Slipsen – manlighetens övertydliga snara.

 

Det finns vissa saker och företeelser som jag verkligen inte förstår. Så jag tänkte göra en liten bloggserie om dem.

Först ut: slipsar.

Jag fattar verkligen inte grejen. Varför bär män en hängande tygbit runt halsen och varför har den tygbiten fått en sådan maktstatus?

Efter en snabb googling får jag veta att slipsens syfte i början, liksom flugan, var att hålla ihop kragöppningen. Knappar någon?

Vi kan ju konstatera att den rent praktiska betydelsen numera är obefintlig. Nu har slipsen blivit något annat. Något som har blivit synonymt med manlighet och makt.

Knappt någon man, i maktposition eller inte, inom politik och näringsliv går utan en slips till skjortan och kavajen. Det är oftast ett krav, en klädkod. Denna manliga maktkostym har blivit symbolen för en patriarkal världsordning.

Och dens början kan, om man så vill, kanske lokaliseras i den manlighetsrit där pojkar blir män genom att lära sig att knyta en slips av sina fäder. Pojkar får med tiden lära sig att slipsen är förknippad med manlighet och makt.

Att den lilla tygbiten runt halsen är ett måste för att slå sig fram i karriären och livet. Att den är ett tecken och en symbol för att man är 1) en man och 2) har makt. Och den reproduceras återigen.

Men. De senaste tio åren har fler företag och andra institutioner släppt lite på kraven på slips. Det har blivit mer ok att gå utan. Samma sak kan kanske sägas om manligheten, som har vidgats en smula, de senaste åren.

Ett sammanträffande? I think not.

En sista undran: kanske beror min falerade manlighet på att jag fortfarande inte kan knyta en slips?

(Ps. Upptäckte lustigt nog att jag för exakt ett år sedan skrev om slipsen och manlighet, fast ur en annan synvinkel. )

21 thoughts on “Slipsen – manlighetens övertydliga snara.”

  1. Visst, slipsen kan vara en av många symboler för manlighet och makt, men personligen tycker jag att det är så estetiskt och snyggt med slips. Jag skulle lätt kunna bära en varje dag. Den förstärker butchstilen som jag har börjat att älska.
    Det verkar som du ogillar manligheten lika mycket som jag ogillar kvinnligheten. faktum är ju att båda kan vara tvångströjor.

    1. svalin, jag ogillar de föreställningar och normer som finns kopplade till manligheten och kvinnligheten. därför jag är feminist för att luckra upp dem.

  2. Slips är en av de få saker som vi män med traditionell klädsel kan använda för att ”liva upp” det hela. När jag använder kostym tycker jag det är roligt att kunna ha en slips och ev. skjorta med starka färger för att inte se ut som jag går på begravning.

    Hade män haft en mer varierad klädsel så hade slipsen inte varit en lika stor sak tror jag.

    Ibland kan jag avundas kvinnor som kan få ha färgglada dräkter, scarves etc i arbetssammanhang. Tyvärr är mina ben lite för håriga för att det ska funka för mig 🙂

  3. 1. http://www.youtube.com/watch?v=jqDRAzSe0UA
    Kjell Höglund: Paranoja, om restauranger med slipstvång, slipslöst barbari och annat skrämmande som rimligtvis bör ha utspelats på 1960- eller 1970-talet, men fortfarande äger sin aktualitet.

    2. Jag måste får berätta, vad kan kan göra
    jag kan knyta slipsarna åt grabbarna hemma
    det måste finnas en otrolig trygghet i detta
    att ha en sådan kvinna, mamma, väninna
    som kan fixa med det slipstillgjorda
    utan att behöva koppla upp och googla
    det är någon form av important kompetens
    att kunna forma snara av en sidenslips
    och leende fästa den runt någons hals

  4. När man tar klädesplagg och försöker titta på dem med nya ögon kan de ibland bli väldigt skrattretande. Slips är en sådan sak, jag menar, WTF? Min sambo hade behövt en i söndags just för att han inte kan knäppa översta knappen i skjortan, men han fick se lite casual ut istället 😀
    Jag har mer förståelse för kravatt isåfall, för det är ju lite snyggt, som en liten sjal.

    1. tildaf, ja ibland förundras jag bara av vissa saker som jag har tagit för givna eller aldrig ifrågasatt liksom.

  5. Jag gillar slipsar, både på mig och andra, men riktigt jobbiga dagar ifrågasätter jag hur intelligent jag var som självmant la en snara om halsen när jag klev upp på morgonen.

  6. När jag var liten undrade jag varför folk hade slips. De fyller ju absolut ingen praktisk funktion, precis som du sa. Min mamma förklarade att det var för att symbolisera att bäraren har en snopp.

    1. åsa, fan där har vi ju svaret! den är inte bara en symbol för kuken, den pekar ju rakt mot den! att det är därifrån livet och världen utgår…

  7. Lustigt att du skriver om slipsen som jag funderat mycket över den senaste tiden. Mitt förhållande till slipsen är ytterst paradoxalt, å ena sidan är det en manlighetssymbol utan dessa like som jag helst inte vill ha något att göra med (och som jag inte har något att göra med heller, jag äger en slips för arrangemang av mer konservativa slag som typ begravningar). Å andra sidan är jag väldigt förtjust i slipsar som inte sällan kan vara väldigt vackra kreationer och runt somliga halsar vara väldigt stiliga.
    Som någon annan kommenterat här så ligger det nog något i detta med att män egentligen har ganska få variationsmöjligheter vad gäller kläder om vi utgår från att kvinnor kan variera sig mer (byxa/kjol, kofta/kavaj, smycken med mera) och ändå se propra ut. I slipsen kan män uttrycka personlighet och humör på ett sätt som kvinnor kan på tusen andra sätt genom kläder.

    1. simon, eftersom jag aldrig har hindrats av att uttrycka mig med kläder känns nog slipsen ännu mer obegriplig. men mer förståelig om jag utgår från vad ”vanliga” män har att välja mellan. hoppas bara att alla män vet att valen är så många fler, om man vågar.

Kommentera

