Dags att diskutera makten psykologer sitter på.

Att vara psykolog är att ha makt över människor som oftast är i svaga ögonblick av sina liv. Det är en makt som sitter i tolkningsföreträdet av dessa personers själv- och världsbild. Det är en makt som sitter i att peka åt ”rätt” håll.

Som vi alla vet är makt det farligaste som finns när den är i fel persons händer. Och det är något som borde diskuteras. Den makt som personer som jobbar som psykologer, kuratorer och terapeuter sitter på.

Ta Dr Phil till exempel. Vilken idiot han är. Jag kan inte se ett avsnitt av hans tv-show utan att bli förbannad. Han är inget annat än en heteronormativ och sexistisk gammal gubbe som inte ha makten att ”hjälpa” människor.

Allra värst är han när det gäller frågor som rör kön och sexualitet. Till exempel att han råder föräldrar vars söner leker med dockor att rycka bort dockorna så att sönerna inte blir ”förvirrade”.

”Direct your son in an unconfusing way. Don’t buy him Barbie dolls or girl’s clothes. You don’t want to do things that seem to support the confusion at this stage of the game … Take the girl things away, and buy him boy toys.”

Dr Phil har helt enkelt en extremt stor okunskap och en hel massa med fördomar om frågor som rör personers, och speciellt barns, könsidentitet och sexualitet.

Dr Phil tycker att könsöverskridande beteende är onormalt och att det är barnet som är förvirrat när det själva verket är dess föräldrar som är förvirrade för att de har en okunskap och bristande förståelse kring könsidentitet.

Problemet blir ännu större av att Dr Phil i ett program om ”gender confused kids” låter ”experten” på området vara en från den homofoba organisationen Focus on the Family.

Att vara psykolog är att ha makten över vad som är ”rätt” och vad som är ”fel”. Att vara en psykolog med en egen tv-show är att ha makt att kunna påverka miljoner människor genom den auktoritet och legitimitet som kommed med psykolog-titeln.

Att då som Dr Phil ha riktiga skrämmande åsikter om könsöverskridande personer och hbt-personer är ett problem. För han har makten att få människor som bryter mot heteronormen att känna skam och skuld för att de är som de är.

Men han är bara ett känt exempel. Jag vet att han inte är ensam. Vänner som går på psykologprogrammet berättar om hur deras klasskamrater har uttryckt homofoba, sexistiska och rasistiska åsikter.

Och dessa personer får snart auktoritet och legitimitet som kommer med att kunna titulera sig psykolog. Det är något som borde diskuteras.

Makten dessa yrkesutövare har och hur den kan användas så fel.

23 thoughts on “Dags att diskutera makten psykologer sitter på.”

  1. Jo, vissa psykologer och psykiatriker har ställt till mycket elände genom åren. HBT-personer är naturligtvis tydliga exempel, men även när det gäller patienter med andra problem* har man begränsat patienterna snarare än att stötta dem och hjälpa dem att utvecklas.

    Inspärrningar, tvångsmedicineringar, felaktig ECT, övertalat folk att det är fel på dem.

    Det hela grundar sig i brist på en tydlig etik i yrkeskåren. Det är för mig självklart att grunden måste vara icke-dömande och att det krävs mycket arbete med det i form av diskussioner, rollspel och handledning där lärarna sållar bort de som är olämpliga.

    * Jag menar inte att HBT i sig är ett problem, utan att HBT-personer kan ha problem som är relaterade till sin identitet.

    1. krille, ja det är ett stort problem, synen på hbt-personer vara bara ett exempel. håller med om att problemet ligger i bristen på etik. läskigt att det inte prioriteras mer.

  2. Det verkar inte finnas någon större yrkesetik inom yrkeskåren. Jag har en bekant som råkade ut för en obehaglig sak för ett tag sen. Hen hade klagat på vården på facebook. läkaren stalkar tydligen sina patienter på internet. Hen kallades in till ett extra möte ovh blev utskälld för det hen hade skrivit.

    1. Men Svalin, det är ju hemskt! Och låt mig gissa; att anmäla går inte eftersom din utsatta vän då drabbas än mer? Åh, vad arg jag blir.

  3. Min sambo läste psykologi ett kort tag vid Lunds Universitet. Det passade inte honom för han gillade inte inställningen många föreläsare hade till sjukdomarna de pratade om. Han känner att de framställde dem lite som freaks och kuriosa, att de ville beskriva en massa smaskiga detaljer medan de upphetsat gned sina händer mot varandra. Obehagligt.

    1. tildaf, usch det är sånt jag är rädd för. nergrottandet i mänsklig misär istället för att med öppet sinne försöka hjälpa.

  4. Usch, jag blir mörkrädd. Tänk att dessa blivande psykologer kanske får en könsidentitetsförvirrad tonåring till sig, för att reda ut dennes problem.

    Och att någon med så mycket makt som Dr Phil kan säga sånt i tv utan att bli lynchad…

    1. xmumiin, ja det är ju det läskiga. att dessa människor får redan trasiga människor till sig som de sedan ska ”hjälpa”.

  5. Oj, jag visste inte att dr Phil var sån! *ryser*
    Sen får man inte glömma de vanliga läkarnas makt heller! Där kan det också bli väldigt fel om man har otur. Något som verkar ganska vanligt är att de är så inriktade på det rent medicinska problemet att de glömmer bort MÄNNISKAN de har att göra med.

  6. Läkare i Sverige är ett skrå med ENORM makt och ett uppsåt att behålla sin (försäljarens) marknad gentemot omvrälden genom att begränsa tillgången av nya läkare med andra perspektiv (dvs. mångfald mm.). Snacka om ett systematiserat gudskomplex…

  7. tack för att du tar upp detta. är själv psykologstudent men känner som tur är inte igen mig i skräckexemplen som några nämnt i kommentarerna. kan ocksa nämna att obligatoriskt är en genuskurs på psykologprogrammet på SU, vilket är bra, även om det behövs mer än så förstås.

    1. lm, ja tror ju att psykologprogrammen försöker ta upp detta ämne, men undrar om det är enough.

  8. Rekomenderad läsning: Barbara Ehrenreich- Gilla läget, hur allt gick åt helvete med positivt tänkande. Boken finns på e-lib för gratis hemlån om man har tillgång till det via sitt bibliotek och kommer snart att släppas i pocket.

    Hon redogör för historien kring det positiva tänkandets uppkomst och kritiserar den amerikanska ”lyckoindustrin”. En del av hennes synpunkter är säkert tillämpliga på dr Phil och andra quickfixpsykologer också.

  9. Tack för att jag inte är ensam om att avsky denne vidrige karl. Allt han säger är ju bajs!! Det handlar så¨ofta om att förnedra folk och påpeka hur dåliga de är, så vi har nåt att skratta åt. Vidrigt! Och könsrollstänkandet, ja don’t get me started…

  10. Hamnade på denna sida av en slump via google, därför jag är ca ett år sen här..
    Men shit vad glad jag blev när jag kom in här och läste detta.
    Det är precis sånt här jag gått och tänkt på mycket den senaste tiden och tänkt att det an inte bara vara jag som ser detta.
    Är själv homosexuell, men har en transkille som partner, mycket motsägelsefullt och hela transgrejen är mycket nytt för mig och tär en helt del med olika tankar. Gick så sent som förra veckan till en psykolog men när jag berättade hur jag kände fick jag bara ”Aaw” som svar och sedan drog hon iväg till andra saker som hon tyckte att vi borde fokusera på, trots att detta är det jag behöver mest hjälp med just nu. Vanliga psykologer verkar inte veta, förstå, eller vilja förstå hbtq världen och allt kaos som kan förekomma utanför den heteronormativa världen.. och självklart skjuter de då ifrån sig trots att det är detta man behöver mest hjälp med just detta nu.

    Och det med Dr. Phil. har inte hört honom prata om det icke heteronormativa så jag har tyckt att han varit helt okej.. Men detta fick honom att sjunka väldigt lågt i mina ögon.

    1. nea, välkommen!

      apropå det du skriver skulle jag önska att psykologer skaffade sig bättre hbt-kompetens. borde vara en självklarhet i ett sådant yrke.

Kommentera

