Är det dåligt att Disney slutar göra prinsessfilmer?

I sagornas värld har jag sällan funnit något av värde. Det är könsklyschornas förlovade värld.

Där flickor lär sig att de ska bry sig om vackra klänningar och drömma om en karl. Där pojkar lär sig att vara starka och hårda och alltid välja den mesta fagra bruden.

Så av den anledningen välkomnar jag det besked som Disney kom med här om veckan där de påstod att de skulle sluta göra fairy tales-filmer. Det betyder med andra ord: inga fler prins- och prinsessfilmer.

Det är jag glad för. Vi behöver inte fler filmer som presenterar en könsstereotyp überromantisk bild av rojalistiska svaga passiva kvinnor och aktiva mäktiga män.

Men sedan tänker jag precis som Melissa Silverstein att det kanske inte är så jävla bra ändå. För Disney och deras samarbetspartner Pixar är ju urusla på att göra filmer med tjejer i de bärande rollerna.

Och utan prinsessfilmerna, hur många filmer med kvinnliga huvudkaraktärer kommer vi då att få se?

Få som fan, troligtvis.

För tänk efter nu. Vilka filmer har Disney och Pixar gjort de senaste åren? Och hur många tjejkaraktärer är i centrum i dem? Det är bara att kolla in bilden ovan.

Hur många tjejkaraktärer ser ni? Nä, just det.

Visst kan man argumentera att dessa filmer har relativt intressanta kvinnliga karaktärer i biroller, som exempelvis Dory i Nemo, Sally i Cars och Boo i Monsters Inc. Men de är just alltid biroller som främst är till för att hjälpa berätta den manliga huvudkaraktärens historia.

Det är jävligt få tjejkaraktärer som får vara den filmen fokuserar på, och som resterande karaktärer kretsar kring. Det är problematiskt då intrycket blir att tjejkaraktärer inte är tillräckligt värdiga/intressanta nog att stå i centrum för en berättelse.

Överhuvudtaget är det väldigt få tjejkaraktärer i familjefilmer. En undersökning visar att endast 29 procent av de talande karaktärerna i de 122 populäraste amerikanska familjefilmer gjorda 2006-09 var av kvinnligt kön.

Det är ju en löjligt dålig siffra.

Man skiter alltså konsekvent i tjejerna. Men man skiter inte i kön. I filmer som handlar om robotar och bilar, saker som man tänker sig inte har kukar och fittor, har det i Disney och Pixars händer.

De könar varenda karaktär för att inte ”förvirra” någon.

Och den könade plåtburken som har huvudrollen är alltid manligt könad.

Surprise, surprise.

Så jag ställer mig frågan: är det bättre att det görs könsstereotypa prinsessfilmer med tjejkaraktärer i huvudrollen än att det inte görs några filmer alls med tjejkaraktärer i centrum?

Istället för att besvara den frågan kan jag ju konstatera att bara frågan visar på jävla illa det fortfarande ser ut på familjefilmsområdet.

Var är alternativen?

20 thoughts on “Är det dåligt att Disney slutar göra prinsessfilmer?”

  1. Jag håller på att skriva examensarbete om genus i förskolan med fokus på leksaker och litteratur. svenska barnböcker för de allra minsta är manliga huvudpersoner i majoritet. Om jag kommer ihåg rätt så har flickor huvudrollen i endast 20% av alla barnböcker. Löjlig siffra det med!

  2. Tycker att Disney-prinsessorna ofta varit starka karaktärer, och tvärtom varit de som räddat prinsen. Iallafall under perioden under 90-talet, då man själv älskade Disney. Majoriteten av de gamla fairytale-filmerna är väl från 50-talet.

    1. caroline, jo visst finns det undantag. ibland lyckas de. men många av de gamla skapelserna görs ju på nytt om och om igen. ibland kommer det en stark kvinnlig karaktär. alldeles för sällan.

  3. 1.Så här är det nu för tiden
    barnen sitter framför DVD:n
    pojkarna lär sig vara tuffa
    och flickorna att de är osynliga
    inte finns och är rätt lite värda
    Hur ska en förälder förklara detta?

    2.Jag blev riktigt upprörd när jag läste ditt inlägg. Barn- och familjefilmerna verkar göras efter en viss mall och ”ska” se ut på ett visst sätt. Flickor får biroller eller hålls osynliga och får därmed ingen ”hjältinna” att identifiera sig med. Små barn tillbringar väldigt mycket tid framför DVD:n eller kabelkanalernas barnprogram. Ett barn kan utan problem se en film om och om igen, för att de identifierar sig med den eller behöver bearbeta något i handlingen.

    3. I gamla tiders (kritiserade) flickböcker så fanns starka kvinnor som hjältinnor och problemlösare. Böckerna visade att ”tjejer kan”. Tjejer som ”problemlösare” och som klarar både sig själva och att fixa olika saker förekommer även inom hästböcker. Går det att hitta sådana förebilder inom populärkulturen idag?

    Just Cars / Bilar är ju en film med ovanligt vettiga karaktärer (jag brukar lista den bland mina 10 favoritfilmer). Den odrägliga racerbilen som är huvudperson i filmen utvecklas och växer som individ tack vare de problem den utsätts för genom de andra karaktärer den möter. Många av bilarna i filmen är ju ganska trasiga själar ändå lyckats gå vidare i livet. Sally har ju t ex tvingats lämna sin karriär för att överleva och jag tror att hon faktiskt kan fungera som förebild åtminstone för tjejer som känner att de mår dåligt.

    1. pia, bra skrivet. känner igen det där med hästböckerna. måste fundera på om samma motsvarighet finns idag. hoppas det.

  4. Håller med om att det finns alldeles för få vettiga kvinnliga karaktärer men måste inflika att senast sedda Disneydravel gjorde mig positivt överraskad. Prinsessan och grodans Tiana har fina klänningar men är inte menlös/passiv/väntar-på-att-bli-gift att hon ändå blev prinsessa på slutet är mer en ‘biverkning’ än det eftersträvansvärda.

    Gillar även Susan Murphy/Ginormica i Monsters vs Aliens som under filmens gång kommer fram till att hon inte vill gifta sig med sin egotripp till fästman [ett beslut som orsakade långdragna diskussioner med min då treåriga dotter].

    Fast tycker det skulle vara mest intressant och väldigt välkommet att se en karaktär som inte kan könsbestämmas i en grisblink.

    1. rookie mom, tack för tipsen! visst finns det bra undantag, skulle bara önska att de mer var regel än undantag…

  5. Alternativen finns i Japan. Min femåring har inte fått se många Disneyfilmer, men hon älskar Miyazaki. Visst, han har gjort något bottennapp genusmässigt (Porco Rosso…) men Spirited away och Min granne Totoro väger upp detta. I Sverige verkar det dock råda en uppfattning om att dessa filmer mer är för yngre vuxna fast de i själva verket funkar bättre för blandade åldrar än vad Disneyfilmer gör.

  6. Jag har 2 barn och försöker verkligen ”könsbalansera” deras filmintag. Bland favoriterna finns tex Min granne Totoro, Kikis expressbud, Pippi Långstrump, Saltkråkan, Alla vi barn i bullerbyn, alla m tjejer i huvudrollerna, sen älskar de Alfons Åberg, nämnda Bilar, Rorri racerbil, Byggare Bob, Djungelboken och Bamse också, där väl Bamse & Djungelboken är den enda av filmerna som helt verkar sakna en kvinnlig biroll som tar plats.

    Jag har alltså inga problem att hitta filmer, men vet att om man inte tänker på att själv balansera och aktivt välja filmer så kan det bli en väldigt manlig värld man visar barnen.

    Disney är ju långt ifrån det enda alternativet, även om det ofta är det alternativ som folk väljer.

    1. lisano, så rätt. det handlar om att vara medveten. då går det att visa en mångfald för sin barn. bra!

  7. Du har ju helt rätt i det du skriver. Är det bara otecknade barnfilmer från 1969 (Pippi) till och med Ronja Rövardotter på 1980-talet som går att visa barn? Nu är ju många av filmerna baserade på Astrid Lindgrens böcker så pass bra att de håller än idag, men det är ju helt klart skrämmande att vi i vuxenvärlden inte klarar av att producera tecknade (och otecknade antar jag) filmer som man med gott samvete kan visa för sina barn. De små liven måste ju för övrigt bli alldeles fundersamma när de ser att Pippi inte har mobiltelefon eller använder Skype för att kommunicera med sin pappa borta på de sju haven. Hade jag haft mer utrymme och tid så hade jag ju såklart utvecklat mitt resonemang lite till (Tommy och Annika är ju kanske inte direkt queer, men å andra sidan är de uppvuxna i ett borgerligt hem).

    1. simon, pippi håller ju bättre än många andra. även om även hon går att problematisera. men i mainstreamtecknat är det sämre ställt.

  8. Bra inlägg! Bara för att vara Djävulens advokat måste jag ”försvara” Disney lite (det gör jag egentligen inte för väldigt mycket med Disney är fel även utöver deras sneda könsfördelning).

    En gammal tråkig kliché som i mitt arbete visade sig vara sann är att pojkar inte kan identifiera sig med en kvinnlig huvudkaraktär (och naturligtvis ”kan de inte” därför att ingen har lärt dem, visat dem, petat in dem på det spåret). En film/bok om en tjej = tjejbok. En film/bok om en kille = bok för alla.

    När jag läser bilderböckerna om katten Snurran protesterar barnen. Snurran är nämligen så ”okvinnlig” att barnen vill rätta mitt Hon till ett Han. Förskräckligt, och det har naturligtvis fått mig att betona hon som aldrig förr.

    Om man föreställer sig att Disney bara vill tjäna pengar (och det lär väl vara det ultimata målet) vill man då göra en tjejfilm eller en film för alla? Och ”för alla” utesluter tjejerna från huvudrollen.

    Nu vet jag inte alls hur det gick för Prinsessan och grodan, men jag gissar att det var långt fler mammor med sina tjejer än familjer med alla barnen som såg den.

    Jag vet förstås inte hur man kommer tillrätta med det här problemet, men jag inbillar mig ändå att stark betoning på Hon (när det gäller Snurran) och att slopa Prinsessfilmer kan vara ett litet, litet steg på vägen.

    1. karolina, visst är det precis som du beskriver. en killkaraktär ser man som en som tilltalar alla, vilket en tjejkaraktär inte anses göra. men någon gång måste man ju bryta den onda cirkeln som även finns på alla andra delar av samhället. det kanske blir mindre lönsamt, men det gör att barnen blir bättre.

    1. ann-charlotte måned, jo de är undantagen och de är bra! men jag vill ju ha så många fler sådana ju…

Kommentera

