Så svårt att vara en bra vän som någons pojkvän.

Att vara en vän till sina vänner är svårt när man har en pojk- eller flickvän. För ingen kan mäta sig med ens partner, även efter det att den mest himlastormande delen av förälskelsen har lagt sig.

Även efter det är det ens partner som man ser först i ett rum. Det är den man gör sällskap hem med. Det är den som är nummer ett, och resterande relationer får rätta in sig i ledet.

För känner vi inte alla igen det?

När de planer man gjorde med vännen plötsligt blir planer med pojkvännen eller flickvännen istället. När det plötsligt finns en relation som överordnas alla andra. Som går före, som de andra måste anpassa sig efter.

Jag har varit en sådan vänskapsskurk. Som har ljugit mig ur planer med vänner för att ligga med min kille. Jag har planerat resor med killen som jag tidigare hade planerat med en vän.

Jag har tagit med killen när jag egentligen skulle umgås ensam med vännen. Jag har slutat ringa på flera veckor för att jag inte ens har tänkt tanken att jag skulle behöva någon annans sällskap än min killes.

Jag hatar att jag har varit så.

Jag har därför försökt att lära mig att se partnerrelationen som en bland alla andra. Varken mer eller mindre viktig. Bara en annorlunda som kräver en annan sorts uppmärksamhet och omvårdnad.

Men inte på bekostnad av någon annan viktig relation i ens liv.

Jag har misslyckats så många gånger med det. Och så har även mina vänner gentemot mig. Så har vi alla. För vi tänker att partnerrelationen är en annan sorts, fylld med andra sorters känslor.

Känslor som lätt gör resten av världen suddig.

Men jag kan tycka att vi borde ifrågasätta varför vi värderar en partnerrelation så mycket högre än vänskapsrelationer. Speciellt när partners kommer och går i ens liv. Lämnar en med smärtan i ett sista farväl.

Vänner däremot stannar längre. Är mer stryktåliga, mer tålmodiga. De vet allt det som man kanske aldrig skulle berätta för sin partner. De håller ofta i ens hår när man spyr upp kvällens misstag.

Ja, vänner stannar oftast längre. Men ingen vän stannar för evigt om dens närvaro inte verkar behövas. Om dens hand i mörkret och skratt i solen inte längre verkar behövas.

Vi behöver alla behövas.

21 thoughts on “Så svårt att vara en bra vän som någons pojkvän.”

  1. Ja du, du har rätt i att när man har en parrelation så blir det lätt så att partnern går före allt annat. Det finns en biologisk förklaring till det hela, men jag ids inte gå in på den här. Misströsta inte, det finns ett ljus i tunneln och det inte tåget som kommer emot. Jag har själv märkt att ju längre man är i samma parrelation, desto mer börjar man också umgås med sina vänner igen.

    Du skriver fina inlägg.

    1. daddy-o, biologi är jag inte så mycket för. dessutom blir biologin märkligare att förstå om man är homo och inte ska fortplanta sig på samma sätt.

      tack!

      1. daddy-o, var ju inte så jag menade. jag tycker de diskussionerna är skitintressanta. jag menade bara att jag själv inte tror att biologin har så mycket med formandet av våra identiteter att göra som sociala faktorer.

  2. Jag gjorde tvärtom. Hade en bästa vän jag älskade över allt annat, prioriterade över alla andra. Hon var allt, det enda jag behövde. Och nu är hon död och jag förstår ingenting, vänskap består ju, jag prioriterade ju rätt, det känns helt orimligt att jag nu ska vara såhär ensam. Svårt att se hur i helvete jag ska kunna fortsätta leva.

    1. annika, åh har läst vad du har skrivit om henne. kan inte föreställa mig en sådan sorg. och någon som var så ung, på det sättet. det är det svåra med att älska, att man känner sig så tom när personen försvinner. men om man inte har älskat finns det ingen mening. jag kan inte påstå att sorgen försvinner med tiden, men man hittar andra sätt att hantera den och den blir lite lättare att bära. all kärlek till dig.

  3. Jag tror det handlar om att medvetandegöra draget hos sig själv så att man sedan kan problemtisera detta när det är aktuellt. Då kan man gå in i ett förhållande med tanken att ”sist jag skaffade partner så lät jag alla mina andra realtioner bli lidande, så vill jag inte ha det nu”! På så sätt kanske, kanske man lyckas att ringa det där samtalet eller gå på den där festen utan partnern. Helt enkelt för att man ger sig fan på det.

    Sen fattar jag att det är skillnad på teori och praktik. Ofta är inte kärleken rationell så det spelar ingen roll hur duktig och förnuftig man bestämt sig för att vara innan om man låter sig svepas iväg i tanken och drömmen om att detta är Kärleken som jag bara hört om i låttexter.

    Problemet är dock att kärleken för det allra mesta är rätt grå. Och när man behöver annat utbyte än partnern så är vännerna livsviktiga. Och då vill man att de ska finnas kvar. För det spelar ingen roll hur bra vänner man har, eller hur tajta man tycket att man är eller hur unik och tålig man tror att just vår vänskap är: dessa relationer måste också jobbas på och upprätthållas. Och blir man ignorerad för många gånger så blir det till slut inte värt längre!

    1. josephine, precis så resonerade jag i mitt senaste förhållande och jag tyckte jag fick en bättre balans i det hela. man lär sig med tiden. det viktiga är just insikten och insikten om att vänskapsrelationer måste vårdas lika mycket som alla andra.

  4. För mig är relationen med min make den viktigaste. Det betyder dock inte att jag väljer bort mina vänner. De planer jag gör upp med mina vänner sviks aldrig. Samtidigt är min make även min bästa vän så i grund och botten behandlar jag honom precis som mina närmaste vänner. Förutom då att han får en lite mer mysig Ivana än alla andra. 🙂

    1. ivana, haha! det viktiga är att inte glömma bort alla andra relationer, för utan dem blir livet tomt hur bra partner man än har tror jag…

      1. I agree! Tycker absolut att livet måste bestå av flera olika relationer. Man ska helt enkelt se till att inte åsidosätta någon, varken vänner, partner och verkligen inte sig själv. Då klarar man sig nog rätt så bra på den här resan som vi kallar Livet. 🙂

  5. Jag har faktiskt inte varit så. Förutom när jag knarkade som en tok, men då var det ju knarket och inte min medknarkande pojkvän som var orsaken. På det sättet kan jag relatera till texten. Om man byter ut ”pojkvän” mot ”knark”. Men vad gäller vänskap & kärlek… nej, jag tycker inte att någon kan mäta sig med min partner. Grejen är dock den att de spelar i olika ligor. Partners & vänner. Alla är mycket värda, men på olika sätt. Ingen kan ersätta den andra. Att ha insett detta känns skönt, så att jag inte blir som de andra som helt glömmer bort sina vänner när de har någon att pussa på och hålla handen med. Jag spenderar mycket tid även med mina vänner, och ger dem mycket omtanke både i handling & tanke. De glöms inte bort i första taget. Det är jag glad över, för det är inte rättvist att bara ”glömma bort” folk till förmån för ens partner (även om det är fullt förståeligt under nyförälskelse, så är det inte rättvist) och jag skulle i slutänden bli äcklad av mig själv om jag genomgående prioriterade min pojkvän framför mina vänner precis som jag en gång gjorde med knarket framför vännerna. Det är okej att prioritera folk ibland. Det visar på att man bryr sig om dem och värdesätter dem. Att man finns där för dem. Men att hela tiden prioritera samma person tycker jag indikerar på att man inte värdesätter sina övriga relationer särskilt mycket, och frågan är ju vad man då ska med dem till? Ha dem bara för att ”ha dem”? Lite som de som har hundratals vänner på Facebook, men inte ens träffat hälften och bara har regelbunden kontakt med två, tre stycken.

    1. candy, bra skrivet. visst är prioritering inte fel i sig, men blir det om samma person får allt utrymme och ingen annan. och det är ju ok om man inte vill ha kvar sina vänner. men om man vill det måste man även ge dem utrymme.

  6. Frågan är vad man gör när man inte kommer överens med sina vänners partners? Det har hänt mig med ett par stycken, och dem har jag nästan ingen kontakt med längre vilket ju är tråkigt men kanske naturligt? Jag har en vän vars man inte vågar träffa hennes vänner eftersom han skäms över att vara äldre och överviktig. Som om vi skulle bry oss om det? En annan vän vill inte beblanda sina singelkompisar med sin pojkvän dvs vill bara träffa andra par eller ses utan pojkvännen. Resultatet har blivit att vi knappt ses längre. Nej, de enda vänner jag har kvar när de skaffar partner är de som jag kan umgås med bara vi tre och ha lika kul som innan.

    1. josefin levander, ja usch sånt är jobbigt. men händer ibland. självklart blir allt lättare om alla gillar varandra. men så länge ens vän behandlas bra av sin partner får man försöka att bita ihop.

  7. Det finns så många drömbilder om vänskap, att vänskap ska se ut på ett visst sätt, att vänskap är viktigare än fasta förhållanden, eftersom dessa kan ta slut och då finns vännerna kvar. Människor berättar om sina bästa vänner i veckopressen (”vi har lekt tillsammans sedan vi var små och även våra mammor var bästisar”) och skapar en bild av hur vänskap ska se ut.

    Unga människor är kanske mer beroende av vänner än äldre, eftersom unga behöver vänner för att lära känna sig själva och för att gå ut och festa med.

    Jag har inget emot ytliga bekantskaper och statusrader på facebook ”hej, trevligt att träffas” / gilla. Samtidigt så vet jag att jag har människor som skulle ta väl hand om mig om jag skulle råka väldigt illa ut.

    Det enda råd jag egentligen kan ge om vänskap är: Se till att finnas kvar om någon behöver dig.

    1. pia, ja det finns drömbilder om vänskap. det viktiga är att se varje relation man har i livet för vad den är. dess begränsningar men också dess möjligheter. att varje relation är unik, och därför kräver sin sorts omvårdnad.

Kommentera

