Att klä av män som feministisk strategi.

Tänk er att varenda reklamannons, vartenda skivomslag, varenda tidningsbild, varenda musikvideo med en avklädd sexig kvinna ersattes med en på en avklädd sexig man.

Hur skulle ni reagera? Hur skulle samhället reagera?

Det vi behöver se är det som på allvar utmanar de föreställningar som råder kring sexualisering och hur det enbart är något som handlar om kvinnor och deras kroppar.

Hur det så ofta blir en fastlåst position i en snäv kvinnlighet som de allra flesta kvinnor måste handskas med och relatera till. Så pass cementerad är den att Veckorevyn viker ut sig och tror att de gör något revolutionerande.

Den sexualiserade objektsrollen är problematisk just för att den har gjorts till en normerande fastlåst position endast för kvinnor. Där de ska stå med fuktiga läppar, kåt blick och knappt några kläder på sig.

Detta medan den manliga blicken smeker deras kroppar.

Jag har gång efter gång efter gång skrivit om hur jag tycker att en realistisk praktiskt feministisk strategi vore att sexualisera män i större utsträckning.

Det är en sak att arbeta för att kvinnor ska sexualiseras i mindre utsträckning, och en annan att försöka vidga könsrollerna och utmana våra föreställningar om dem.

Om vi tror att samhället inte kommer att bli mycket mindre sexualiserat, kan en lika sexualiserad manskropp som kvinnokropp i alla fall göra att den ständiga sexigheten inte enbart blir kvinnans samhällsbörda.

Och det kan på sätt uppmärksamma hur sexualiserade kvinnor har varit i alla tider.

Det är därför jag blir glad av konstnären David Kawena, som en läsare tipsade mig om. Han har tecknat av manliga Disney-hjältar som Hercules, Aladdin, Tarzan och så vidare i tydligt avklädda och sexiga positioner.

Det är små kalsonger, svällande muskler, sexiga leenden. Det är helt enkelt inget vi är vana vid. Speciellt inte när det gäller Disney-hjältar. Det är bilder som försöker göra något med föreställningarna vi har om sexualiserade kroppar.

Något händer när den sexualiserade kroppen tillhör en man.

Jag gillar det. För det försöker något. Mer sådant och vi kommer att tvingas att tänka i andra banor när det gäller sexualisering. Och då blir det lättare att tänka sig avklädda män överallt i det offentliga rummet.

Kanske kommer något att hända då.

30 thoughts on “Att klä av män som feministisk strategi.”

  1. Just sexualiseringen av populära tecknade figurer är en rätt stor grej på nätet, mycket tack vara deviantart och liknande sajter. Spana även in furry där det är en hel del sexualiseringen av antropomorfa djur (typ Disneys tecknade Robin Hood)!

    Finns även en hel del bilder där man gör sexuella bilder av Harry Potter, snubbarna i Sagan om Ringen-filmerna etc.

  2. Är det så enkelt att avklätt neutraliserar avklätt, eller är det så att kvinnans sexualitet är underordnad mannens sexualitet? En naken, eller åtminstone lättklädd, man framställs som stark medan en kvinna i samma situation antingen framställs eller upplevs som underordnad mannen. Hon ska vara sexig, klädd på ett visst sätt, ha ett utmanande kroppspråk, kanske vara plastikopererad etc.

    1. pia, bra påpekande. det jag menar är att männen då ska vara i samma positioner som kvinnan, inte de dä de tottar bort och ser starka ut. jag vet inte om det kommer göra nån radikal skillnad, men jag tror att det skulle få oss att fundera i nya banor.

    1. jag, hugh grant, oj det var en hel del invändningar! men bra, för jag fattar vad du menar. jag förstår att min inställning är djupt pessimistisk när det gäller sexualisering och objektifiering. dock kan jag tycka att du tar i lite väl när du menar att jag vill frånta människor sina rättigheter genom mitt förslag, men ok. det är inte mitt syfte.

      hela min poäng är att om mäns kroppar sexualiseras i samma utsträckning och på samma sätt som kvinnors kommer det att skapa helt nya föreställningar om kön och sexualisering. visst kan och bör man jobba för att kvinnor ska sexualiseras i mindre grad, jag menar inte att det arbetet inte behövs och jag deltar i det själv, men jag ser det som en parallell strategi, att förända hela sättet vi ser på sexualisering och kön genom att sexualisera män mer.

      jag är fullt medveten om att min inställning kanske kan uppfattas som kontraproduktiv, men jag tror inte det. och jag uppskattar att ditt inlägg utmanar det.

      1. Tack för utveckling av dina ståndpunkter!

        Du påstår självfallet _inte_ att du vill frånta människor deras rättigheter; det var en alldeles för kategorisk formulering från min sida. Har därför uppdaterat mitt inlägg om detta.

  3. Har också bloggat om det gång på gång på gång. Gör så gott jag kan själv. Vill i skrivande stund ligga med Take That, tack för det.

  4. Har du sett att RO fällt reklamen med ”Boxer-Robert”, med tanke på detta? De flesta män ser inte ut som som Robban har avbildats löd motiveringen. Man vet inte om man ska skratta eller gråta. Har det någonsin hänt med en annons där fokus ligger på kvinnokroppen (dvs ca 90% av alla reklambilder…)

  5. Det är intressant, tycker jag, att kvinnan sexualiseras samtidigt som hon motsägelsefullt nog inte får ha en egen kåthet, för den är bara mannens. Och männen måste vara kåta men behöver inte klä av sig för att locka till sig en partner, det är kvinnans jobb!

    1. Men jag uppfattar det som att det är just därför hon ska kläs av (sexualiseras), för att både hennes kropp och hennes vilja (kåthet) är mannens. Jag ser det inte som någon paradox utan som att de två sakerna hör ihop.

    2. jennifer, som peaches skrev tror jag att du är något på spåren men just att de hänger ihop, att kvinnans sexualitet är mannens.

      1. Och, tänk så här, om mannen sexualiserades i högre grad så skulle det också i förlängningen innebära att kvinnan har en egen kåthet!

    1. emelie, ja läste. och om man ser på debatten om det visar det att jag har rätt i att mer sexualiserade män skapar andra sorters diskussioner.

  6. Ang det som Mikael Sol sa, det finns rätt mycket sexualisering av manskroppen just i fandom. Jag skulle nog hålla mig borta från just furries om jag inte ville ha ont i hjärnan, men gör en sökning på ”the theban band” (jag kan inte länka då jag sitter på jobbet) för mer människoinriktade fandoms. Problemet där är kanske att det är så nichat, och blir mer eller mindre hånat så fort det når ngn form av mainstream. Vilket iofs säger en del.

    1. jessica, ja den var ju lite sexy! man ser dock att den verkar vara riktad mot en bögpublik. så fort det är så är det lättare för män att klä av. manliga bögblicken.

Kommentera

