Varför är inte Justin Bieber mer kåt än kär?

 

Justin Bieber. Denna 16-åring med lesbianfrisyren fascinerar mig. Hans kombination av ung ålder, hyfsad röst och omedelbar dagis-r’n’b-pop har gjort honom till en världsstjärna.

Jag satt och undrade: vad fan kan en 16-årig kille sjunga om med trovärdighet? Alkoholism, våld och sex går ju bort tänker jag. Vad finns i en 16-årig killes hjärta och hjärna som är ok att sjunga om

Så jag satte mig ner och läste igenom texterna till de fem singlar han hittills har släppt. Något jag kan fastslå av det är att Justin Bieber, eller hans entourage, vill få oss att tro att han är heterosexuell.

Han sjunger om kärlek till en ”girl” i varenda låt. Visst kan man tro på konspirationsteoretikerna, mig inkluderad, som tror att Bieber egentligen är en tjej utklädd till en kille som sjunger till andra tjejer.

Men vi låtsas att allt är så tråkigt som det ser ut att vara i världen och tänker att Justin Bieber på riktigt är en liten pojke som sjunger till tjejer. Han sjunger till exempel i One Time (som har setts över 200 miljoner gånger på YouTube):

”Girl you’re my one love, my one heart
My one life for sure”

Och så är det i varenda låt.

Jag försöker att tänka tillbaka till jag när jag själv var 16 år. Var det verkligen kärlek och relationer jag tänkte på då? Nja. Snarare var det väl mer runkfantasier jag letade efter än en hand i min.

Med åren ändrades det ganska snabbt och jag ville mer än något annat få en pojkvän. Men vid 15, 16 år var det kåt jag var oftare än kär. Är mitt 16-åriga jag så olikt Justin Biebers?

Tror inte det, men inte fan kan han sjunga om hur kåt han blir av olika jämnårigt unga tjejer. Det går ju liksom inte. Men jag tänker ändå att det skulle göra honom betydligt mer intressant.

Och mer trovärdig som 16-åring.

Inte för att jag menar att alla unga killar bara tänker på sex. Men jag tror definitivt att de flesta unga, tjejer som killar, har börjat få upp intresset för sex och sin egen njutning i den tidiga tonåren.

Det sker i samband med att man mer och mer upptäcker sin kropp, sin sexualitet och sig själv. Och det sker tyvärr alltid i relation till normen om att sträva efter en heterosexuell sexualitet och i förlängningen en heterosexuell partnerrelation.

Så visst, Justin Bieber sjunger om det som förväntas av honom: kärlek till tjejer. Och kidsen använder det i skapandet av sina egna förväntade heterosexuella identiteter.

Åh, om Justin ändå kunde visa sig vara en tjej.

24 thoughts on “Varför är inte Justin Bieber mer kåt än kär?”

  1. Bieber kanske inte får sjunga om att han är kåt av den anledningen att det verkar vara någon sorts norm i USA, och särskilt för barnstjärnor som han själv, att säga att det är viktigt att vara oskuld tills man gifter sig. Miley Cyrus och Jonas Borthers står ju för det budskapet, så varför inte Bieber?

    1. svalin, jovisst är han i samma myskristna artistskola som de flesta amerikanska artister. men miley cyrus har ju blivit mindre flickig och mer sexig med åren. ser framemot att bieber gör revolt och börjar sjunga om sex.

  2. Han själv är ju sexton men många av hans fans är ju yngre. Inte konstigt då att det blir så snällt (jmfr pojkband). Men åh den som finge höra en text som VERKLIGEN visar vad han känner, det är klart han är lika kåt som andra sextonåringar.

    1. play as if, jag vet. jag fattar att hans succé beror på att han sjunger om det han gör. men fy fan vad trist det är för mig som inte är en 12-årig tjej!

  3. Vill man höra en sextonåring som sjunger om något äkta så kanske man inte ska leta bland skivbolagsproducerade plastprodukter 🙂

    Det finns ju hundratusentals talangfulla 16åringar som skriver sin egen musik och ger ut den själv.

    Att begära att Justin ska göra det är ju som att skriva en bloggpost om att man inte hittar texter som verkligen berör i en Harlekinbok.

    1. johan, fattar väl jag också! men vad fan, jag vill ju bara att någon jävel ska sticka ut! att han är en tjej i killkläder eller sjunger om hur kåt han är. och förresten har jag läst berörande harlequinböcker, så hoppet är inte dött!

      1. Jo förstår ju hur fu tänker, klart man önskar att någon skivbnolagsprodukt skulle göra något sånt.

        Men en skivbolagsprodukt som sticker ut är ju lite av en oxymoron.

        Har vi tur kanske han gör en Britney, han får börja umgås med lite porrstjärnor och knarka lite mer.

      2. johan, han kommer att umgås med porrstjärnor och knarka! det gör alla barnstjärnor till slut. i don’t blame them.

  4. Jag vet inte vad jag tror, men satte mig direkt och kollade på hans videos och nu kan jag inte se nåt annat framför mig än att det skulle vara en tjej!! Så opubertetig liksom 😛 så ljus röst, inga fjun i ansikten, så liten kropp och ah..

  5. Men du förstår väl att det skulle vara ytterst olämpligt om han sjöng om hur kåt han är, produkten Justin Bieber riktar ju sig till tjejer -15 och de är så klart inte kåta! De vill bara hålla handen! I solnedgången!

  6. 1. Det är inte lätt att vara kåt
    för en skivbolagsprodukt
    En sån ska vara kär
    och sentimenal, det säljer

    2. Hur många rena kåtlåtar finns det (bortse från artister som kan verka sexiga och därmed kåta)?

    1. pia, 1. kåthet säljer när han blir äldre, skulle jag tro.
      2. svår fråga. men janet jackson har ju en miljon såna låtar, faktiskt.

  7. Hm, några förslag:
    Ung & Kåt – Ebba Grön
    The Bad Touch – Bloodhound Gang
    Svinprinsen – Maud Lindström
    Jag ska ligga med hela världen – Svensk Pop

  8. Allt av peaches. Väldig massa Prince, En del med electric six, lords of Acid sisådär tusen r&b och hiphop låtar.

  9. Jag vet inget om Justin Biebers sexdrift och du kan nog ha rätt, men jag retar mig på antagandet att alla sextonåringar skulle vara särdeles kåta.

    Vissa kommer igång sent och andra är asexuella eller har svag sexualitet hela livet. Själv längtade jag under mina tonår mer efter en (riktig) vän än efter sex.

    1. elysia, bra påpekande! självklart är inte alla 16-åringar kåta. jag leker med generaliseringar och egna erfarenheter här.

Kommentera

