Kom igen och joina kom igen Lena!


Mitt politiska hjärta sitter till vänster. Dock har det aldrig klätt på sig en partikostym, och kommer troligen aldrig att göra det heller.

Men jag vill se partierna på vänsterkanten göra det de måste för att måla upp ett annat möjligt samhälle än det vi lever i nu.

Vänsterpartierna måste vakna upp, tänka om och staka ut en ny färdriktning. Det är bara så vi en dag kan få några vid makten som har människosynen, färdriktningen och verktygen för att skapa ett mer hållbart, rättvist och jämlikt samhälle.

Det är därför jag engagerar mig så i frågor som till exempel rör de svenska vänsterpartiernas ledarskap. Det är därför jag skriver, lobbar, tipsar om de personer som jag tror sitter på idéerna som kan återuppliva svensk vänsterrörelse.

När det gäller Socialdemokraterna var jag tidigt ute med den person jag menar sitter på den klokhet, analytisk skärpa och förmåga till självkritik som partiet behöver. En person som på allvar kan rädda ett parti som är i en djup intellektuell kris.

Hon heter Lena Sommestad.

Hon har de senaste månaderna gjort det knappt någon annan socialdemokrat, allra minst de som pekas ut som partiledarkandidater, har gjort. Hon har pratat politik. Hon har levererat analys efter analys.

Det bästa är att hennes analyser är kloka och sanna. Om att S måste omvärdera hela sin ekonomiska politik. Om att det är kunskap som driver samhället framåt. Att tillväxt inte är det enda eller viktigaste att jaga.

Lena Sommestad vill rycka undan mattan för S så att saker och ting kan hamna på rätt plats igen. Hon vill gå framåt genom att minnas de klassiska ideologiska värden som har begravts under högerinfluerade politiska strömningar.

Det är det jag alltid har efterfrågat. Att S bara kan gå framåt genom att gå tillbaka till sina ideologiska rötter och översätta dem till politik i dagens samhälle. Med Lena Sommestad vet jag att det skulle vara möjligt.

Varför fokusera så mycket på ledaren undrar ni kanske. Hela partiet måste ju reflektera och komma med nytt. Javisst, men ledaren är den som kan ta dem dit, och om inte annat, inte stå i vägen när förändringen kommer.

I går morse lanserades en nätkampanj, ett medborgarinitiativ, vars syfte är att lyfta fram Lena Sommestad som partiledarkandidat. På sajten Kom igen Lena! kan alla som vill ge henne stöd skriva under med sitt namn, vilket sedan kommer att mejlas direkt till Socialdemokraternas valberedning.

Det är en gräsrotsrörelse för att lyfta Lena Sommestad så klart, men också för att använda vår medborgerliga rättighet och skyldighet att säga vad vi tycker, peka åt det håll vi borde gå. Jag tycker det är fantastiskt, och hoppfullt för svenskt politik med sådana här initiativ.

Ingen av de som står bakom sajten är partipolitiskt aktiva. Men de, precis som jag, vill göra våra röster hörda för att på så sätt se den välbehövliga utveckling vänstern behöver, och lyfta fram ledaren vi tror kan åstadkomma det.

Om du också vill visa Lena Sommestad ditt stöd samtidigt som du gör valberedningen medveten om att även du förordar henne som kandidat, gå in på Kom igen Lena! och läs om allt du kan göra för att hjälpa till.

7 thoughts on “Kom igen och joina kom igen Lena!”

  1. Been there, done that. Sommestad är den enda tänkbara partiledaren för mig.

    Vänstern behöver någon som kan prata ekonomisk politik, så folk förstår och kan argumentera mot högern på deras eget språk och vända deras egna argument mot dem på ett konkret och sakligt sätt och det kan hon göra.

  2. Ja, och som kan sätta begreppet ”ekonomi” i nya sammanhang – för ärligt talat tycker jag att Borg-arna kommer undan med en ganska tafflig tolkning… Tänk om man kunde hitta fler människor som exempelvis förstår skillnaden mellan ”efficient” och ”effective” inom entreprenörskapsteori?

    1. katarina, ja det behövs någon som kan ekonomi och kan använda det för att utveckla en vision om framtiden.

  3. Å vad jag hoppas. Min uppfattning är att den här rörelsen kring Lena är så pass spontan och så pass mäktig att den inte går att förbise. Mäktigheten ligger i att så många utanför partiet verkar ansluta sig till den, både inom S och utanför. Jag menar, Österberg är säkert en kunnig man, men var är rörelsen bakom? Ska man verkligen välja honom bara för att det blir enklast så? Svaret är kanske inte så givet som jag kanske får det att låta, men jag hoppas verkligen att valberedningen i alla fall vågar tänka tanken på att inte gå den enklaste vägen.

    1. simon, jag hoppas att det kan göra skillnad. vilket som är jag hoppfull över att sådana här initiativ skapas.

Kommentera

