Är män djur när de spottar överallt?

 

Innan jul förstod jag mig inte på slipsen. Nu förstår jag mig inte på spottande på allmänna platser.

Tänk er en tunnelbaneperrong. Hur många spottloskor ser man inte där på golvet? Överallt. Jag brukar nästan ramla omkull av dem om jag inte ser var jag går.

Jag ser män spotta överallt. För det är män. Jag tror jag aldrig har sett en kvinna spotta ute i offentligheten, det händer säkert, men jag har aldrig sett det.

Det jag har sett är medelålders män, fjuniga fjortisar i hängiga joggingbyxor, män i kostym och slips, alla sorters män spotta. De spottar överallt. Loskorna flyger och viner i luften.

Och jag förstår det inte.

Handlar det om att spotta in sitt revir? Typ ”här står jag, gå inte över gränsen”? Någon machogrej? Att det är männens motsvarighet till hundars kissande?

Ja, jag kallar män för djur. Kvinnor är det också, Och de har väl sina sätt att pinka in revir? Vad vet jag. Inte har jag sett några spotta in platsen de står på i alla fall.

Jag spottar aldrig på offentliga platser. Skulle aldrig falla mig in. Jag känner inte ens ett fysiskt behov av att göra det. Jag producerar inte så mycket spott att jag bara måste spotta ut det precis där jag står.

Är det kanske fel på min låga spottproduktion eller ligger felet i det ohyfsade att spotta var fan man vill?

Alltså. Självklart får folk spotta på marken och på allmänna platser om de nu vill. Det är ju bara lite vätska och inte skräp. Det jag inte förstår är varför så många män tycker att det är ok att göra det.

För är det bara jag som tycker att det är nasty att se hela tunnelbaneperrongen full av spottloskor? Är det bara jag som tycker att det är nasty att tvingas parera spottloskande män varje gång jag vistas ute bland folk?

Jag förstår det bara inte. Detta behov av att tömma sin mun på innehåll lite var som helst. Det är säkert jätte väluppfostrade män i övrigt, men spottar gör de ändå.

Nä, jag förstår det inte.

37 thoughts on “Är män djur när de spottar överallt?”

  1. Ja, det är verkligen skumt – det kanske är nåt med luften i kombination med sociala tabun (dvs. inte lika självklart för kvinnor)? Kommer ihåg att en kille i 30-40-årsåldern harklade sig ljudligt och spottade snett mellan oss när vi passerade varandra vid ett gathörn, nu när jag var i Sthlm över jul – det skulle nog uppfattas som smått aggressivt och ouppfostrat här i Sydeuropa..

    1. katarina, hatar att tvingas gå sick sack mellan spottande män. jag hör hur de harklar sig och gör mig beredd på sprint…

  2. Jamen precis. Håller fullständigt med. Enda gångerna jag känner behov av att spotta är när jag är ut och springer eller gör nåt annat ansträngade utomhus. Dit räknas inte shopping eller promenad på stan.

    1. jenny, haha, precis! att stå och vänta på tåget har aldrig ansträngt mig så pass att munnen fylls av spott.

  3. Jag vet, har själv funderat över detta! Vad är det med män och deras salivproduktion?? Själv spottar jag bara när jag borstat tänderna. Äckligt är det, detta offentliga spottande.
    Tack förresten för en riktigt bra blogg!

  4. nåt annat jävligt nasty är snubbar som envisas med att snyta sig i luften helt ogenerat på stan eller vad fan som, för någon dag sen var det en lirare som gjorde det precis framför mig när jag kom spatserandes med mina matkassar. FU.

  5. Ick. Hört talas om vanlig hyfs? Min kille ställer sig gärna och pissar offentligt också och jag tycker det är så irriterande. Kan jag hålla mig tills jag hittar en toalett så kan väl han.

    1. åsa, kan erkänna att jag på fyllan ibland kissar i en buske. men då är det när inga människor är runt och busken behöver vattnas…

  6. Jag spottar bara offentligt om jag är förkyld eller något och får äckligt slem/snor i halsen. Det vill jag helst inte svälja. Men då försöker jag spotta där det är gräs, inte golv eller trottoar. Det känns respektlöst och äckligt.

    1. Jag har ett ex, som sällan spottade. Men en dag lade jag märke till att han gick och spottade mest hela tiden. Jag frågade varför och fick svaret att eftersom han var förkyld så drog han liksom in snoret och spottade ut det. Och den munnen ska jag pussa sen?! Så fruktansvärt äckligt!!
      Förstår ju att om man är förkyld kan hosta/snora upp något och behöver spotta ut det, men för vanligt rinn-snor finns väl näsdukar, eller?

  7. Jag gör som Hannah, och helst när ingen ser.
    Hade sällskap hem med min granne en gång och på den 10 minuter korta promenaden lyckade hon spotta ungefär en miljon gånger, fast det mest var hon som pratade. Hur fasen lyckas man med det? Och hur ska man säga till, framför allt nån man bara känner ytligt?

  8. Vidrigt är vad det är. Klart att det kan hända att man MÅSTE spotta någon gång, men man gör väl för fasen inte det på en tunnelbaneperrong/busshållplats. Diskretion om jag får be! (förmodligen är det så kvinnorna förhåller sig till sitt spottande – med diskretion) Råkade en gång trampa i någons slem där jag stod och väntade på bussen (det följde med upp när jag skulle lyfta foten för att gå), helt vidrigt.

    1. simon, man måste ju bara ha lite hyfs liksom. ska det vara så svårt att inte spotta på och runt andra människor?

  9. Det anses väl vara lite skogshuggarmanligt att spotta. Fy fabian i alla fall för harkliga loskor framför fötterna på en! Lite klass och stil, om jag får be.

  10. Hehe, den senaste gången jag spottade offentligt var väl när jag tjuvrökte bakom min högstadieskola, det ingick på nått sätt. Antagligen för att man fick en massa röksmakande saliv som man knappast ville svälja ner i munnen.
    Drar mig, när jag läser ditt inlägg, till minnes ett härligt ”möte” på Knutpunkten i Helsingborg där jag väntade på en buss som skulle ta mig hem till en kompis. Trots att jag var över 25 fann jag mig inspanad av en munblossande men ändå kedjerökande tonårspojke som spottade friskt. Tillslut var loskorna i en halvcirkel framför honom. Inte för att jag skulle ha intresserat mig för en tonårspojke ändå, men spottloskor gjorde honom inte direkt mer attraktiv, det såg bara löjligt ut, inte coolt alls.

    1. tildaf, ja tror många tonårsgrabbar använder spottandet som en grej i deras tuff killen-image. men, funkar inte.

  11. jag är tjej, och förstod inte heller var själva behovet att spotta kom ifrån, i princip hela mitt liv, fram tills det att jag började snusa… usch vad jobbigt att erkänna, men jag är en utav spottisarna på stan. jag försöker dock göra det så diskret som möjligt, och aldrig på en perrong. men behovet av att spotta kommer från snusningen, och jag skulle uppskatta att 8 av 10 spottloskor har snuset som orsak.

  12. Det värsta är att vissa spottar inomhus också. I gallerior och så. En gång blev jag galet less och sa: ”Har ni problem med att hålla kroppsvätskorna inne? Ska ni börja kissa på dig här snart också?”
    Såhär i efterhand tänker jag att jag ju kunde ha blivit nedslagen men killarna blev bara högröda i ansiktet och drog sig långsamt därifrån. Utan att spotta mer.

  13. Vad bra att du tar upp det här! Jag har alltid stört mig på detta spottande som i min värld känns väldigt omotiverat.
    Det äckligaste är när jag går precis bakom någon och denna inte ser sig omkring så att spottloskan missar mig med några centimeter bara. BLÄ!
    En vacker dag kanske det blir en fullträff *ryser*

  14. Jag har länge haft en teori om att män dricker för lite vatten och därför spottar så mycket. Min ex-sambo som var en riktigt spottare påstod att han spottade för att han hade så slemmig och seg saliv. Då tänker jag mig att det är samma slags saliv som man får genom fysisk ansträngning = vätskebrist. Jag vet också att då jag druckit för lite vatten så samlas saliven som slem i munnen men ALDRIG I LIVET att jag skulle gå omkring och spotta på stan för det! Om jag någon gång måste göra det så gör jag det diskret bakom en buske eller i en sopis. Jo, och ex-sambon drack då alltså för övrigt alldeles för lite vatten och jag tycker mig ha sett samma slags inställning till vatten hos fler män, att det är lite omanligt att dricka vatten på samma sätt som det är omanligt att äta sallad, typ (SUCK!).

    Män överhuvudtaget verkar ha en väldigt lättsam inställning till spottande, kissande på offentliga platser, ogenerat pruttande och så vidare. Jag önskar verkligen att det inte var så. Jag tycker inte att man ska utsätta främmande människor för sina kroppsvätskor och -odörer. Så är det bara.

    1. peaches, hm intressant. jag drcker mycket vatten, kanske därför jag inte ens känner behovet av att spotta?

  15. Jag förstår det inte heller, och jag tycker att spott är otroligt otroligt otroligt jäkla äckligt!

  16. Jag undrar om det kan vara ett sätt att markera status, om man spottar nära någons fötter. Att det är en sorts sätt att säga ”jag anser mig vara mer värd än du”… Man skickar sitt avfall in i den andres personliga zon. Så genom att ”förakta” folk runt omkring en förmedlar man att man är en alfahanne.
    Undrar också om det kan vara ett kvardröjande pojkbeteende. Eftersom spotta är ”fult” enligt sociala normer, så är man lite cool och rebellisk när man bryter mot normerna och gör det som är ”fult”.
    Sen kan det ju vara så att kvinnor INTE spottar eftersom en kvinna som inte är prydlig blir mer utesluten och ogillad än en man som inte är prydlig.
    Slutligen: Jag hade en tjejkompis, som under en period på mellanstadiet spottade konstant – och hon var rätt tjejig och prydlig annars. Men det verkar som att när man väl har börjat spotta, så kan man inte sluta. När man spottar ut sitt saliv blidas det nytt och då måste man spotta igen…

    1. plastbaronen, tror det ligger något i det du skriver. det är något revir och djurisk över det hela.

Kommentera

