Assange står i vägen för Wikileaks.

I min nya krönika i Frihet försöker jag att sammanfatta min en gång i tiden goda inställning till Wikileaks, men hur den har förstörts av Julian Assanges löjliga Jesus-ambitioner.

Att en organisation som skulle kunna göra mycket gott istället har blivit en egocentrisk mans privata megafon. Det är synd, men jag har tyvärr ingen respekt kvar för Wikileaks i dess nuvarande form.

”Det är som en handling tagen direkt ur en konspiratorisk thrillerfilm: En mystisk orga­ni­sation börjar läcka ut hemligstämplad information på nätet och till medierna. Krigsförbrytelser, maktkorruption och andra hemska saker avslöjas. Regeringar och statschefer börjar darra inför den allt starkare och inflytelserikare organisationen och dess ledare, en till synes intelligent och karismatisk man som snabbt blir synonym med organisationen han representerar. Men så anklagas plötsligt ledaren för sexbrott. Organisationens anhängare slår direkt fast att det är en konspiration designad för att fälla honom och därmed även organisationen …”

Läs resten av krönikan här.

8 responses to “Assange står i vägen för Wikileaks.

  1. Problemet tycker jag är att folk ibland inte ser någon skillnad mellan Assange och Wikileaks trots att dem delvis är olika saker. Bara för att Assange gör goda grejer i wikileaks behöver inte betyda att han inte är en våldtäktsman.

  2. Jag skiter fullständigt i assanges person, det som är problematiskt är att wikileaks gör sina släpp utefter en politisk agenda.

    • fanny, det finns mkt problematiskt med wikileaks, men tycker grundsyftet är gott. sedan att det inte blir så är beklagligt.

  3. Assange använder sig själv och riskerar sitt privatliv för att provocera fram maktmissbruk och korruption. Det är ännu större än att bara passivt publicera vad andra läckt. Han har definitivt växt i mina ögon.

    • bengt svensson, tycker assange har gjort att fokus har skiftat från det wikileaks läcker till honom själv. det har förvärrats när han gör sina problem till wikileaks.

  4. Kunde inte sagt det bättre själv Linus, bra skrivet! Jag läser din blogg på mobilen varje dag på väg till jobbet! Kram!

Kommentera

