Att slåss med och mot spelkaraktärers stora bröst.

Jag har aldrig varit överdrivet intresserad av tv-spel. Men jag har alltid älskat en spelgenre: beat em up. Där har jag fått utlopp för frustration, ilska och sorg genom att slå ihjäl andra spelkaraktärer.

Mina favoritkaraktärer var alltid de coolaste kvinnorna. Jag sket i de klassiska grabbiga karaktärerna. Jag ville ha brudarna. Och i beat em up-spel finns det ett kriterium som alla kvinnliga karaktärer måste uppfylla.

Nej, det är inte styrka, snabbhet eller intelligens. Det är stora bröst. De kvinnliga karaktärerna ska helst ha löjligt stora lökar. Så stora att man direkt tycker synd om deras ryggar.

Jag spelade främst spelen ur Street Fighter-, Dead or Alive-, Tekken– och Soul Calibur-serierna och för varke nytt spel hade tuttarna växt och kläderna blivit mindre.

I Dead or Alive-spelen fanns det till och med en inställning där man kunde välja om man ville att de kvinnliga karaktärernas bröst skulle hoppa upp och ner när de rörde på sig. Jag valde nej bara för att inte bli sjösjuk av allt guppande.

Det finns mycket jag kan skriva om den objektifiering och sexistiska syn som präglar utformandet av kvinnliga karaktärer i sådana här spel.

Men istället för det tänkte jag lista mina favoriter bland de kvinnliga karaktärerna. Bara för att det är kul och nostalgiskt.

7. Nina Williams (Tekken)

Ganska konventionell egentligen, men jag gillar att hon är ond och inte gullig och söt och vän. Hon vill köra upp klacken i arslet på de muskliga männen. Och jag hjälper henne gärna.

6. Taki (Soul Calibur)

Hennes bröst ser sprängfyllda ut, och har blivit större för varje spel i serien, men trots det är hon en snabb ninja som kan köra kniven i ryggen på motståndarna. Hon har många av de egenskaper jag oftast söker i en fightingkaraktär: snabb och vig.

5. Vanessa (Virtua Fighter)

Det finns jävligt få mörkhyade karaktärer i fightingspel, och knappt någon kvinnlig sådan. Men inte bara det gör Vanessa speciell. Hon är till skillnad mot de flesta andra brudkaraktärer fysiskt starkare och mindre snabb. Dessutom har hon synliga muskler, vilket brudkaraktärer sällan får ha.

4. Setsuka (Soul Calibur)

Hon är nog den snyggaste karaktären jag vet med sin geisha-inspirerade look. Även om hennes bröst är löjligt stora så visar hon inte lika mycket hud och kroppsform än vad brudkaraktärer brukar göra.

3. Ling Xiaoyu (Tekken)

Hon är nog den karaktär jag är bäst på av alla jag har spelat. Hon är snabb, vig och kan göra många volter. Dessutom är hon betydligt mindre sexig, och mer flickig, i sin framtoning vilket är ganska skönt.

2. Chun-Li (Street Fighter)

Den legendariska karaktären som med sina snabba sparkar var min allra första kärlek i spelvärlden. Hennes bröst må ha växt med åren, men hon har ändå en värdighet kvar som jag älskar.

1. Ivy (Soul Calibur)

Min absoluta favorit är den karaktär som har så jävla löjlig outfit att hon rockar just därför. Ivy har på sig någon sorts sönderriven stringbaddräkt där de gigantiska brösten bara täcks av en tunn tråd. Jag älskar Ivy för att hon står där med rumpan och brösten bara samtidigt som hennes vapen är en piska. Jag älskar hennes piska. Hur hon kan strypa, slå och döda med den. Jag älskar det.

9 thoughts on “Att slåss med och mot spelkaraktärers stora bröst.”

  1. Åh, nostalgi! Tekken och Nina är mina absoluta favoriter jag har alltid valt kvinnliga karaktärer och älskat att vinna över mina killkompisar som var dumma nog att välja diverse biffar.

  2. Jag kan bli ganska så trött på genres som fantasy, science fiction och diverse action för att tjejerna måste vara så förbannat stereotypa. Om en tjej är stark och självständig, dvs ”manlig”, måste det alltid kompenseras med konventionell sexighet och objektifiering. Varför?

    1. svalin, ja det är trist. och det är trist att det finns så försvinnande få alternativ. därför gillar jag de kvinnliga karaktärer som är absurt sexistiskt utformade, just för att de är så överdrivna.

  3. Taki skulle kunna döda med sina tuttar! >< annars är Ivy & Tira från Soul Calibur mina favoriter, och Lili från Tekken. Tira har ju för övrigt typ de minsta brösten i Soul Calibur, vilket är ganska lustigt med tanke på att hon har ändå inte SMÅ bröst om man skulle sätta dem i ett verklighetskantat perspektiv och se på hur stora bröst tjejer i allmänhet har. Skulle tippa på att hon skulle få typ en D-kupa om hon fanns på riktigt och det är ju inte litet, men med de andras överdimensionerade bröst så… ja. Tycker hur som helst att hon är galet cool för hon är så jävla… galen, helt enkelt. I love it!

  4. hatar hur karaktärsdesignen för typ alla kvinnliga tvspelskaraktärer ser ut. alltid minimala outfits och stereotypt attraktiva kroppar med smala midjor och stora bröst. jag fattar inte varför. det är inte längre bara tonårskillar som spelar tv-spel. som tv-spelsälskande tjej så känner jag mig så sjukt obekväm när jag inte kan spela tv-spel utan att få ideal och kravbilder upptryckta i ansiktet. därför gillar jag Zelda-spelen, det är sällan, jag vågar nästan säga aldrig, man ser objektifiering där.

    1. hanna, jag tror att en förändring är på gång parallelt då spelbolagen inser att det inte längre bara är tonårsgrabbar som spelar. jag hoppas i alla fall det.

Kommentera

