En till bra bögfilm: Eyes Wide Open.

Eyes Wide Open (Israel)

Aaron (Zohar Shtrauss) är en medelålders slaktare och familjeman som bor i ett ultraortodoxt judiskt kvarter i Jerusalem där han lever ett konservativt liv i sin strikta religiösa gemenskap.

När Aaron förlorar sin far behöver han en ersättare i slakteributiken. Valet faller på den unge studenten Ezri (Ran Danker) som en dag besöker affären. Till en början uppstår vänskap, men snart utvecklas det till något mer.

Det här är märkligt nog en väldigt konventionell böghistoria om man strippar bort den ultraortodoxa judiska kontexten som gör den ny och intressant.

För det är ännu en medelålders man som har tryckt undan sin homosexualitet hela livet, skaffat den förväntade heterosexuella idealfamlijen och därmed levt upp till det han tror hans samhälle och religion förväntar sig av honom.

Men så träffar han en ung homosexuell man som är mer fri i sin sexualitet och personlighet och som visar honom hur riktig passion och kärlek känns. Som får Aaron att tvivla på valen han har gjort i sitt liv.

Nej, det här är inget nytt under bögsolen. Det nya är just inramningen. Men det blir samtidigt tydligt att detta djupt konservativa leverne i religionens namn är detsamma oavsett om det rör sig om kristna, judar, muslimer eller hinduer.

Dessa extremt konservativa religiösa människor finns i alla religioner och de delar alla samma avsky för allt det de anser är annorlunda. De tolkar sina skrifter utefter vad som upprätthåller deras egen normalitet.

Jag har väldigt lite tålamod med sådana människor.

Även om filmen är både välgjord och välspelad, så berättar den i grunden ingenting nytt. Men för de som vill se en film där konflikten mellan sexualitet och religion ställs på sin spets bör gilla Eyes Wide Open.

Sedan vill jag bara säga att jag är lite less på alla dessa filmer, hetero som homo, där man förväntas tro på att en snygg 20-åring kille eller tjej förälskar sig i en medelålders relativt oattraktiv gubbe.

Det är få historier som lyckas göra det trovärdigt.

5 thoughts on “En till bra bögfilm: Eyes Wide Open.”

  1. Är han så oattraktiv? Eller så gammal? Nu har jag bara sett trailern, men om man jämför med de standardhollywoodfilmer där tjugoåriga tjejer är ihop med typ 80-åriga Clint Eastwood och Jack Nicholson utan att publiken förväntas höja på ögonbrynen så tycker jag inte att det här var så farligt 🙂 Jag tycker han kan klassas som en FILF. Dessutom kanske det inte fanns så många för den unga killen att välja på i den här miljön – med tanke på konsekvenserna är nog antalet ultraortodoxa män som är beredda att inleda ett förhållande med en annan man något begränsat…

    1. l, nja. inte min typ. men visst har jag sett värre! min poäng är ju dock att åldersskillnaden ibland blir löjlig att försöka tro på.

  2. ”Sedan vill jag bara säga att jag är lite less på alla dessa filmer, hetero som homo, där man förväntas tro på att en snygg 20-åring kille eller tjej förälskar sig i en medelålders relativt oattraktiv gubbe.”
    Du beskrev väl i princip hela Woody Allens senare filmproduktion där. Gubbsjuka kallas det väl? Kan dock inte hjälpa att vara väldigt förtjust i Allens filmer, man får bara för sig själv censurera den värsta gubbsjukan så går det bra.

    1. simon, som du kanske fattar är inte woody allen min grej alls. kan i vissa fall tycka att hans äldre filmer kan vara bra, men jag har svårt att se förbi gubbsjukan. att han personifierar den i verkliga livet på ett högst bisarrt sätt gör inte saken bättre…

Kommentera

