Feminismen har reducerats till ett tröjtryck.


Jag har skrivit en gästkrönika i senaste numret av fackförbundet ST:s tidning ST Press. I den lanserar jag en teori till varför varken politiker, debattörer eller väljare snackar feminism längre.

Jag menar att det beror på att feminismen i liberal anda allt mer har gjorts till något privat snarare än till något som vi formulerar och kämpar för kollektivt.

Något man trycker på en t-shirt snarare än omvandlar till faktiskt politik tillsammans med andra.

”Jag och Göran Persson delade en tanke i slutet av 1990-talet. Mitt tonåriga målbrottsjag och Sveriges statsminister hade vanligtvis inte mycket gemensamt, men vi var båda starkt influerade av vår samtid när vi nästan samtidigt deklarerade att vi var feminister.

Då i slutet av 1990-talet var det just feminist alla skulle vara. Nästan alla politiker, från både höger och vänster, förklarade att de minsann också ville kämpa mot könsorättvisorna och deras partier skrev in det tidigare så farliga f-ordet i sina partiprogram i hopp om att locka nya väljare.”

Läs resten av krönikan här.

Kommentera gärna. Jag menar inte att min förklaring är heltäckande, men är jag på rätt spår? Eller vad tror ni är orsakerna till att feminismen har blivit så jävla marginaliserad och opopulär de senaste åren?

12 thoughts on “Feminismen har reducerats till ett tröjtryck.”

  1. Jag tror absolut att du är på rätt spår. Eller på ett av spåren, det var flera omständigheter som sammanföll någon gång i början på 2000-talet och skapade en enorm backlash, befläckade själva termen feminism och gjorde att en del människor tvekade att kalla sig feminister längre och fick andra att börja kräkas över hela rörelsen.

    Det är ändå inte så illa nu som det var för sisådär fyra-fem år sedan. Då spottade man efter Fi:s valarbetare, nu finns en slags motvilligt godkännande även från folk som aldrig i livet skulle kalla sig feminister. Om man ska ta exempel från den lilla del av feminismen som jag känner.

    Jag kan faktiskt känna att det kanske är bättre att inte bli sönderkramad av en allmän opinion som ändå bara följer en trend. Naturligtvis vill man inte jobba i 00-talets otroliga motvind, men det hjälper inte om en allmänt positiv attityd bara är läpparnas bekännelse.

    1. malinka, jovisst är det så att det är lie bättre nu än det pyrande hat som uppvisades för några år sedan. men jag tror faran nu är att alla har köpt idén om det ”jämställda” sverige, och det existerar ju inte. än.

  2. Som vanligt går den feministiska kampen upp och ner som den alltid har gjorts historiskt. Efter första vågen som resulterade i bla rösträtt för kvinnor ansåg man att det inte behövdes flera förändringar, samma sak hände efter andra och tredje vågens feminism. i grund och botten tror jag att folk vill ha lite lagom förändring och inte en allt för radikal än och att det därför tar stopp ibland. Könsrollerna och patrirarkatet är ett opium som inte många vill vara utan. Dessuotm går väl folk på medias skitsnack och rena ljug om feminismen och dess företrädare. Rosenberg har aldrig påstått att det är fel att kvinnor knullar med män till exempel.

    1. svalin, du har en poäng i att folk är rädda för allt för radikala idéer. jag har därför tänkt på om en mer lyckad, men mer långsiktig, strategi är att gå steg för steg. till exempel att införa en tredelad föräldraförsäkring innan man inför en 50/50. samtidigt är det alltid trist att vara mesig.

  3. Tror också att du är på rätt spår, nu när Gudrun Schyman startat FI finns det ingen feministisk politiker som direkt syns och hörs längre, förutom FI. Debatten har liksom blivit begränsad till bloggar och FI. Det behövs en ny Lilla My i riksdagen!!

    1. Dock är det väl knappst FI: fel att det blivit så. Fi grundades för att dem andra partierna inte pratade om feminism på ett tillfredställande och bra sätt. För dem andra partierna har feminismen alltid varit en yta som man lagt till för att det är ”pk” och varit ”inne”. Det märkets bland annat tydligt i de rödgrönas budget där man skrev att man ville göra kvinnors löner mer jämställda genom att införa hårdare lönekartläggningar och kanske ge mer resurser till DO om det behövdes. Hur det ska skapa jämställda löner är för mig en gåta. En liten förbättring ja, men inte en radikal förändring som kvinnor behöver. problemet med andra partiernas ”feminism” är att den tenderar att vara lite satsningar här och där, utan ett helhetsperspektiv. därav kommer det heller inga förändringar.

      1. svalin, håller med om fi. men fi:s problem är ju tyvärr att de ibland ser feminism som kvinnokamp, och inte som en rättvisekamp som ska bryta kvinnors underordning men också frigöra både kvinnor och män från föreställningar om kön. fi känns lite för gammaldags, lustigt nog, och det är något de borde jobba med. de tycker mycket bra, men även ett feministiskt parti måste vara självkritiskt.

    2. anna-lisa, ja jag saknar starka feministiska röster i riksdagspartierna. t ex vänsterpartiet borde ju vara mer högljudda kan jag tycka.

      1. På vilket sätt är F! konservativa. Dem är det enda partiet i Sverige som inte essentialiserar kvinnor till att enbart vara kvinnor. Dem menar ju bland att även etnicitet, klass och sexuell läggning formar våra liv tillsammans med kön. Det är det inget annat parti som ens pratar om det, så jag tycker faktiskt F! är nyskapande.

      2. svalin, håler med om f!:s alla fördelar, det är därför jag gillar det. men bara för att man har rätt inställning borde inte det göra att man inte kritiskt utvärderar sig själv. problemet med f! och feminismen i övrigt tenderar att vara att man inte inser att feminismens uppgift borde vara att även befria män från deras mansroll, en känslomässigt handikappad, aggressiv och förtryckande mansroll. jag tycker att f! brister i att de inte inser att jämställdhet bara kan uppnås om även männen befrias från patriarkatet. med det sagt menar jag självklart inte att feminismen ska sluta arbeta mot kvinnors underordning och frigöra dem från kvinnligheten. det måste vara ett samlat grepp. feminism är inte kvinnokamp, och det är synd att f! ibland tendera att gå åt det hållet.

  4. Att frigöra både män och kvinnor från könstföreställningar är väl inget som bara F! är dåliga på utan feminismen som helhet. Det är inte ofta den aspekten tas upp i den feminstiska debatten och det är fel precis som du skriver. Senast den debatten kom upp tror jag var var i Arena tidigare i år.
    Det finns helt klart ett motstånd i att prata om både män och kvinnor som offer för könsrollerna för att vissa tror att det betyder att män och kvinnor är lika mycket drabbade.

    1. svalin, haha, här skrev du ju precis det jag svarade till din andra kommentar. precis min poäng.

Kommentera

