Adopterad homofobi.

 

Jag har skrivit att jag vill bli pappa en dag. En dag då jag har gjort mig förtjänt av att få älska och uppfostra ett barn. Och om jag en dag blir det kommer jag att försöka adoptera.

Det finns inget annat moraliskt alternativ för mig. Jag vill inte skapa ett nytt barn bara för att få min egen avbild när det redan finns så många barn som kan behöva en pappa som mig.

Det är mitt val i livet, om det en dag blir så.

Jag känner mig helt på det klara med varför adoption är den väg jag skulle gå. Men det utmanades rejält för några år sedan. Inte av att den där mystiska klockan alla snackar om började slå även i mig.

Det var när någon påstod att det är homofobi som ligger bakom att jag föredrar adoption. Personen menade att allt handlar om homofobiska föreställningar om att homosexuella inte ”naturligt” kan få barn och därmed borde avstå från att försöka.

Att vi blir itutade att vi helt enkelt inte har ”rätten” att skaffa biologiska barn då det inte sker på ”naturliga” sätt. Därmed omfamnar vi homosexuella hela adoptionsidén så pass mycket mer.

För att vi har trängts ut dit av det heteronormativa samhället. Av den heterosexuella familjenormen som säger att ens barn helst ska vara gjorda av mammas och pappas sammanblandade säd.

Jag hade aldrig hört något liknande förut och som med allt sådant måste jag ändå kasta in det i hjärnan och se vad som händer. Det som hände var att jag insåg att det inte stämmer. I alla fall inte för min del.

Jag tror på adoption för min egen del då jag inte har något intresse av att föra min säd, mitt släktträd vidare. Det finns inget sådant behov i mig.

Om det beror på att jag är homo och därmed har det svårare att pricka in min säd i en kvinna och därmed har uteslutit det alternativet, ja det vet jag inte. Men i mitt mogna övervägande är adoption det enda moraliskt riktiga för mig själv.

Jag vet att många känner behovet av att skaffa egna biologiska barn. Och det är deras val. Men om behovet av en unge är större än just en biologisk unge tycker jag att adoption borde övervägas.

Homofobi må inte ligga bakom min adoptionkramning, men något som verkligen har med homofobi att göra är att inga av världens länder tillåter adoption till svenska homosexuella par.

I homofobins namn låter de länderna istället sina barn leva i misär.

11 thoughts on “Adopterad homofobi.”

  1. Exakt!
    Jag har kommit fram till precis samma slutsats: Även om jag ibland leker med tankar om en genetisk slyngel till avbild av mig själv så väger det tyngre att det redan finns jävligt många barn som behöver föräldrar. Låtom oss ta hand om dessa först. Sedan kan vi snacka avel.

    Det med att INGA länder tillåter adoption till svenska homosexuella, är det verkligen sant?! Helt sjukt!

    Men tillsvidare finns det ju fortfarande många barn som behöver ett nytt hem här i Sverige. Varför t ex inte testa att vara stödhem åt någon problemtyngd tonåring innan du/ni tar det större beslutet?

    1. kristiporr, ja, sverige tillåter ju mig och andra homos att adoptera numera, men inga länder vill ge till homos. liksom vissa inte vill ge till singlar, icke-kristna osv. de har jävla massa med krav.

      jo har tänkt på att agera fosterhem, dock är det en annan sorts situation och åtagande som kräver sin betänketid.

  2. Jag och min pojkvän skulle mycket väl kunna skaffa barn med en tjejkompis. Nu har vi inte pratat särskilt mycket om att skaffa barn än, men för min del skulle jag föredra adoption. Och precis som för din del, inte enbart för att jag skulle ha svårt att pricka in min säd i en kvinna, utan av moraliska skäl.

    Det finns så många barn i världen som lever utan föräldrar. De skulle vara så mycket lyckligare med två pappor.

    1. xmumiin, det enda jag egentligen vill förmedla är att fler reflekterar över om, och hur de skaffar barn. att den biologiska vägen inte blir det enda alternativet.

  3. Nu ska vi se, jag hade svårt att formulera det här, så jag hoppas att det faktiskt blev rätt och att jag inte bara blev less.

    I min sekulariserade, vetenskapligt orienterade värld är en del av definition av liv att kunna föra sitt genetiska arv vidare, vilket gör att ”meningen med livet” rent biologiskt blir att överleva och föra arten vidare. Att individer en population inte kan föra sina gener vidare gör inte populationen något eftersom dessa gener inte kommer föras vidare.

    Att inte kunna och att inte vilja är dock olika saker. Det sägs att en av sakerna som gör att däggdjuren tagit över världen är föräldrainstinkterna, det biologiska bandet mellan två individer i populationen som säkrar den yngres överlevnad.

    Detta har fått mig och två kompisar att lägga fram den här teorin inför en debatt om homoadoption på gymnasiet:

    Homosexualitet finns ju hos alla däggdjur och sannolikheten att någon av dessa skulle råka bli full en kväll råka bli/göra någon havande är fruktansvärt liten. Istället finns de i populationen som ”extravuxna” och tar hand om alla barnen i populationen istället för bara de som de har blodsband med. De flesta däggdjur ha ju inte stött på religion heller, så de är inte jättebekymrade om allt det som vi människor verkar vara.

    Verkar det då inte rimligt att homosexualitet är ett biologiskt fenomen för att stärka artens fortlevnad genom att ge extra stöd och skydd åt de yngre i populationen? Oftast överlever större procent om antalet munnar att mätta är färre vilket gynnar både population och art.

    Alltså skulle homosexuellas biologiska funktion vara att adoptera.

    1. elin, intressant! kul när man med biologistiska argument kan argumentera för bra saker! coolt.

  4. Min mamma og pappa har meg, også har de adoptert to søstre til meg fra Etiopia. Det er ikke fordi de ikke kan få flere barn biologisk, men enkelt og greit fordi det var det som føltes riktig for dem. Min mamma og pappa følte ikke noe behov for å føde inn flere barn i verden, når det allerede finnes så mange barn som har det vondt og som trenger en familie som elsker dem. Og det er en flott måte å tenke på syns jeg!

    Det jeg på den andre siden ikke syns er flott, er at din motivasjon for å adoptere plutselig må kobles opp mot din legning, bare for at du ikke er hetro. Jeg syns det er ufint å hevde at du må tenke anderledes fordi du er homofil, at da må du benytte deg av din RETT til å få biologiske barn, for at du har den retten. Å velge å få barn gjennom adopsjon er ikke noe som trenger unskyldes eller forklares med annet enn at man ikke har behov for å tviholde på biologi! Burde ikke det gjelde om man er hetro, homo eller hva faen annet? Det irriterer meg at folk føler at du må tenke annerledes omkring de her tingene, bare begrunnet i at du ikke er hetroseksuell! Selv vil jeg adoptere, ikke fordi mine eggstokker ikke fungerer, men fordi jeg unner et barn som allerede har kommet til verden en mor som elsker han/henne og vil gi barnet et best mulig liv. Vi tenker likt på det området, og det trenges ingen bedre forklaring på det. Jeg syns det er flott at du ikke tenker biologi – men kjærlighet! 🙂

    1. marilen, jag håller med om att det borde räcka som argument att man anser att annat än biologi är viktigt. men det jag ville få fram var att frågan om barn överhuvudtaget blir en annan som homosexuell, just för att inga skapas när man har sex med sin partner av samma kön. det blir, oavsett om man vill det eller inte, något man måste relatera till och tänka till kring. hur ska jag kunna skaffa barn? vilka alternativ finns?

  5. Adoption är absolut ett helt underbart sätt att bli förälder. Som mamma till två barn genom adoption kan jag säga att det är helt rätt för mig. Mina krokiga gener behövs inte alls föras vidare utan det finns massor med barn som behöver hem med 2 mammor, 2 pappor, ett heteropar eller varför inte ensamstående förälder. Även fosterföräldrar behövs i Sverige.

Kommentera

