Hbt-personers relationer erkänns nu på Facebook.

 

Jag har aldrig och kommer aldrig fylla i min relationsstatus på Facebook. Har absolut ingenting emot de som gör det, helt upp till dem, för mig är det som att en kändis ringer Hänt Extra och säger att den har en ny kille.

Varför behovet av att låta hela världen veta? Det är lite så jag känner det. Och detta att när statusen blir ”singel” igen och det där brustna hjärtat dyker upp i allas nyhetsfeed, hur kul är det?

Denna sorts offentliggörande av en privat angelägenhet vill inte jag sköta genom relationsstatusen på Facebook. Det känns för märkligt för mig. Som att sätta in en bröllopsannons i tidningen.

Fattar inte det heller.

Jag har inga problem med att prata om mina relationer, men jag föredrar att göra det med vänner i verkligheten och i de fall då jag anser att det har läsvärde kan jag blogga om det.

Jag menar inte att kritisera de som använder Facebook på det här sättet, bara att jag personligen inte fattar grejen med det. Vilket som. Jag fascineras av det.

Ännu mer när jag läser att Facebook nu har lagt till två nya alternativ i relationsstatusraden för användare i USA, Kanada, Australien, Storbritannien och Frankrike: ”in a civil union” and ”in a domestic partnership.”

Dessa förändringar har Facebook infört efter ett samarbete med Network of Support, en koalition av amerikanska hbt-organisationer, som ett sätt att bekämpa den homofobi som tog sig uttryck i att många unga hbt-personer begick självmord i vintras.

En talesperson för Facebook sa:

”This has been a highly requested feature from users. We want to provide options for people to genuinely and authentically reflect their relationships on Facebook.”

Även om många av statusalternativen har varit användbara även för hbt-personer så har ”married” inte varit det då det i de allra flesta länder i världen är förbjudet för samkönade par att gifta sig.

I de länder som istället tillåter partnerskap och civila unioner för samkönade par borde de här förändringarna ses som en form av erkännande av kärleken en massa med samkönade par uttrycker.

Det är utan tvekan bra.

Men det dessa förändringar mer än något annat illustrerar är hur bisarrt det är att samkönade par i dessa länder fortfarande inte kan klicka i ”married” utan istället bara får klicka i två former av andra klassens äktenskap.

Det visar på det absurda i att göra skillnad på kärlek och kärlek. Det diskriminerande i att låta samkönade par nöja sig med en samlevnadsform som oftast kommer med färre rättigheter och sämre lagligt skydd än heterosexuella äktenskap.

Kanske kan relationsstatusen på Facebook hjälpa till att illustrera det förkastliga i att stater definierar kärlek mellan samkönade par som något mindre värt.

12 responses to “Hbt-personers relationer erkänns nu på Facebook.

  1. Jag är övertygad om att den stora majoriteten av världens folk tycker att ett äktenskap mellan en man och en kvinna är nåt annat än ett mellan ett samkönat par. Sen kan du och andra som vill ändra på den synen fortsätta att vilja ändra på det. ”Det visar på det absurda i att göra skillnad på kärlek och kärlek.”, skriver du. Ja, världen är inte helt rättvis. Och skall kanske inte vara det heller i alla avseenden. För att mota ev fördomar så är jag inte religös på nåt sätt utan har mina åsikter från mitt strikt personliga tyckande. Du får givetvis leva ditt liv som du vill men kan inte kräva att alla skall tycka som du om det. Och samma sak gäller vad du ev skulle tycka om mitt.

    • bo, men det här handlar om att alla människor ska ha samma rättigheter, inte om vad vi tycker om varandras kärleksliv. jag skiter i ditt, och du i mitt, fine. men vi ska alla ha samma rättigheter. sedan vad vi gör av dem är en annan sak.

      och det är jävligt lätt att prata om att det är ok att världen är orättvis när man är en av dem som redan har alla rättigheter.

  2. Inte helt relevant, men i alla fall. Jag har ända sedan jag gick med i facebook stört mig på att man när det gäller familjerelationer inte kan välja styvförälder. Det finns bara mamma, pappa, syster/bror. Jag skulle gärna vara familj med min styvpappa på fb, men nu har jag ju en biologisk pappa och det känns helt fel att kalla min styvpappa för ”pappa”. Jag tycker det är förvånande att det är så här med tanke på att kärnfamiljen snart är i minoritet jämfört med andra familjekonstellationer.

    Sen vad gäller relationsstatus så beror det väl rätt mycket på vad för slags förhållanden man har. Byter man partner varannan månad känns det ju lite fånigt att basunera ut det på fb. En del människor väljer ju att berätta för hela världen att de har ett förhållande dagen efter att de träffats. Men om man nu har ett fast, långvarigt förhållande så kan jag inte se något direkt fel i att ha den relationsstatusen på fb. (Jag tror J och jag väntade minst en månad innan vi bestämt oss för att officiellt ha ett förhållande innan vi bytte relationsstatus på fb. Och då hade vi redan hängt ihop över ett halvår.)

    • Ja, och klart att det kommer att kännas jävligt om det tar slut någon gång och man måste byta status till ”singel”. Men samtidigt tror jag att det nästan kan underlätta, alla får veta det och man slipper kanske svara på frågor om det (”var har du J då?”) i flera månader efteråt.

      • linus fremin

        peaches, jo det förstås! alla vet direkt, kan ju vara skönt. men samtidigt brukar man ändå få berätta samma historia om och om igen ändå…

    • peaches, håller med om att även en mångfald i familjerelationer borde vara en självklarhet, men de är väl inte där ännu.

      alltså folk får gärna ha relationsstatus på facebook, jag är bara inte en sån. känns märkligt för mig. men om det inte gör det för andra, kör på!

  3. Åh vad världen är fantastisk ibland.

    Och om att visa sin relationsstatus på Facebook: Jag är stolt över att ha min pojkvän. Och jag förstår inte varför min relationsstatus inte ska stå på en infosida om mig.

    • rosettpojken, och var stolt! och visa det med facebook. tycker det är skitfint. jag är bara inte den typen av person, iaf inte i det forumet antar jag.

  4. Linus pluggar du på SU?

    • ellinor, yes det gör jag! har du sett mig virra runt där kanske?

      • Haha jaa det tror jag minsann att jag har. Känns lite lurigt att känna igen dig utan att du vet om det…jag får väl gå och säga hej nästa gång ?

      • linus fremin

        ellinor, ja det är märkligt det där att vara igenkänd överhuvudtaget av någon. men hälsa nästa gång!

Kommentera

