Jag har aldrig saknat avsaknaden av magrutor.

Det här är den här bloggens 1000:e inlägg. Det är lite mäktigt, och lite märkligt. Vad fan har jag skrivit om i 1000 inlägg?

Ja, de allra flesta har kretsat kring frågor som rör kön, sexualitet, normer och ideal. Så därför ska även detta 1000:e inlägg röra sig i samma område.

Jag har nämligen undrat över en annan siffra: sexpacket. Detta som vi män, och kvinnor också numera, helst ska ha på magen. En tvättbräda som är lika hård som den är mjuk.

Inget annat, förutom en stor kuk kanske, bör en riktigt begärbar man besitta.

Om man ska tro mediediskursen, det vill säga. Om man glömmer bort strävan efter sexpacket ett tag kommer någon som Paolo Roberto och påminner en om allt vi borde göra för att uppnå det sexsiffriga människovärdet.

Jag må låta som en idiot nu, men vad fan är sexpack för något? Är det naturligt att en tränad mage blir så där rutig, och därav namnet sexpack? Eller vad är det? Jag har aldrig riktigt förstått.

Kanske har det med att göra att jag aldrig har haft ett sexpack, aldrig varit i närheten. Och faktiskt är det något jag aldrig har eftersträvat eller drömt om heller. För mig känns det mest som något hårt och svårt att upprätthålla.

Jag har kämpat med synen på min kropp i över tio år, men har faktiskt aldrig drömt om att bli vältränad med stora bi- och triceps, sexpack och lår som kan knäcka nötter. Jag har bara drömt om att vara smal.

Smal, smal, smal.

Det gör jag fortfarande, ibland.

Men aldrig om sexpacket. Jag har aldrig känt att det har varit något eftersträvansvärt, varken praktiskt eller estetiskt. För finns det ens något hälsomässigt värde i att ha just ett sexpack?

Jag vet inte, och jag bryr mig inte särskilt mycket heller. Jag kan mest konstatera att trots alla mina tokiga tankar om min kropp genom åren så har jag aldrig saknat avsaknaden av rutor på magen.

Det kanske är något att fira lika mycket som 1000 skrivna blogginlägg.

10 thoughts on “Jag har aldrig saknat avsaknaden av magrutor.”

    1. åsa, haha! har helt ärligt aldrig fattat. men antog att det var som du beskrev. jag har bara sexpack om jag ställer sex öl på magen.

  1. Äh, sexpack går inte att få om man inte är sjukt defad, och är man det är man sannolikt sjuk -såvida man inte är typ elittränare -de defar sig ju inför fototagningar, men ingen är så galen att de är defade hela tiden. Ju. Det är ju osunt. Men jag hatar att vara smal är så statusgivande i vårt samhälle. Att man blir bemött utifrån så löjliga kriterier. 😦 Jag kommer på mig själv att vilja komma igång och träna ENBART för att andra ska tycka om mig 😦 eller ha vissa kläder eller saker av den anledningen. Det är ju liksom fel anledning, men det äckliga är att det fungerar. Iaf i min släkt får jag beröm om jag blivit smalare. Äckligt.

    1. nya flickrummet, tyvärr har allt som en gång kanske handlade om hälsa och välmående korrumperats av alla föreställningar, normer och ideal om kroppen, vilket också är kopplat till kön.

  2. Sexpacket är två muskelfält, rectus abdominis musculus som delas av linea alba och overlöps av linea traversae- vågrätt respektive horisontelt gående senor, vilket får muskeln att bilda sex fält. Så nu vet du det =)

    På den tiden jag tränade dans hade jag sexpack. Och fick höra från en kille att det var äckligt med muskulösa tjejer. Tack så jävla mycket. Som om jag inte fick göra vad jag ville med min kropp utan var tvungen att falla honom i smaken.

    Det är inte som Nya flickrummet säger ovan, att man måste vara sjukt defad för att få sexpack, men olika kroppsformer har olika lätt för att få det. Även min nu ganska runda mage har en tydlig linea alba (linjen mitt över magen) så nu har jag s.k. stjärtmage istället =)

    1. lisbet, shit vad du kunde! ja det är fortfarande en lite ambivalent syn på tjejer med sexpack. dock har jag känt av en riktning mot att det mer och mer har blivit ett ideal för kvinnor, fast i ”måttlig” version.

  3. Har jag missat nåt nu igen
    typ den senaste Roberto-träningen?
    Sexpack är väl storleken
    på förpackningen på folkölen
    hos den närbelägna närbutiken?

    Förresten så är en stor k*k en klen tröst i ett fattigt hem.

    1. pia, haha, den sista meningen har min syrra uppsatt på sin köksvägg. sån familj jag tillhör…

Kommentera

