Bieber bevisar varför 16-åringar inte har rösträtt.

 

Ungas röster måste också få höras inom politiken. För de är en del av samhället som politiken är med och formar och reglerar. Och än mer, de är en del av det framtida samhället.

Just därför har jag aldrig kunnat avfärda diskussioner om att sänka rösträttsåldern till 16 år. Även om jag inte tycker att den borde sänkas så tycker om diskussionen kring varför den inte borde göras det är viktig.

För min största invändning är att, även om det självklart finns undantag, så har de flesta 16-åringar inte kunnat införskaffa sig kunskapen och erfarenheterna för att ha utvecklat genomtänkta politiska åsikter.

Och grejen är, måste de ha gjort det?

Allt blir tydligt när Rolling Stone får för sig att intervjua 16-årige världstjärnan Justin Bieber om politik. För i Biebers svar märks det att hans tankar i politiska frågor inte är särskilt genomtänkta eller utvecklade.

Som i svar som dessa:

”I’m not sure about [political] parties, but whatever they have in Korea, that’s bad.”

Men det blir värre när han svarar på varför han ogillar abort:

”I really don’t believe in abortion. I think [an embryo] is a human. It’s like killing a baby. [In the case of rape]. I think that’s really sad, but everything happens for a reason. I don’t know how that would be a reason. I guess I haven’t been in that position, so I wouldn’t be able to judge that.”

För mig är abort en självklar rättighet som alla kvinnor världen över borde ha, så jag håller ju inte med honom. Och jag kan ju verkligen ifrågasätta hur mycket han vet om abort och varför det är viktigt.

Hur mycket har han satt sig in i den frågan? Är det något en 16-åring sätter sig in i?

Justin Bieber uttrycker även sina åsikter om homosexualitet:

”It’s everyone’s own decision to do that. It doesn’t affect me and shouldn’t affect anyone else.”

Åh, suck.

Visst, han är inte elak, men att tro att homosexualitet är ett val, eller ”livsstil” som många homofober uttrycker det, är inget annat än ignorant och insiktslöst. För jag undrar ju: när gjorde Justin Bieber valet att han är heterosexuell?

Menar han med andra ord att han kanske kan ändra sig i framtiden?

Jag kan tycka att det blir problematiskt när en ung artist, som sitter på makt över miljontals unga fans, ombeds uttrycka åsikter om politiska ämnen som han kan kanske varken vill eller kan svara på.

Men jag antar att det just är för att han sitter på makt som han tillfrågas.

Men grundfrågan här är för mig att även om unga människor ska uppmuntras att lära sig om och involvera sig i samhällsfrågor så måste de även ges tiden för att göra just det.

Och med Justin Bieber tror jag ändå det finns hopp. Med tid och erfarenhet kommer även han att kunna uttrycka mer genomtänkta åsikter, även om de skulle vara detsamma som nu. För det handlar inte om fel och rätt åsikter, utan om hur välgrundade de är.

Jag kan till exempel tycka att han redan nu på ett bra sätt visar på problemet med droger:

”Are you curious about cutting off your finger? Do you want to know what that feels like? To me, taking drugs is the same type of thing. In the end, all that happens is you get hurt by it.”

6 responses to “Bieber bevisar varför 16-åringar inte har rösträtt.

  1. När jag som 26-åring bestämde mig för att plugga grundkursen i FEK slog det mig hur dimmiga begrepp folk har ända upp i 22-23-årsåldern. Mycket ”borde vara så här för att JAG tycker så” och väldigt lite ”varför är det så här”, liksom… Givet att man lär sig nya saker hela livet, men jag håller definitivt med om att det måste finnas en tydlig gräns för alltför ”embryoniska” (ord?) tankesätt!

    • katarina, ja och grejen är ju att det är en rättvis orättvisa då alla medborgare inte har rösträtt sina första 18 år.

  2. Åh vad jag är glad att jag inte har något barn som jag digga den där idioten.
    Det irriterar mig alltid lika mycket när människor av manligt kön sätter sig på sina höga hästar och tycker sig ha rätt att moralisera över kvinnors bestämmanderätt över sina egna kroppar. Det är ju jävligt lätt att säga att man tycker att abort och abort även efter våldtäkt är fel när man aldrig själv kommer att hamna i en position där man måste göra ett sådant val och gå igenom ett sådant ingrepp.

  3. Jag har läst om detta och blev själv förbannad. Lite för att han tycker som han tycker, lite för att han har sådan enormt stor makt över miljontals unga (tjejer, främst). Grejen är den att han kommer från en kristen familj, och vad jag har förstått är det ingen liberal kristen familj som väljer ut ”fina” bitar ur kristendomen. Innan Justins genombrott kontaktades han av sin nuvarande manager Scooter Braun. Men Justins mamma gillade inte det hela för att Braun var jude. Hon bad till och med om att Gud skulle skicka en kristen man istället för Braun. Så… Med tanke på den familjen tyckte jag att han uttryckte sig väldigt milt. Hur som helst, han är inte lika ung nu- han fyllde faktiskt 18 igår vilket innebär att han får rösta i sitt hemland Kanada.

    Angående att man blir mer genomtänkt när man blir äldre kan jag bara hålla med, och jag hoppas verkligen att Justin också blir det (frågan är hur välgrundade åsikter man kan ha om man använder Gud+bibeln som argument- dock en annan fråga). Men jag kan ändå inte låta bli att känna mig sjukt besviken- han är inte en vanlig tonåring. Han har ett helt annat liv än oss dödliga.

Kommentera

