Det var inte ens en hångelvänlig låt.

Jag satt två rader bakom dem. Han hade frågat om vi skulle gå på konserten tillsammans. Jag hade inte sagt nej. Jag träffade dem utanför, på Dramaten-trappan. Han hade blonderat hår. Han var söt.

Kanske skulle det ha varit konstigt om jag hade suttit bredvid dem, ännu värre mitt emellan dem. Bättre att sitta ensam. Hålla min egen hand.

Trots att konserten hade börjat hade ljuset knappt släckts. Jag kunde se allt tydligt. Varenda rörelse, vartenda hårstrå. Patrick Wolf sjöng låt efter låt, och nu sjöng han:

”Since I met you, my basement has started to bleed
The floors are all collapsing, still I’m begging to be free”

Jag satt två rader bakom dem. Såg att de nu lutade huvudena mot varandra. Ömt mot axeln, som om den kunde trösta. Det var inte ens en sorglig låt nu. Lyssnade de inte på texterna?

Jag försökte att uppskatta Patricks Wolfs skämt på scen. Lyckades le lite. Men jag svettades om händerna, under armhålorna. Mitt hjärta slog högre än musiken.

Jag satt fast mitt i bänkraden, paralyserad. Min blick hade fastnat vid tungorna. Hur de långsamt letade sig bortom läpparna. Som om de räknade varandras tänder. Det var inte ens en hångelvänlig låt.

Jag satt två rader bakom dem. Min före detta pojkvän och killen han hade lämnat mig för. Jag satt där och undrade var jag var. Jag hittade inte mig själv någonstans. Jag fanns inte.

Av någon anledning minns jag inte mycket av själva konserten. Jag satt två rader bakom min före detta pojkvän och killen han hade lämnat mig för. Jag hade av någon anledning tackat ja till den showen.

Många år har gått sedan dess, och Patrick Wolf var länge olyssningsbar. Det var som om varenda en av hans låtar blev en påminnelse om värdet jag aldrig såg i mig själv då. Tills jag hörde hans nya singel, och hur han sjunger:

”Hold on, it won’t be long
Till I grow through this struggle”

Jag har vuxit igenom den nu.

Jag finns nu.

5 thoughts on “Det var inte ens en hångelvänlig låt.”

  1. Då måste man vara desperat
    eller möjligen kär och k-t
    om det inte ens är en hångellåt
    Förlåt, det var fräckt
    kunde inte låt bli det 😛
    Jag vet inte om det
    var en bra konsert
    (klippet var suggestivt,
    Wolfs skapande intressant)
    det du kände var viktigt
    och betydelsefullt
    Jag har lärt mig nåt nytt
    att man faktiskt är värd
    att hålla sin egen hand

    1. kristiporr, åh tack! vissa låtar always brings you back. vissa till fina ställen, andra till jobbiga.

Kommentera

