Vem vill vara en andra klassens medborgare?

 

I min senaste krönika i Frihet vill jag exemplifiera hur viktigt grundläggande rättigheter är, och hur viktigt det är att de gäller oss alla.

Jag tar exemplet med könsneutrala äktenskap för att visa hur det många tar som självklart inte har varit självklart särskilt länge för alla.

Min poäng är att vi måste komma ihåg att enbart en solidarisk och rättvis jämlikhetspolitik kan möjliggöra att alla i vårt land får samma rättigheter och skyldigheter.

Det är speciellt viktigt att komma ihåg när ett rasistiskt, kvinnofientligt och homofobt parti numera sitter i riksdagen.

”Mannen jag älskade frågade om min hand. Ett ögonblick jag aldrig trodde skulle hända mig. Men det hände en aprildag förra året med en ärvd antik ring, och ett knä i golvet. Men det slutade med ett blödande hjärta. För tyvärr var det en fråga jag inte kunde svara ja på. Så min enda upplevelse av riktig kärlek dog där på mitt vardagsrumsgolv. Som en kniv rakt in. Jag älskade honom över himlen, och förbi. Det gör jag fortfarande. Ändå räckte det inte. Ändå höll det inte.”

Läs resten av krönikan här!

3 thoughts on “Vem vill vara en andra klassens medborgare?”

Kommentera

