Där min mage var skulle en gravid mage vara.

Jag stod i ett provrum i en populär klädbutik mitt i ett jävla köpcentrum mitt i mellandagsrean. Klädbutiken sålde bara kläder riktade till kvinnor, men det har aldrig hindrat mig.

I sådana butiker kan jag ibland hitta coola halsband, oversized tröjor i skönare material än på herravdelningarna. Så nu stod jag i det där provrummet efter att ha stirrat ner de undrande blickarna från expediten som gav mig en nummerbricka.

Jag avskyr att prova kläder. Om ens kropp inte är ens bästa vän så är penetrerande ljus och flera speglar på två kvadratmeter verkligen inte ens favoritplats på jorden.

Men en rea är ju en rea. Pengar ska sparas.

Så jag drog på mig vad jag trodde var en oversized svart t-tröja. När jag väl hade på mig den insåg jag att det var en tröja från mamma-avdelningen. Där min mage var skulle egentligen en gravid kvinnas mage vara.

Det var surrealistiskt. För det var som allt som skaver med mig plötsligt blev tydligt. Min syn på min kropp, min bögighet som hindrar kärnfamiljsskapandet, min fabless för kläder kvinnor brukar bära.

Allt som är ”onormalt” med mig blev tydligt i det där provrummet i en populär klädbutik mitt i ett jävla köpcentrum mitt i mellandagsrean där jag stod i en tröja menad för en gravid kvinna.

Min annorlundahet har sällan manifesterat sig så tydligt.

Men jag fällde inga tårar. Mitt hjärta tyngdes inte ner. Huvudet fylldes inte med hundra elaka tankar om mig själv. Istället infann sig ett lugn, efter att den surrealistiska känslan snabbt hade lagt sig.

Ett lugn. Att detta är jag vid 26 års ålder. Det här är platsen mitt livs vägar hittills har tagit mig. Jag provar graviditetskläder under mellandagsrean. Det är fan humor. Det är fan ett roligt liv. Jag är inte som alla andra.

Jag är inte som alla andra.

Fan vad det är bra.

18 thoughts on “Där min mage var skulle en gravid mage vara.”

  1. Jag kunde inte låta bli att skratta då jag tänkte på att expeditens undrande blickar kanske inte bara berodde på att du var en man på väg till provrummet med kvinnokläder (det kan väl ändå inte vara SÅ ovanligt?) utan att du var en man på väg till provrummet med gravidkläder. Hihihi. Skämt åsido så har jag faktiskt en gravidkofta från H&M, köpt på second hand utan att jag märkte att det stod ”Mama” i nacken på den, och den är jäkligt najs.

    Att vara inte som alla andra är bäst! Alla borde vara inte som alla andra.

  2. Tur att man kan le och skratta
    åt det lustiga i situationerna
    och ta lätt på det surrealistiska
    och det aningens tragikomiska
    för det kanske inte är så bra med rea
    även om kläderna är billiga
    när provrummen gör människor fula
    och man knappt vet man ska köpa

    1. pia, där skrev du sanningen. om att provrum gör en ful. hatar hur kläder sitter i provrummet, bättre framför egna spegeln.

Kommentera

