Läs och hör mig snacka om hopp för feminismen.

 

Är ingen som brukar tuta i mitt eget horn så ofta, men borde bli bättre på det. I dag får därför bli en tipsdag om vad jag gör på andra håll i mediesfären de närmaste dagarna.

I det nya numret av ETC Stockholm som kommer ut i dag pratar jag, Roya Hakimnia och Maria-Pia Boëthius inför Internationella kvinnodagen den 8 mars om läget för feminismen just nu.

Vi satt i över två timmar på ETC:s redaktion tidigare i veckan och hade ett väldigt givande och hoppfullt samtal om feminismens framtid

Vi lyfte fram positiva exempel som att revolutionerna i Nordafrika även är början på revolutioner för deras kvinnliga medborgare. En annan bild än den stereotypa förtryckta svaga muslimska kvinnan växer fram.

Vi tog även upp hur initiativ som #prataomdet och Rättviseförmedlingen visar att man kan göra feministisk skillnad med hjälp av sociala medier. Att den feministiska aktivismen har fått ny energi.

Vi pratade även om mäns del i feminismen där jag poängterade att män måste vara medvetna om sin egen position i könsmaktordningen, vilka privilegier man tilldelas genom den och insikten att man måste vara beredd att offra privilegier för att göra skillnad.

Att män som kallar sig feminister måste förstå att feminism är något man gör, och inte bara en titel man kan slänga på sig för att dunka sig själv i ryggen.

Vi pratade även om sexualiserat våld, om hur feminismen och klimatrörelsen borde samarbeta mer, om högerregeringens ofeministiska politik, om näthatet som drabbar feminister och om vikten av feministisk aktion över landsgränserna.

Jag hade inte träffat varken Roya Hakimnia eller Maria-Pia Boëthius tidigare, men de var båda två oerhört intelligenta och passionerade feminister som det var ett nöje att samtala med.

Tråkigt dock att hela vårt samtal inte fick plats i tidningen av uppenbara utrymmesskäl, men läs gärna ETC Stockholm i dag och ta del av en best of från vår diskussion.

En andra grej jag är en del av snart är Tendens i P1 som kommer att ägna nästa veckas program åt att diskutera #prataomdet och i det första programmet, som sänds på måndag, är jag med.

Jag och andra läser läser upp våra #prataomdet-texter och det ramas in av ett samtal med Sandra Dahlén om gränsdragningar och sex. Så om ni vill höra min röst så borde ni kolla in det programmet.

Sänds på måndag klockan 11.03, men går ju så klart att lyssna på i efterhand också.

8 responses to “Läs och hör mig snacka om hopp för feminismen.

  1. Detta inlägg får mig att referera till låten ”get off the internet” av Le tigre. Men samtidigt tänker jag att internet & sociala medier innebär en stor möjlighet för feminister att skapa nätverk o starta debatt, såsom #prataomdet har gjort. Så; keep up the fight!!

    • linus fremin

      anna, sociala medier är guld har jag insett för feminismen. ju bättre vi blir på det desto mer kommer vi kunna förändra.

  2. Synd att jag inte kan hitta intervjun på nätet för jag hade verkligen velat läst den.

  3. Åh vad du skriver bra!! Jag önskar det fanns fler som du. Det är en fröjd att läsa din blogg, även de jobbiga sakerna. Du framkallar känslor som jag knappt visste jag hade/har begravt så länge. Tack för ett bra jobb!

  4. Tack själv Linus för intelligent och peppande samtal. Tyckte det var kul att fotografen sa att han inte kunde koncentrera sig på sitt jobb för att samtalet var
    så intressant!

Kommentera

