Mäns ”superkroppar” borde problematiseras.

 

Danny har en ”superkropp”. I alla fall enligt Aftonbladet. I en artikel inför hans medverkan i Melodifestivalen skriver de om hur han har haft en ”extrem diet” och tränat dagligen för att förbereda sig.

Danny säger:

”Den här veckan äter jag normalt, men innan har jag bara ätit… jag vet inte ens om jag vågar berätta vad jag har ätit för det är så jävla lite… Noll kolhydrater, inte ens morötter och paprika. Jag har ätit tonfisk, kött, kyckling och sallad.”

Det låter ju kul. Och hälsosamt.

Men problemet jag har med det här är inte främst Dannys extremt hårda diet och träning, utan hur det beskrivs. Den omnämns visserligen som ”extrem”, men inga kritiska frågor ställs och inga klargöranden görs.

För är en sådan här diet och dagliga träning något alla borde och kan ägna sig åt? Är det något som ens är hälsosamt?

Det finns en sådan irriterande slapphet när det gäller journalistik kring just träning. Träning ses som något som är automatiskt bra och hälsosamt, vad det än är. Kritiska perspektiv saknas helt.

Dannys tränare skriver i ett blogginlägg om artikeln att det tydligt framgår i den att det är en diet och träning som man bara ska göra under en kort tid och under en personlig tränares uppsikt.

Men det är ju precis det som saknas i artikeln.

Just avsaknaden av ett sådant klargörande gör att det hela framstår som vilken träning som helst. Det räcker inte med att skriva ”extrem” en gång. Budskapet blir ändå ett annat.

Dessutom är det irriterande att hela artikeln saknar den enda riktigt intressanta frågan: ”Varför, Danny, känner du att du behöver göra det här?”

För Danny var ju redan en vältränad man. Han har i flera år kunnat uppträda och sjunga och dansa utan problem. Så varför en sådan extrem diet och träning? Och ser han inga faror med den?

Det är viktiga frågor att ställa. Inte för att det han gör nödvändigtvis är ohälsosamt för honom, utan för att det är viktigt att tydliggöra. Det är frågor som alltid bör ställas när det gäller sådant här.

Men de ställs aldrig. Och det är högst problematiskt.

Speciellt då ortorexi, den ätstörning som karakteriseras av en fixering vid överdrivet tränande och extrema ”nyttiga” dieter, blir allt vanligare, och det speciellt bland många yngre män.

Det är en ätstörning som det sällan pratas om just för att det finns en sådan oproblematiserande hållning till träning. Det döljer det faktum att fler utvecklar störningar som skadar dem både psykiskt och fysiskt.

Okritiska artiklar som den om Dannys ”superkropp” hjälper knappast till för att bryta mot det. Snarare upprätthåller det en bild av att unga mäns ”superkroppar” aldrig skapas på ohälsosamma sätt, utan bara genom ”hårt arbete”.

9 thoughts on “Mäns ”superkroppar” borde problematiseras.”

  1. Problematisering kring tjejerätstörningar (så även ortorexi) finns dte gott om, men det finns lite kring mäns. Jag tror det handlar om att en man förväntas vara ”stark”och därför ska dte inte vara ett problem att avstå från mat eller träna extremt hårt. De män jag känner med ätstörningar har just dne synen på sin kropp: att den ska vara stark, manlig och klara sig utan mat. Så är det väl för tjejer också, men där handlar det mer om självuppoffran.

    1. fanny, precis. män med ätstörningar skildras nästan aldrig och det är högst problematiskt. tyvärr ser jag ingen ljusning på den fronten heller.

  2. Jag undrar också varför. Ska han vara halvnaken i sitt uppträdande? Jag kanske är ute och cyklar, men på de bilder jag har sett är han klädd i typ kostym och täcker upp sin ”superkropp” och som du säger verkar han inte ha behövt det av hälsoskäl heller. Inte för att det verkar särskilt hälsosamt ändå så.
    Jag tänkte själv att det var bara nu inför tävlingen, men när jag läser igen så är artikeln inte tydlig med att det är en tillfällig grej.
    Med tanke på ortorexi har jag ett tag följt en blogg av en person som rent uppenbart har detta problem. Denna bloggare säger själv att hen varit bulimiker men ska nu vara ”frisk”. Problemet är bara att hen är helt besatt av kost och träning, hen är JÄTTESMAL men med bulliga muskler. Jag får lust att skriva till henom och ifråsätta om hen har ortorexi, men hen blir så irriterad på folk som ifrågasätter så det känns bäst att låta bli. Jag skulle iallafall inte kalla henom frisk från sina ätstörningar. Det verkar som att hen bytt kräkningarna mot träning och smalidealet mot smal och musklig-ideal.

    1. tildaf, svårt det där att påpeka för någon att den har nån störning. kan slå fel så lätt. man är ju så sårbar i det läget. samtidigt är det ju dumt att inte påpeka när man ser någon gå ner sig…

      1. Jag vet att folk har påpekat, men hen slår det bara ifrån sig. Det är väl lätt att bortse ifrån sånt när man har en hyllningskör som i kommentarerna skriker ”superkropp”.

      2. tildaf, ja det är svårigheten med ortorexi, man gör ju något alla tycker är bra, tränar och äter ”rätt”, så folk ser inte att det är en störning.

  3. Självklart måste det här verkligen problematiseras, som ni diskuterat, men anledningen till att tjejers ätstörningar uppmärksammas mest är att de också är mer utbredda. De är långt fler tjejer som behöver läggas in på sjukhus och tvångsmatas för att överleva och som dör av ätstörningar. Artikeln som du skriver om är såklart missvisande och alldeles för okritisk!

    1. p, absolut är det så och det tror jag alla är medvetna om i den här diskussionen. problemet är inte att tjejers ätstörningar får uppmärksamhet, det får alldeles för lite det också speciellt med tanke på hur vanligt det är, problemet är att mäns ätstörningsproblematik är så gott som osynlig vilket gör att få killar och män vågar prata om och söka den hjälp de behöver.

Kommentera

