Jag och Linna Johansson borde ta över bang.

Jag läser att Sveriges största feministiska tidskrift bang söker två nya chefredaktörer. Om ni vill kan ni se det här som en väldigt oortodox arbetsansökan för det jobbet. Typ.

Jag slutade nämligen att läsa bang för några år sedan. Fanns ingen egentlig stor anledning. Det var ingen markering. Min prenumeration gick ut och jag såg inget skäl att förnya den.

Den enda anledningen till mitt svalnade intresse fann jag i att jag i allmänhet hade tröttnat på att feminismen, i alla dess former och uttryck, oftast hamnade i ett läge av navelskådande.

Det vill säga att de feministiska diskussionerna bara fördes mellan olika feminister i etablerade feministiska sammanhang. Som till exempel bang. Det skapades en känsla av elitism och separatism.

Åtminstone i min skalle.

Jag tröttnade på den känslan. Inte för att jag inte tycker att det är viktigt med feministiska forum, de är utan tvekan livsnödvändiga. men jag ville parallellt se att de feministiska frågorna debatterades, skrevs om och skildrades i andra forum.

I utomfeministiska medieforum som behövde genustänk betydligt mer än alla de som redan har det. Och tyvärr inser jag att jag inte kommer på så värst många sådana i dag.

Jag kan tycka att det är på många bloggar de intressanta feministiska diskussionerna förs. Kring olika ämnen, på olika nivåer, av olika människor.

Men i resten av medielandskapet är det fortfarande relativt tyst och tomt. Bang är fortfarande det enda mediala forum som med rätta kan kalla sig feministiskt. Det är synd och skam.

De borde få konkurrenter, avknoppningar, utmanare. Inte bara för att tidningen själv ska kunna utvecklas av det, utan för att vi läsare skulle kunna göra det.

Nu söker alltså bang två nya chefredaktörer. Det är onekligen ett jävligt spännande jobb för en feministisk medieperson. Är det ett jobb jag vill ha? Ja, kanske. En annan fråga: är de ens redo för en manlig chefredaktör?

Jag vet faktiskt inte.

Jag vill se någon som har ett genuint feministhjärta men som skaver mot alla delar inom den feministiska rörelsen lika mycket som den livar upp den. Som inte är inne i konsensuskulturen som ibland råder inom svensk feministisk media.

Så låt mig säga så här: om den andra chefredaktören vore Linna Johansson skulle jag göra mycket för att få dela chefredaktörskapet med henne. Då skulle tidningen leva upp till sitt namn.

Bang bang bang.

(Och nej, jag har inte ens träffat Linna än, men hennes skrivande har inspirerat mig i över 10 år och hon stod under sin tid på Expressens ledarsida för just den konsekventa feministiska debatt i ett annars utomfeministiskt medieforum som jag efterfrågar. Just därför känns hon som perfekt för att ta bang vidare. Med min hjälp förstås, om jag får vara så självsmickrande. Om hon själv vill det har jag ingen aning om, kanske inte, men jag hoppas hon ser det här som en snäll uppmaning…)

29 thoughts on “Jag och Linna Johansson borde ta över bang.”

    1. deizi, känner mycket väl till pär ström och hans genusnytt. vägrar att läsa för att inte bli galen. han är dessutom omöjlig att debattera med eftersom han hittar på och förvrider allt man säger. tyvärr.

  1. Åh do it! Du skulle vara helt perfekt för jobbet. Du får dock inte sluta blogga eller bli en lat bloggare för dina inlägg klarar inte jag mig utan. 🙂

  2. Jag tycker Bang har blivit mycket bättre under dem åren jag läst tidskriften. Till skillnad från när jag började läsa Bang runt 2005/2006 är att ämnena och perspektiven är mycket bredare och mer inkluderande nu än vad dem vara då. Idag fokuseras det som tur är inte längre på enbart vita heterosexuella feminister/ kvinnor och man ifrågasätter normer.
    Vad menar du egentligen med navelskådande?

    1. svalin, bra om det är så. har som sagt läst väldigt lite de senaste åren. med navelskådande menar jag att det ibland blir ett problem när feministiska frågor enbart debatteras i inomfeministiska forum mellan enbart feminister. jag menar att det finns stora poänger med att samtidigt föra feministiska diskussioner i andra forum med andra människor. den inomfeministiska diskussionen, liksom alla andra diskussioner som förs inom rörelser, riskerar att bli lite världsfrånvänd i sin lilla bubbla. min poäng är att det behövs både inom- och utomfeministisk debatt. och när jag slutade läsa bang var jag i en period då jag kände mig less på att den feministiska debatten inte existerade utanför sina egna forum. nu känner jag mindre så.

      1. jag håller med. Visst är det synd att feminismen oftast bara är för dem redan invigda i form av Bang och Feminitik. Feminismen behöver ses mer i mainstreamedia där dem flesta människorna är.

  3. Hej Linus!
    Jag har länge läst din blogg och finner din stil att skriva både rolig och tänkeväckande. Filosofi och skrivning är de två största lidelserna i mitt liv vilket kan förklara varför dina skrifter tilltalar mig 😀 De ämnen som handlar om hbt-teman är också inte helt okända för mig…
    Jag kommer från Finland förresten så förlåt om min svenska låter lite konstigt 🙂

    1. linna, jävla roman! men ok då. fattade att du har annat och viktigare för dig. kanske söker jag ändå. skulle ju onekligen vara spännande att utveckla den tidningen.

  4. Jävla är onekligen ett ord man kan använda om den. Den går för övrigt under dokumentsnamnet ”bokjäveln” här i min dator …

    Men sök för guds skull! Bara gör’t som det heter på bloggprosa!

    1. linna j, haha! försöker ju också skriva på en romanaktig bok. den heter ”skit” som arbetsnamn.

  5. Åh, om du blev redaktör skulle jag nog förlänga min prenumeration, vet inte i nuläget om jag kommer göra det. Så sök för fasen!

      1. svalin, tack! ja, det måste ske en parallell feministisk diskussion både mellan oss som redan är feminister och med de som inte är det. och jag tycker att tidningar som bang bättre kan bygga en bro däremellan.

  6. Om Bang skulle anställa dig så skulle jag börja prenumerera. Jag prenumererar inte idag och det är inte heller något ställningstagande på något sätt, utan handlar mest på att den kostar lite för mycket för en student som jag.
    Är dock lite nyfiken på internettidningen feministiskt perspektiv som har premiär snart.

    1. simon, tack snälla du! tyvärr måste ju tidningar som bang ta högre priser för att gå runt. och just det, feministiskt perspektiv hade jag glömt bort! dock tänker jag för tillfället inte betala 365 kronor utan att veta vad det är för något. blir intressant att följa vilket som…

  7. Det vore ju jättehäftigt om du blev chefred för Bang! Tycker att den är en viktig tidning men den är ju så jävla bajsnödig. Det skulle du nog kunna ändra på.

Kommentera

