Tänk om heteroungdomar fick läsa att de var fel.

 

När jag gick på högstadiet gick jag till mitt lokala bibliotek för att leta efter varenda ungdomsbok jag kunde hitta som handlade om en kille som var homosexuell.

För jag kände ingen annan bög, såg aldrig filmer eller tv-program om bögar, läste inte några artiklar om bögar. För de fanns knappt bland den media och populärkultur jag hade till hands.

Så jag gick till biblioteket. Jag satt där nervös och svettig och sökte på ”homosexuell” i sökdatorn. Det var inte så att jag skämdes eller tyckte det var särskilt pinsamt. Jag ville bara hålla det privat, för mig själv.

För det handlade om att utforska min lust, min sexualitet, min kärlek.

Så jag satt där och sökte i bibliotekets databas. Den hittade fem stycken ungdomsböcker som på något sätt behandlade homosexuell kärlek. Jag lånade alla fem, och hade läst ut dem alla inom några dagar.

Efteråt önskade jag att jag inte hade läst dem. För de lärde mig, precis som de flesta bögskildringar sedan dess, att jag som bög ska uttrycka min kärlek i hemlighet, om alls.

Att jag ska må dåligt över hur jag älskar och åtrår och att min sexualitet är ett problem som jag måste hantera. För det är så de flesta bögskildringar ser ut.

För de vill vara trovärdiga, ligga nära verkligheten.

I de allra flesta samhällen och kulturer har inte hbt-personer samma fri- och rättigheter som majoriteten och heteronormen gör ständigt hbt-personer till de annorlunda och felaktiga.

Hbt-personer tvingas leva i hemlighet, om alls.

Så vad är det då för fel att ungdomsromaner skildrar saker och ting som de är, hur olycklig den verkligheten än må vara? Det är inget fel med det.

Felet är att det är de enda skildringarna. Att det inte finns en större mångfald i berättelserna. Att de alltid skildrar samma problem, samma dramaturgi, samma komplikationer.

För tänk dig om alla heteroungdomar växte upp och alla böcker som behandlade heterosexuell kärlek beskrev det som något ingen kan leva ut, känna eller vilja. Hur skulle det påverka dessa ungdomar, att alltid intalas att de är fel och ofria att leva som de vill?

Det skulle påverka dem.

För det påverkade mig, och säkert många andra hbt-ungdomar. Att aldrig riktigt hitta ett utrymme där det var lite enklare, lite friare, lite lyckligare. Där man faktiskt kunde vara som alla andra.

Visst är det så att det har hänt mycket de senaste tio åren och det har absolut kommit fler och en större mångfald i berättelser som handlar om hbt-kärlek. Jag är så glad för det. Men samtidigt är de dominerande och allra flesta skildringarna de gamla vanliga.

Jag förstår att det är svårt att undvika verkligheten när man skriver, men det fina med fiktionen är ju just att där kan man måla upp annat. Där kan man måla drömmar, förhoppningar, alternativ. Där kan man måla upp en annan verklighet.

Det är precis det som många hbt-ungdomar behöver.

En annan verklighet.

(Eftersom jag har en del hbt-ungdomar bland mina läsare, så får ni gärna tipsa dem om ungdomsböcker med hbt-tematik om ni har läst några bra. Här finns några tips.)

14 responses to “Tänk om heteroungdomar fick läsa att de var fel.

  1. eftersom du skriver så fint om ungdomskärlek.. har du inte tänkt skriva en bok själv? med homo som norm – typ inte överhuvudtaget ta upp den beklämmande läggningen utan bara låta folk vara kära?

    dina texter berör ju betydligt mer än de traditionella texterna om pojke-flicka-kärlek som man bombarderades med i högstadiet och gymnasiet (och ja, jag är straight).

    • ingrid, tack för att du ens tänker att jag skulle fixa det! dock känner jag att ungdomsroman är min grej. men jag försöker faktiskt skriva på en vuxenroman med lite av det temat. lär dock ta sin tid innan den är klar…

      • haha, jag ska fortsätta heja på! i bästa fall finns det kanske en linus fremin-bok för mina framtida barn att läsa.

        shit, det är så mycket jag vill göra annorlunda med mina barn jämfört med mina föräldrar men framför allt ska jag lära mina ungar att aldrig göra skillnad på kärlek. hrmm… again with the life-changing blogposts…

      • linus fremin

        ingrid, ja heja på! bra med uppmuntran.

  2. Det kommer faktiskt fler och fler ungdomsböcker som skildrar honosexualitet utan att döma. Två som jag kan rekommendera rakt av är ”Det händer nu” av Sofia Nordin (lesbisk kärlek) och ”Saker som aldrig händer” av Johanna Lindbäck (bög i betydande biroll utan att det görs någon storgrej av det). När jag sökte i Libris fick jag 62 resultat http://libris.kb.se/hitlist?d=libris&q=ungdomslitteratur+homosexualitet&f=simp&spell=true&hist=true&p=1 och då är det inte säkert att alla böcker fångats upp. Visst behövs det fler böcker, men situationen är bättre än för 10 eller 20 år sen.

    • sannabell, det är skitstor skillnad mellan då och nu. verkligen. men det behövs en större mångfald, och jag hoppas att det är på g det med.

  3. Det är en viktig poäng som du tar upp. Det behövs många, många fler berättelser där homosexuella personer och relationer bara tillåts existera utan att fokus sätts på komma-ut-processen och annan problematik. Jag är inte så insatt i ungdomslitteratur som jag kanske borde vara, men som fantasynörd måste jag slå ett slag för Philip Pullmans ”Den mörka materian”-trilogi. Homosexuella änglar får man läsa om alldeles för sällan.

  4. Tänkte tipsa om två bra böcker, men såg att de redan fanns på sidan med tips.
    ”Duktig pojke” och ”Ibland bara måste man”. ”Duktig pojke” är mer av typen du berättar om, där homosexualiteten ses som ett problem och ett hinder som måste övervinnas. ”Ibland bara måste man” är dock en helt underbar bok. Lagledaren i skolans fotbollslag är transa, inget konstigt med det, och att Paul är kär i Noah beskrivs som vilken kärlekshistoria som helst.

  5. Linus,

    blev väldigt berörd av ditt inlägg. Känner igen mig i det du berättar och minns de jobbiga känslorna. Känslan av att vara fel och att behöva smyga. Att skämmas.
    Fin blogg du har. Viktiga ämnen. Stå på dig.

  6. Elin Johansson

    Hej!

    Det är viktiga saker du tar upp. Jag gör just nu lite efterforskningar på området då jag läser en litteraturkurs i svenska och vi har siktet inställt på kärlek i ungdomslitteratur. Jag tycker det är viktigt att all sorts kärlek tas upp och inte bara den konventionella. Och det är konstigt att man inte fått läsa om all sorts kärlek i skolan, det ser jag som självklart, nu när jag studerar till svensklärare. Därför söker jag nu efter bra böcker i ämnet, har du någon som Du rekommenderar så tar jag varmt emot dina tips ( förutom listan, eller lite mer specifierat i den).
    Tacksam för svar,
    Mvh Elin

    • linus fremin

      elin, vad bra att du tänker så! oj, svårt för mig att tipsa då det ändå var många år sedan jag läste de här böckerna. men vet att jag då gillade ”dansa på min grav”, ”spelar roll”, ”duktig pojke”, ”en av dem” i listan jag länkade till. men som jag skriver är många av dessa böcker inriktade på homosexualitet som ett problem, en utmaning osv, men de kan självklart vara läsvärda ändå.

Kommentera

