Jag skällde ut busschaufför för mammas skull.

Jag åkte min vanliga buss hem i går. Jag hade huvudvärk, var hungrig och hade rester kvar av veckans influensa i kroppen. Jag var verkligen inte på humör för bullshit. Jag ville bara hem.

I Stockholm var det regnigt, slaskigt och halt. Trots det körde busschauffören som om det vore en motorväg mitt i sommaren. Jag råkade bita mig själv i tungan när han plötsligt åkte upp lite på trottoaren i en sväng.

Han körde som en jävla idiot.

Men jag tänkte, skit i det. Snart är det min hållplats. Snart är jag hemma i min lilla vrå. Men så ser jag 100 meter framför oss en stor vattenpöl vid sidan av trottoaren. Jag ser också en kvinna på väg att gå förbi den.

Och mycket riktigt. Chauffören kör så fort han bara kan rakt in i vattenpölen så att den stänker över hela kvinnan. Jag blir helt chockad. Men inte i närheten av så chockad som den nerdränkta kvinnan på trottoaren blev.

Hon stod där med öppen mun, kassarna hade hon tappat på marken.

Nu jävlar tänkte jag. När bussen hade stannat vid nästa hållplats gick jag fram till chauffören och frågade vad fan han höll på med. Han skrek tillbaka att jag skulle sätta mig. Jag skrek tillbaka att jag ville ha hans anställningsnummer då jag skulle rapportera honom.

Han vägrade så klart. Men då sa jag, eller eh, skrek jag:

”Du, det är jävligt lätt för mig att kolla upp vem som körde den här busslinjen vid den här tiden i dag. Jag ska ringa till varenda jävel på SL tills rätt person får reda på vad du orsakade med din vårdslösa jävla körning. Den där kvinnan ska få pengar och de pengarna ska dras direkt från din lön.”

Sedan gick jag ut ur bussen, trots att det inte ens var min hållplats, och pekade fuck. Busschauffören pekade fuck you tillbaka och åkte iväg.

Han var ett arsle som hade kört så att han stänkt en hel jävla vattenpöl över en kvinna. Det var inte ok. Jag var dessutom på jävligt dåligt humör och när jag är det så har jag noll tålamod.

Men den främsta anledningen till att jag blev så upprörd bottnar faktiskt i något som hände för över 15 år sedan. Då levde min mamma fortfarande och jag var i 10-årsåldern.

Vi hade varit och handlat mat, det var höst tror jag, regnigt och jävligt. Vi går på trottoaren när en bil plötsligt åker förbi i världens fart och precis då går mamma förbi en vattenpöl som självklart hamnar över hela henne när bilen kör rakt in i den.

Min mamma stod där helt genomvåt och bara skrek ”din jävel” efter bilen. Sedan var hon tvungen att gå hem resten av vägen helt blöt och genomfrusen. Hennes jacka var förstörd.

Vi hade inte mycket pengar. Den där jackan hade mamma använt i flera år och hade tänkt använda många år till. Men nu var den förstörd, på grund av en gaspedalvänlig jävla idiot.

Mitt tioåriga jag tyckte så synd om mamma. När jag hade gått och lagt mig på kvällen hörde jag henne gråta. Jag somnade med mammas gråt i hjärtat. Och vaknade med ilskan över att någon gjort min mamma ledsen.

Så när busschauffören i går bara dränkte den stackars kvinnan på trottoaren vaknade mitt 10-åriga jag i mig och tänkte att denna gång skulle jäveln ställas till svars.

Det var för din skull, mamma.

(Och ja, jag ringde till SL och anmälde chauffören. Om kvinnan som blev nerdränkt anmäler vet de vem det är. Hoppas som fan att hon gör det.)

31 thoughts on “Jag skällde ut busschaufför för mammas skull.”

  1. Tänkte just säga det. Det är olagligt. Med all rätt.

    Jag beundrar att du faktiskt kan skälla ut folk. Jag bara står där och gapar som en chockad guldfisk, och en timme senare kommer jag på vad jag skulle ha sagt om jag hade varit snabbtänkt och haft någon ryggrad.

  2. Bra reagerat och agerat!
    Jag har också anmält vårdslösa busschaufförer och det är lätt för SL att ta reda på vem det är som kör.
    Jag hoppas också att den nedstänkta kvinnan gör en anmälan.

  3. Det är bra att uppmärksamma folk på fel som de gör. Men det är osolidariskt att anmäla honom. Busschauförer har redan taskiga vilkor med dåligt lön. Om din morsa varit buschauför hade du nog inte anmält

    1. fiiii, det är inte vara osolidarisk att säga åt någon som sköter sitt arbete vårdslöst och med fara för andras liv att han ska skärpa sig. det är inte osolidariskt att anmäla någon som har misskött sitt jobb. att han sedan har taskiga villkor, ja det tycker även jag suger, och kanske förklarar det hans beteende. men det ursäktar det fan inte.

      1. Som sagt, det var väldigt bra att du sa till. Men om han får sparken eller förre timmar för att du och några till klagat så tycker jag det är dåligt. Det finns många själ till att man inte orkar göra ett bra jobb som flera har nämnt här. Därför tycker jag man ska ha rätten att vara dålig på sitt jobb utan att bli av med det. Om man däremot skapar ett angivarsamhälle så bygger vi en elitism där folk är rädda på sina jobb. Det är att stötta upp ett kapitalistiskt samhälle där visa sparkas ut. Om däremot fler gör som du gjorde först och hjälps åt för att se till att sahället ska funka bra och påpeka när saker blir fel så är det bra.

      2. fiiii, nu är det knappast mitt ansvar om denne person får sparken. mitt ansvar som passagerare var att se till så att kvinnan i fråga kommer att bli kompenserad och att chaufförens chefer vet om att han körde som en idiot. människor som inte sköter sina jobb, och som dessutom riskerar andras hälsa, det ska deras chefer veta om. bara för att villkoren för arbetarna är dåliga ska inte det ge någon ett fripass till att bete sig hur den vill. det är ju en väldigt märklig inställning.

        jag tycker inte personen i fråga ska få sparken, men jag tycker att hans chefer ska veta att han skötte sitt jobb utomordentligt dåligt och jag tycker han ska betala kvinnans kläder som han förstörde. det bara sunt förnuft. det är bara schysst mänskligt beteende. det har inget att göra med att understödja ett kapitalistiskt samhälle där vissa kastas ut.

        alla måste kunna hållas ansvariga för sina handlingar. inget annat duger. sedan ska konsekvenserna självklart vara rimliga. jag är verkligen inte för att man ska kunna sparka folk hur som helst för minsta lilla.

        man ska ha rätt att göra vissa misstag på sitt jobb, men att vara konsekvent dålig på sitt jobb ser jag inte som en rättighet. varför det? blir ju löjligt om sjuksyrror som gör illa sina patienter varje gång de ska ta ett blodprov ska få fortsätta jobba som sjuksyrror t ex.

      3. Asså vi är överens om att det vore bra om han kan börja köra bussen bättre. Därför är det bra att du sa till.
        Men. Hon kommer inte få ersättning för att du ringde och klagade. Och om hon skulle ringa in och kräva pengar så är det bra, men då ska inte han betala. Företaget ska betala. Försäkringar finns och det är företagens ansvar. Det är absurt att människor ska vara rädda för att bli fattiga av att jobba. Han som krockade tåget i malmö, borde han vara skyldig SJ 20 miljoner?
        Det är där nånstans som vi skiljer oss åt. Du verkar mena (ursäkta mig om jag missförstår dig) att människor som möjligen är sönderslitna av sina jobb och därför inte klarar av att prestera maximalt får skylla sig själva och bör få sparken då det finns andra som kan jobba effektivare. Jag tycker att det är samhällets fel att människor slits sönder. Det är synen på arbete är fucked up och gör att massor med framförallt kvinnor måste sjukskriva sig. Jag tycker man får mygla på jobbet i självbevarelsedrift. Man får vara kass på sitt jobb, hur kan vi kräva något annat? Det är omänskligt att kunna leva upp till kraven som arbetsgivarna ställer på en.
        Men att lågprestera på jobbet funkar inte om folk skvalrar för chefen. Samtidigt funkar inget om folk är värdelösa på sina jobb. Men det är inte busschaufören och sjuksyrran som ska få sparken eller skulden, det är samhället det är fel på.
        Samhället vi lever i är kapitalistiskt och det måste man förhålla sig till. Det är jobbigt för dom flesta, men det blev inte mindre jobbigt av att du mailade nåns chef.
        Men igen, bra att du sa till på plats. det tror jag gör större skilnad för hur han kör bussen än om chefen säger till

      4. fiiii, visst, kvinnan kommer troligtvis inte få ersättning. tyvärr. men nu har hon iaf bästa utgångsläge för att få det. och det är rätt, tycker jag.

        ja du missförstår mig. jag menar inte att sönderslitna människor ska få skylla sig själva och sparkas. det är dina ord, inte mina. jag håller helt med dig om att det är förjävligt under vilka arbetsvillkor många tvingas jobba under, och för skitlöner dessutom. där är vi helt överens. det jag menar är att nånstans måste folk ändå ta ansvar för sina handlingar, och om de är tillräckligt hemska, ja då ska det kosta en jobbet. men det ska krävas jävligt mkt för att det ska ske, men det måste kunna ske. och det tror jag även du kan hålla med om.

        jag tror vi är jävligt nära varandra egentligen, är bara argumentationen som har gjort att vi kanske går om varandra. jag håller med om att det är samhället som är grundproblemet. och arbetsmiljöfrågor borde verkligen prioriteras som politisk fråga. men jag tycker det blir tokigt att mena att bara för att många i busschaufföryrket jobbar under taskiga förhållanden så ska de inte hållas ansvariga för sina handlingar när de gör fel. det måste vi alla, även om det kan te sig orättvist med tanke på de eventuella förklaringar som finns till beteendet. visst är det samhällets fel, företagets fel, men också människan i frågas fel.

        jag håller som sagt med dig att problemet är större än bara denna busschaufför, att det är ett samhällsproblem, men jag kan dock inte gå med på att placera arbetare i nån slags statisk offerposition. jag håller med om det kapitalistiska systemets förtryckande strukturer, men det tar inte bort ens möjligheter att kämpa mot det eller att hållas ansvarig för de felaktiga beslut man tar.

        kanske är det så att det enda vi inte håller med varandra om var att jag anmälde honom till hans överordnade. men som sagt tycker jag att det framför allt var för att kvinnan i fråga skulle ha bäst möjligheter till ersättning, vilket hon har all rätt till.

      5. Var inte meningen att lägga ord i din mun. Ville bara synliggöra vad det var som jag uppfattade som skiljelinjen för det kändes som vi inte kom nån vart först. Men det blev för grovt av mig.
        Jo, du har säkert rätt att vi står nära varandra och att det enda som kanske skiljer sig är anmälan och vad man ska få kräva av folk som arbetar. Och visst är det läge att anmäla om man tror att han är en samhällsfara eller så. Men annars tror jag det är principiellt viktigt att inte hjälpa arbetsköpare, som jag försökte förklara.
        Jag förstår inte hur jag sätter arbetare i statiska offerpositioner? Jag tycker jag pratar mycket om strategier för att möta kapitalistiska strukturer i sverige genom att arbetare ska hålla ihop gentemot arbetsköpare och mygla bort tid på arbetet så man får en drägligare tillvaro.

        gillar bloggen föresten 😉

      6. fiiii, ingen fara. tror det handlar om att det finns en gräns för vad som är ok beteende i sitt yrkesarbetande. jag anser att han gick över gränsen. men håller med om att anmäla ska man inte göra hur som helst.

        jag fann bara din argumentation som att du menade att arbetare inte kunde ta sig ur sin dåliga sits. kan vara min felaktiga tolkning!

        och tack!

  4. Grymt Linus. Det är sånt där man bara drömmer om att göra, i stället för att stirra surt och få ont i magen av oanvänd ilska.

  5. Efter alla privatiseringar är all personal inom SL, och bussbolagen (Nobina, Busslink osv), så fruktansvärt pressade, att de knappt har tid att andas. Jag har läst om tunnelbanechaufförer som har fått byta tampong i förarhytten, för de har inte en chans att hinna till toaletten. Det är ju ingen ursäkt för att köra som en vettlös idiot och stänka ner folk, men kanske en förklaring.

    1. karin, jag vet att det är så. det är hemskt. men det ursäktar ju inte att man kär som en idiot, men visst förklarar det kanske.

  6. Det är inte osolidariskt att anmäla! Jag vill inte se busschaufförer som är vårdslösa med andra människor liv, även om de har skitlöner. För kan man stänka ner en människan utan att se det, kan man även köra på henne nästa dag.

Kommentera

