Smala kändiskvinnor gillar ju också mat!

Jag har tänkt på en sak. Detta med mat och smala kända kvinnor. Vad de äter, hur de äter och framför allt hur medierna skildrar det. Har inte ni också tänkt på det?

För nästan varje gång jag läser en intervju med en smal känd kvinna i någon tjej- eller modetidning brukar det beskrivas vad hon åt under intervjun. Och med vilken härlig aptit!

Jag vet in i minsta detalj vad Jennifer Aniston, Kate Hudson och Heidi Klum käkar till lunch. Hur de ”njutningsfullt” äter sina sallader.

Om inte den beskrivningen finns med finns istället frågor om den smala kända kvinnans matvanor. Och nästan varje gång svarar kändisen det som alltid förväntas av henne:

”Jag älskar hamburgare! Jag älskar glass! Jag älskar att äta! Jag äter hela tiden!”

Typ.

Det händer nästan alltid att den smala kända kvinnan betonar att hon faktiskt äter ofta, mycket och saker med socker och fett i. Det vill säga precis som oss dödliga.

Ändå så ser hon ut som a million bucks, och det gör inte vi.

Och det är hela poängen!

Den här sortens journalistik riktad mot kvinnliga läsare fokuserar alltid delvis på den smala kända kvinnans matvanor. För det här är utstuderat, i linje med idealen som ska upprätthållas.

Tidningen i fråga vill på en och samma gång befästa och utmana bilden av den smala kända kvinnan. De vill rispa på den ”perfekta” ytan, och se om något börjar blöda.

Om det finns något mänskligt bakom snyggheten.

Mellan raderna ligger tvivlet om att det går att se ut som den smala kända kvinnan gör utan några sorters uppoffringar. Mellan raderna ligger tvivlet om att ingen kan se ut som kändisen gör utan att det är något konstigt med det.

Och de smala kända kvinnorna ger ofta in för det osynliga hotet och spelar med för att inte få stämpeln som ohälsosam, ätstörd och en ”dålig förebild”.

Fokuset på matvanorna blir ett sätt att befästa bilden av den smala kända kvinnans överordning över vanliga kvinnor genom att visa att hon minsann käkar samma mat som oss andra, men att hon ändå ser hundra gånger bättre ut.

Är hon inte fantastisk som kan äta vad hon vill och se ut som hon gör!

Med frågor som dessa vill man halvhjärtat försöka nysta i hur den perfekta kvinnliga kroppen skapas, men det man egentligen gör, oftast med hjälp av den smala kända kvinnan, är bara att befästa denna ouppnåeliga kvinnliga kropp.

Andemeningen till läsarna är: some have it, you don’t.

Man vill, precis som den smala kända kvinnan i fråga själv oftast vill, att hon ska fortsätta vara det ouppnåeliga idealet. Man vill att hon ska vara superkvinnan som äter hamburgare utan att de sätter sig på låren.

För det är den kvinnobilden som man har lurat sina läsare att köpa. För det är den bilden som upprätthåller den smala kända kvinnans status.

Man gör bara det som krävs för att rucka på den perfekta bilden lite, men inte tillräckligt för att rasera den. För då raseras samtidigt det som de tjänar pengar på.

De kvinnliga läsarnas osäkerhet kring sina kroppar.

30 thoughts on “Smala kändiskvinnor gillar ju också mat!”

  1. Kändisarna vill nog också undvika att bli anklagade för att uppmuntra ätstörningar – hur populärt skulle det vara om de började prata om att räkna kalorier m.m? Jag tänker mig att de överkompenserar genom att prata om chips, munkar och hamburgare för att bevisa att de är sunda. Om de verkligen är det eller inte är ju en annan fråga, men jag tror att hela grejen med ”jag ääääälskar mat!” är en annan sida av det här: http://sannabell.blogspot.com/2011/02/nar-jag-maste-tanka-med-en-sjukdom-som.html – att veta att man blir betraktad med ätstörningsglasögonen. Jag tror det är särskilt närvarande när man är känd, kvinna och smal. De kan helt enkelt välja att bli framställda som ”Wow, hon äter allt det där och kan ändå se ut såhär” eller ”Hon är ju uppenbarligen sjuk, fattar hon inte att hon är en förebild för miljoner unga tjejer”… Vilket skulle du välja?

    1. sannabell, ja håller helt med. de spelar med för att det osynliga hotet alltid är att de ska stämplas som dåliga förebilder eller ätstörda. det är en medielogik som de är tvungna att spela med i.

  2. Det är lite trist att det alltid ska ifrågasättas. Vad fan spelar det egentligen för roll vad de äter? Förutom för de själva liksom. Det är som om de (tidningarna) hela tiden måste bevisa att man minsann kan äta mat även om man är smal. Herre gud, det vet man väl redan även om vissa tröga människor tror att alla smala kvinnor spyr upp maten & svälter sig?

    1. candy, det trista är att män aldrig frågas om hur och vad de käkar. det är kvinnor som ständigt ska tänka på hur de ser på och använder mat.

  3. Sedan finns det ju tvärtom de också som framhåller hur mycket de får kämpa för att se ut som a million bucks. Jag tror att det var Linda Evangelista som sa att hon inte bantar, hon ”äter bara inte så mycket som hon själv skulle vilja”. Eh. Jessica Alba har också flera gånger ”talat ut” om hur hon kämpar för att ha den perfekta kroppen. I hennes familj är alla andra överviktiga och redan som tonåring började hon laga sin egen mat för att inte bli lika fet som de andra. Det här är ett annat sätt att befästa de kvinnliga läsarnas osäkerhet, nämligen genom att säga till dem att du skulle också kunna om du bara ville, din jävla latmask.

    Sedan vill jag också säga att det skulle vara bra om folk i allmänhet tänkte på hur otroligt mycket tid och pengar kändisarna lägger ner för att se ut som de gör. I deras arbete ingår att vara snygg, och de flesta människor, inklusive kändisar, ser inte ut som de gör naturligt. Det handlar om att späka sig själv (äta bara barnmat, jordgubbar, eller andra konstiga dieter som de sysslar med), träna flera timmar om dagen, bleka tänderna, färga håret etc etc. Det är ett jobb som de har 24/7, som genomsyrar hela deras tillvaro, och som jag tror att rätt få människor faktiskt skulle orka med eller ens iddas med.

    1. peaches, jag föredrar de som är ärliga med att de äter bara sallader och sliter på gymmet. tar bort det magiska skimret över kändiskvinnornas kroppar.

  4. Det känns lite som med kungligheter förr i tiden, fast då fick man inte visa på bild att de åt för då skulle ju folk förstå att de också måste BAJSA!
    Anledningen till att de skriver så där måste ju vara för att förklara för oss vanliga dödliga som faktiskt går upp i vikt om vi äter onyttigt hela tiden att dessa kvinnor, kändiskvinnorna, är av en egen art och att vi därför aldrig kan vara som dem. Jag antar att de ska föreställa vara dessa mytomspunna ”naturligt smala” människor som kan äta som hästar medan de ligger i soffan och smeker navelluddet utan att gå upp i vikt eller få en röv som hänger. Eller som du sa: ”some have it, you don’t”
    Jag föredrar kändisar som säger ”det krävs JOBB för att se ut som jag gör!”. Det känns mer ärligt.

  5. Så jävulskt bra skrivet. Jag är så trött på alla kvinnor som poserar i bikini fem veckor efter att de fött barn och påstår att de minsann inte bantat eller tränat eller fettsugit. De är bara naturligt välsignade och bättre. än. dig.

    Kommer ihåg när Gynning för nåt år sedan sa att hon knappt åt och käkade tabletter så blev det ett förbannat liv. Bara för att hon inte ljög och hycklade. Elizabeth Hurley har också sagt att hon går och lägger sig hungrig varje dag. Plötsligt så verkar inte den där kroppen så åtråvärd. Inte om det är vad som krävs.

  6. Åh, jag har tänkt precis samma sak flera gånger, det är fruktansvärt irriterande att läsa sådana intervjuer. Jag blir så provocerad. Undermeningen är alltid att de har ätstörningar och kräks efteråt samtidigt som de ska säga till mig att det är mig det är fel på, se, se vad lätt det är att vara smal(=snygg) det handlar bara om att du får skärpa dig! Bah. Bra skrivet!

  7. Det där är sjukt irriterande. Speciellt i de fall som det på sidan bredvid finns en ansvinsing till den just intervjuade kändisens diet =(. Bara kyckling och isberssallad.

  8. Jag har verkligen fastnat för din blogg. Träffsäkra reflektioner. Det här inlägget fick mig dock att tänka på en artikel jag läste i Kupé om Helen Sjöholm, där det beskrevs hur hon åt kycklinggryta till lunch, dock utan ris, för ”allting måste ju vara perfekt inför premiären” eller något liknande. Vad är meningen med det? ”Vissa är jävligt disciplinerade och klarar av att följa dieter, det gör inte du”. Eller vad?

  9. Antagligen ljuger en del kändisar för det vore skumt om alla kändisar hade supergener som gör dem naturligt smala.

  10. Fast sådär hade jag det faktiskt för några år sen. Haha.
    I varje fall, så tycker jag frågan är vad de i så fall ska svara? Det finns ju faktiskt folk som är så pass lättpåverkade att de säkert köper ett ärligt ”jag svälter mig själv för att se bra ut”…

    1. nina, ja det är svårt att svara på sätt som inte feltolkas os, men ärlighet är alltid att föredra.

  11. HEJ Linus! Jag upptäckte dig idag genom en annan blogg. Jag har suttit o sträckläst o lägger nu till dig i mina favoriter.
    Vad bra du skriver!!!
    Hjärtat grät när jag läste om busschaufförren konra din mamma.
    En stor kram!
    Lena i Bankeryd

  12. Man får inte glömma den urgamla kopplingen mellan olika sorters aptit: de äter ”njutningsfullt” och ”älskar att äta”, självklart eftersom en kvinna med sund aptit på mat verkar ha en sund aptit på livet och SEX! En späkande, kräkande kvinna som verkar mest fokuserad på sin utmärglade kropp är inte sexigt om man inte tänder på störningar o självcentrering. Och en partner vill ju helst ha lite mer uppmärksamhet på sig, än på kaloriintaget…

    1. Åh, just det, Åsa, smart tänkt!

      Det är antagligen också därför man brukar säga att feta tjejer är mer benägna att hoppa i säng, därför att de är glupska. Elaka killar brukar däremot försöka få det till att de är så desperata efter uppmärksamhet att de ligger med vem som helst.

    2. åsa, bra koppling! allt hänger ju ihop eller syftar till att hålla kvinnor i en viss position.

  13. Känner till en hel del ”kändisar” som riggar hamburger-moments när de vet att de hamnar på linsen. Många lägger också tillbaka den där enorma mackan när bilden är tagen eller helt enkelt spottar ut det. Rätt intressant det där. Kan inget annat än att hålla med ditt inlägg.

Kommentera

