lära sig läsa får man vackert ta studielån, det är inget staten ska bekosta. Så mycket för kunskapslinjen…

      • linus fremin

        am, ah ok, och sen så klagar de på att svenskakunskaperna är för dåliga? kul.

  4. ja just det ja, välfärdsamhället….

    Jag möter det ganska mycket i mitt jobb, den där kontrasten mot det Sverige vi ser som väldigt utvecklat och det Sverige som var väldigt fattigt för bara ett par generationer sedan. Att det t.ex. fortfarande är ganska vanligt att man kör med utedass istället för WC tror jag att det flesta urbana svenskar är ganska omedvetna om. Och det är inte i sommarstugan jag pratar om. Sverige har fortfarande en ganska stor del av befolkningen som är väldigt fattig.

    • linus fremin

      lisbet, ja definitivt. grejen är dock att vår syn på vad fattigdom är är så starkt kopplad till de bilder av svältande människor vi ser runt om i världen. men även i sverige finns fattiga som knappt får mat för dagen eller ett fungerande hem. för att inte tala om alla hemlösa.

  5. Fröken Frodig

    Kanske hon är dyslektisk? Det finns nog fler än man tror som lider av dyslexi i all tysthet, som har gått ut skolan utan att kunna skriva eller läsa hjälpligt. Speciellt om man är lite äldre, då man bara ansågs ”dum” och lat istället för att få stöd. Har själv träffat och pratat med flera personer som lever med detta.

  6. Men oj, även om man är gammal och kanske inte lärt sig skriva när man var liten behöver man ju ändå skriva sin namnteckning ett antal gånger i livet! Eller gjorde man kanske inte det heller så ofta förr?

    Hur som helst, jag går fortfarande till mitt bankkontor i Ulricehamn, trots att jag nu bor i Stockholm. Det är ju trots allt något familjärt och tryggt med att det är samma gamla lokaler och samma gamla personal, som alltid känner igen en.

    • linus fremin

      xmumiin, ingen aning om varför hon inte kunde. kanske hade hon en make som tog hand om allt? finns så många tänkbara förklaringar…

Kommentera

