Är det sexet som gör en relation värd något?

Jag ser att kvällspressen matar ut rubriker om att Oprah är i tårar och förnekar att hon är lesbisk.

Vi som känner Oprah (jag ser mig som bästisen hon aldrig träffat) fattar direkt att det är fel. Vi som dessutom har sett intervjun i fråga vet ju att hon inte gråter för att folk tror att hon är lesbisk.

Hon gråter av kärlek till sin bästa vän Gayle King.

Jag har sett Barbara Walters timlånga intervju med Oprah som handlar om vad hon ska göra när hennes show säger farväl nästa år. Och det är verkligen något väldigt berörande med den intervjun.

I intervjun säger Oprah att det enda som irriterar henne med lesbianryktena är att folk tror att hon ljuger när hon säger att hon är hetero. Hon säger också, precis som hon har gjort förut, varför är det något hon ens skulle vilja dölja?

Det är tydligt att folk inte riktigt kan förstå en sådan nära vänskap som Oprah och Gayle har. Att det är därför de har omgärdats med ryktena om att de är lesbiska.

Som om alla relationer måste vara sexuella för att vara värda något. Eller för att anses vara trovärdig.

Det är uppenbart att många har svårt att förstå riktiga nära relationer som inte är sexuella. Det är uppenbart att det är få som har eller uppfattar sina vänskapsrelationer på samma sätt som Oprah gör.

Jag tycker att det är fantastiskt att Oprah hyllar sin bästa vän så. Oftast är det kärlekspartnern som får alla lovord. Oprahs mångårige partner Stedman får också många fina ord, men det är uppenbart att den allra viktigaste relationen för Oprah är den med Gayle.

”She is … the mother I never had. She is … the sister everybody would want. She is the friend that everybody deserves. I don’t know a better person. I don’t know a better person.”

Jag har skrivit om synen på andra relationer än kärleksrelationer tidigare. I en värld där monogam tvåsamhet ses som det enda värt nog att eftersträva när det gäller relationer är det skönt att ibland höra de som prioriterar annorlunda.

Som har insett att även andra relationer kan vara lika nära och betydelsefulla som en partnerrelation.

13 thoughts on “Är det sexet som gör en relation värd något?”

  1. Jag vet inte varför det har blivit såhär, är det översexualiseringen i samhället? Förr i tiden kunde folk skriva smäktande brev om saknad till sina vänner utan att någon höjde på ögonbrynen. Nuförtiden kan man ju inte ens ha en nära relation med en förälder eller ett syskon utan att folk tror att man ligger med varandra. Folk som tror detta måste vara rejält jävla kåta eftersom de förutsätter att man inte kan vara nära en annan människa utan att sexa sig. De kanske borde ta en kall dusch istället för att skriva om sina snuskiga fantasier som sanningar.
    Jag har en nära vän sedan snart 25 år tillbaka. Vi får höra saker som ”och när ska ni gifta er”, hennes mamma brukar ringa mig och säga ”det är din nästan-svärmor, hihihi”. Jag tycker att det känns oerhört fånigt! 1. jag är inte homosexuell och lever i en heterosexuell relation, 2. jag knullar inte mina vänner, detta oavsett kön!
    Varför kan man inte få vara nära vänner och dela allt utan att folk tror att man även delar kroppsvätskor? Jag och min kompis brukade skoja om att vi ifall vi var singlar när vi var i 30årsåldern skulle köpa en villa ihop och uppfostra ett gäng barn tillsammans, hade vi gjort det hade ju folk såklart förutsett att vi också hade sex. Sjukt! Allt handlar ju inte om sex! Särskilt inte för en lågsexuell människa som jag. Jag väljer ett givande samtal före ett samlag alla dagar i veckan!

    1. tildaf, bra skrivet. har nog med översexualiseringen att göra. jag kan ju inte ha en manlig vän utan att folk tror att vi ligger med varandra. spelar liksom ingen roll om vi förnekar det. folk tror ändå…

      1. Jag förstår faktiskt inte varför vad andra gör i sängkammaren är så himla spännande. Så länge de inte bryter mot lagen bryr jag mig inte.
        Jag måste också kommentera på det du skrev om att du känner dig som bästisen Oprah aldrig träffat, jag känner lite likadant. Det är nog det som är hennes styrka, att hon får sina fans att känna sig som hennes vänner fast de aldrig träffat henne.

  2. Nu ska vi vara snälla
    och inte översexuella
    och inte övertolka
    det ev lesbiska
    hos författarinnorna
    och brevskrivarna
    i de gamla tiderna
    låt alla vara innerliga
    och vänliga mot varandra
    och sluta spekulera
    eller ska vi skvallra
    på jakt efter förebilderna?

  3. Personligen skulle jag inte kunna vara i en kärleksrelation där sexet var obefintligt/nästan obefintligt eller väldigt dåligt, då sex är väldigt viktigt för mig och jag är en oerhört sexuell människa. Men det är naturligtvis andra saker som är minst lika viktiga. Jag blir ju inte kär i någon för bara dess sexuella kvaliteter, liksom. I sådant fall skulle jag lika gärna kunna hålla mig till en KK.

    Men detta betyder ju inte att jag kan värdesätta andra relationer också, där vare sig kärlek eller sex är inblandat. Nära relationer till vänner är väldigt viktiga för mig de med. Även om jag skulle välja min pojkvän före någon annan om deras liv stod på spel(tungt val dock, som absolut skulle medföra jobbiga emotionella konsekvenser) så skulle jag inte vilja vara utan mina vänner. Och jag kan tänka mig att jag och vissa av mina vänner har en relation som nästan skulle ses som lesbisk, haha.

    1. candy, sex är viktigt även för mig i kärleksrelationer. men ibland känns det som att väldigt nära vänskapsrelationer inte förstås av folk om de inte även är sexuella. som om närhet alltid lika med sex.

Kommentera

