När manliga popstjärnor ville göra en kåt.

 

När jag var en liten grabb var jag kär i Howard i Take That. Han var så jävla snygg tyckte jag. Speciellt i Pray-videon där han smekte sin kropp på en sandstrand.

Jag grät tillsammans med alla småtjejer och småkillar världen över när bandet splittrades i och med Robbie Williams avhopp från bandet. Mitt lilla pojkhjärta vägrade att slå för något annat pojkband.

Take That forever.

Nu över 15 år senare har Robbie återvänt till bandet och de är numera 40-åriga gubbar som sjunger elektropop med domedagslyrik. Och jag avundas de en miljon människor i Storbritannien som har köpt en biljett till deras turné nästa år.

Men det jag inte insåg när jag var en liten förtjust pojke var att Take That gjorde något som knappt några andra manliga artister gjorde då eller har gjort sedan dess: de gjorde sig till sexobjekt.

Vi är så vana och spyfärdiga över hur kvinnliga popstjärnor ständigt känner att de måste sexa och porra till varenda del av sitt artisteri för att kunna kränga skivor.

Den kvinnliga popartisten görs och gör sig själv till kropp, till ett objekt.

Det finns knappt någon kvinnlig popartist som inte har dansat i bara trosorna i en av sina musikvideos.  Helt utan annan anledning än att det är det som förväntas och krävs i en bransch som strikt styrs av den manliga blicken.

Det är tragiskt, och det är framför allt så jävla tröttsamt. För aldrig får vi se manliga popstjärnor göra sig till sexobjekt för sina fans. Och i de få fall det görs är det ändå utifrån en tydliga subjektsposition där mannen har full kontroll över sin sexualitet.

Aldrig att en man gör sig till enbart en kropp för fansen att projicera sin åtrå mot.

Ja, förutom Take That då. Under sina framgångsår hade de en medveten strategi att göra sig själva till regelrätta sexobjekt i videos, på bilder och i liveshower.

I deras allra första musikvideo dansar de i svarta cykelbyxor med juvelprydda skrev. I slutet av den ligger alla medlemmar nakna på ett golv med rumpan bar medan en tjej kastar jello på dem.

Bisarrt ja. Uppfriskande ja. Kanske inspirerades de till sexigheten när de inom genombrottet turnerade på bögklubbar för att bygga upp en publik. Där krävdes det att man bjöd på lite hud, och efter det satte Take That det i system.

Se bara på Pray-videon som jag dreglade över som liten. Där är det små byxor, bara bringor och sexiga förföriska danser. Och det är ofta att de njutningsfullt tar på sina egna kroppar.

Hur ofta ser vi en manlig popartist så porrigt ta på sin kropp enbart för att förföra tittaren? Svaret är aldrig. Och det är därför Take That är så unika, och så viktiga.

För som jag ofta påpekar tycker jag att män borde objektifieras oftare för att ta lite av bördan från de evigt objektifierade kvinnokropparna. Och Take That är ett utmärkt sådant exempel.

Nu är ju medlemmarna runt 40 och är nog mindre intresserade av att klä av sig. Vi får nöja oss med att le åt hur Robbie Williams försöker att anpassa sig till att återigen dela strålkastarljuset med några andra.

Det är underhållning det också.

13 thoughts on “När manliga popstjärnor ville göra en kåt.”

  1. Nu är det nog den musiken jag tycker sämst om och har inte haft MTV på många år, men kör inte R&B/soul killar ganska mycket med att porra sig.

    Tycker jag sett ganska många (oavsiktligt?) homoerotiska videos med svarta supertränade killar som står och smeker sig själva med bar överkropp och fuktig blick?

    Tror de här killarna vet vad jag menar:

    1. johan, absolut finns det inom r’n’b en del manliga artister som klär av sig. men som jag skrev i min text är det aldrig på ett sätt där de, som kvinnliga artister ofta gör, reducerar sig till ett objekt, en kropp. de är fortfarande aktiva subjekt och oftast har de en lättklädd kvinna i närheten som de projicerar sin sexighet emot. så jag ser en viss skillnad mellan dem och den typen objektifierande som take that ägnade sig åt, vilket jag menar gjorde de ganska unika.

  2. Då får du nog leta lite noggrannare, vissst fanns det en hel del som åmade sig gentemot en kvinna, det har jag förvisso för mig att take that och andra pojkband med gjorde i vissa videos. Men jag hittade även en hel del synnerligen objektifierade män som bara stod i regn och flirtade med kameran med våt blick utan någon form av kvinna i närheten.

    Men visst kanske take that var unika för sin tid, försökte bara hjälpa dig att hitta något nytt att kåta upp dig med 😉

    1. johan, tack för det! kanske var take that stilbildande för de som kom efter. men jag vill ändå framhålla att ingen så stor manlig artist eller grupp har använt sig av objektifiering av sig själva som take that gjorde. att det sedan finns en uppsjö mer eller mindre okända manliga artister som gör samma sak tar jag emot med öppna armar!

  3. Fy fan vilken dålig låt, haha. Fast videon är ju lite bättre 😉 Jag hade ingen aning om att de exponerat sig på det sättet och ja, det var uppfriskande!

    1. matilda, men jag älskar ju den låten! den är fånig och tidigt 90-tal, men det är ju vad som gör den så bra ju!

  4. Jag förstår hur du menar, men jag tycker lite annorlunda. Det speciella med Take That var mer att de var stylade utifrån bögpublikens smak. Alla pojkband är sexobjekt, men alla andra är stylade utifrån tjejers smak. Mick Jagger och Dregen och nästan alla andra manliga rockstjärnor har också blivit så stora för att publiken vill knulla med dem, men de flesta kvinnor tänder inte på män i stringtrosor.

    1. åsa, ja du har en poäng. för grejen är ju att kvinnor har inte tillåtits/uppmuntrats/tillåtit sig själva att se män som bara kroppar, som objekt, som män vanligtvis ser kvinnor som, medan bögar har gjort just det. de har sett andra män som kroppar och objekt för sin egen njutning. och det är det som take that har anammat i sin karriär, medan de flesta andra manliga artister/band har stannat vid hur kvinnor ser dem: sexuella subjekt.

  5. hm, jag är nog mer lesbisk än jag tänkt, för även om jag har en historia med att tända på killar måste jag säga att jag tycker ovanstående exempel snarare är skrattretande än upphetsande.. eller så är det bara det att det är så ovanligt att se män som gör sig till sexobjekt att jag hanterar chocken med att skratta.. men jag håller med om att det helt klart är uppfriskande, och välbehövligt.

    1. rebecka, haha! grejen är att om ett pojkband gjorde en liknande grej nu skulle jag nog också reagera med ett skratt. vi är så ovana vid det.

  6. Du har missat applikationerna på facebook där man skickar bilder på halvnakna män till varandra. De är varken musiker eller skådespelare, de ska helst bara se kåta ut och tråna med spända muskler in i kameran. Men det är en droppe i havet jämfört med hur ofta man ser kvinnor göra samma sak.

Kommentera

