Jag och min tvillingsyrra.

 

Jag rensade i datorn och hittade en text som jag tror var den första krönika jag skrev när jag jobbade på Resumé.  Jag gillar den för att den på ett konkret sätt visar hur föreställningar om kön kryper in i ens vardag.

Så, håll till godo.

Jag har en tvillingsyster. Vi bor i samma stad, shoppar i samma centrum, går samma gator och handlar i samma mataffärer. Det var dock länge sedan jag träffade henne.

Kassörskan på Ica har dock gjort det. Hon sa nämligen häromdagen: ”Du och din tvillingsyrra, ni är verkligen superlika.”

Jag plockade upp min käke från golvet och svarade: ”Ja, vi är verkligen lika, folk tar fel på oss hela tiden.”

Det är det som är jobbigt med att ha en tvilling, att man inte får vara sig själv. Att alltid bli förväxlad med någon annan. Jag tänker ofta på henne, undrar om hon ställer sig lika frågande inför sitt utseende som jag gör ibland.

Jag tänker på vad det är som skiljer oss åt, vad det är som gör oss så lika att ingen kan se någon skillnad på oss. För när jag ser på oss i spegeln ser jag bara en person. Varför gör ingen annan det?

Nu är det så att jag inte har någon biologisk tvilling. Det är bara en kassörska på Ica som tror att det finns en manlig och en kvinnlig version av mig. Helt beroende på vad jag har för kläder på mig när jag går och handlar.

Kassörskan verkar vara en trevlig människa, men hon är oförmögen att förstå att en kille kan se ut och bete sig som jag gör. Det går inte ihop för henne, så hon tror jag är tvilling.

Det är nästan lite gulligt. Fast bara nästan.

Jag har i mitt liv förstått att folk verkar gilla gränser. Runt sig själva och hur de ska uppfatta sin omvärld. De mest bevakade gränserna är de som rör könen.

Jag som kanske liknar min morsa mer än min farsa både i utseende och stil har hoppat över skyttevallarna. Jag blir då automatiskt en måltavla.

Genom ord och handlingar får jag ständigt veta att jag måste retirera till rätt sida av gränsen för att kunna vara en ”riktig” man. Men det kommer jag aldrig att göra.

För det är inte fel på mig, utan felet är det finns begränsningar för hur jag får vara grundat på kön.

Jag kommer aldrig komma förbi min biologi, men jag kan och vill komma förbi hur man ser på min biologi. Jag tror dock inte att kassörskan på Ica kommer att förstå det.

Det är lättare för henne att tro att jag har en tvillingsyrra än att inse att vi lever i en begränsad värld utifrån kön.

6 thoughts on “Jag och min tvillingsyrra.”

  1. De sista 8 orden avlsutade perfekt!
    Läser just nu Att göra kön – Elvin Nowak & Thomsson.
    Vet inte om man skall skratta eller gråta.
    Kanske både och. Ens föreställningar är stundvis underhållande och stundvis skrämmande. Snacka om att man har stort ansvar när/om man väl ska uppfostra sitt barn. Knappt så man vågar. Hoppas att jag orkar kämpa. Inte vara föräldratrött och ge barnen en ros/blå nallebjörn för att det är lättast. Eller känna att pappan ger mig en tjänst/gåva genom att ställa upp och typ tvätta. Hahah. Uuuuh, kanske struntar i det där med Svenssonfamilj, verkar läskigt. Men som sagt, bra avslut. Som de flesta av dina texter 😉

  2. Det är väl ett grundläggande behov att kategorisera och placera in saker i fack för att göra världen mer förståelig. Och folk verkar få panik om de inte kan bestämma kön på människor, intressant men ack så sorgligt att det leder till denna begränsning. För jag bara antar att tjejen på Ica inte är den enda som känner ett behov av att placera dig i olika könstillhörigheter!

    Jag kan tyvärr inte säga att jag vet hur det känns, men det måste vara sjukt tröttsamt!! Bra att du inte ger upp och gör det som känns rätt, när det kanske hade varit enklare att bara klä sig ”som en man ska” för att slippa allt tjaffs.

    1. jennifer, även jag kategoriserar in människor. men man måste vara medveten varför och hur man gör det.

      och manskläder, nej tack!

Kommentera

