Skolan ska inte lära ut BMI, den ska kritisera det.

 

16-åriga Johanna Carlsson, som hedrande nog är en långvarig och trogen läsare av denna blogg, uppmärksammade i en artikel i Aftonbladet att hon i skolan hade fått en matteuppgift som gick ut på att räkna ut sitt body mass index, BMI.

Johanna vägrade.

”Jag gjorde inte den uppgiften. Vi var flera i klassen som reagerade på samma sätt. Det finns redan så mycket kroppsfixering för unga.”

Så bra gjort. För den här typen av uppgifter ska inte skolan dela ut på mattelektioner eller någon annanstans heller. Snarare borde de problematisera och kritisera BMI snarare än att indirekt promota det.

Det är inte ok att skolan med hjälp av ett riktigt dåligt mätinstrument låter barn och ungdomar dela in sig i ”för smal”, ”ok” och ”för tjock”. Det räcker att medier, reklam och modeindustrin trycker ner kroppsfixering, normer och ideal i våra halsar.

Skolan ska skapa möjligheterna för att elever ska få bra kunskaper om mat, hälsa och motion. Men de ska inte inte skambelägga, kroppsfixera, döma ut.

BMI är inget annat än ett värdelöst sätt att mäta hälsa/ohälsa. Och lustigt nog uppfanns det inte ens av en läkare med avsikten att gradera och värdera kroppsvikt och dess relation till hälsa.

För det säger absolut ingenting om ens hälsa. Det är ett normativt och godtyckligt sätt att mäta som används fel och ges större legitimitet än det förtjänar.

För BMI säger ingenting om hur mycket fett, vilken benstomme eller hur mycket muskler man har. Och det säger ingenting om din hälsa bara för att ditt BMI indikerar till exempel övervikt.

Kolla bara in Kroppsbilder så inser man det.

Det blir farligt när skolor istället för att stärka sina elever med nödvändig och relevant kunskap får dem att värdera sina kroppar på idiotiska sätt.

Hoppfullt att det då finns elever som Johanna som ryter i från.

16 thoughts on “Skolan ska inte lära ut BMI, den ska kritisera det.”

  1. Ännu värre att små barn blir vägda och mätta och skolsköterskorna säger åt en del att de är för stora. De kan till och med säga det till barn som inte alls ser stora ut :/ De har väl någon slags ambition att stoppa övervikt, men missar helt all kroppsfixering i samhället och rist för ätstörningar.

  2. Jag läste nyligen gymnasiekursen matematik A och i boken fanns en hel sida ägnad åt BMI, där man skulle räkna olika personers BMI och till exempel räkna ut hur mycket en person kan väga som mest och fortfarande vara ”normal”. Jag reagerade också på det, faktiskt.

    Jag har länge tyckt att BMI är ett fånigt mätinstrument, och än mer så efter att jag börjat följa just Kroppsbilder. Där ser man hur otroligt olika kroppar personer med samma BMI kan ha. Jag tycker att BMI bara lett till en ännu värre hetsjakt på feta människor, ni vet de där feta människorna som belastar sjukvården och som kostar alla skattebetalare en himla massa pengar.

    Då jag gick i mellanstadiet sa skolsköterskan till mig att jag vägde för mycket, och där grundlades en ångest som sedan följde mig under väldigt många år. Mina föräldrar gjorde tyvärr inte heller särskilt mycket för att ge mig en positiv självbild.

    1. peaches, ja, bmi skadar mer än det hjälper. och det är synd att ett sådant begrepp inte problematiseras mer.

  3. Jag tycker att det ligger något i både det Peaches och du Linus skriver: BMI är inget bra mått. Det är bara att kolla på Kroppsbilder så ser man det.

  4. Vilket bra inlägg! Jag har alltid avskytt BMI för att det sorterar in folk i fack som inte riktigt stämmer. Själv har jag alltid varit väldigt smal, något som många tycker är helt ok att klanka ner på och då blir det inte bättre för att sjukvården gör det också.

  5. Läser ikapp gamla inlägg… Inser med förskräckelse hur jag själv som programmeringslärare för drygt tio år sedan mycket väl hade kunnat göra misstaget att ge en sådan beräkningsuppgift.

Kommentera

