Enkät: om att blogga.

Jag brukar sällan orka svara på enkäter, men kör nu efter en snäll uppmaning från Försök att inte se så snygg ut. Den första handlar om mina bloggvanor.

Hur länge har du bloggat?
Jag började att blogga för en genusblogg 2003 tillsammans med några andra. Något år senare började jag att blogga på allvar på en annan genusblogg som jag var med och startade. Sedan tog jag en paus från det och smygbloggade om mitt kärleksliv på ett annat ställe. Började på Resumé några år senare där jag startade Dagens Linus. Den här bloggen har jag haft sedan augusti 2009. Alla offentliga bloggar jag har skrivit har det gemensamt att de alla har utgått från ett uttalat feministiskt perspektiv.

Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut innan du själv började blogga?
Jag började inte att läsa andras bloggar förrän några år efter att jag själv hade börjat. Hade ingen uppfattning överhuvudtaget. Jag var överhuvudtaget dålig bevandrad på nätet. Nu kan jag, sorgligt nog, inte kunna klara mig utan det.

Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Oj. Svårt. Men just förälskelse var det nog i Mia Skäringers första blogg. En sådan kombination av rå öppenhet, integritet och humor hade jag inte sett i bloggosfären tidigare. Och knappt efteråt heller.

Hur känner du nu inför dina allra första blogginlägg?
Usch. På ett sätt är det vidrigt att min utveckling som skribent finns att beskåda för hela världen. Men samtidigt har jag alltid känt att jag har haft en känsla för att uttrycka mig. Med erfarenhet blir det mesta bättre.

Hur många bloggar återvänder du till regelbundet?
Runt 30 stycken kanske. Och jag använder mig av hederligt klickande på länkar. Har aldrig förstått vad fan RSS är för något.

Hur många procent av de bloggar du läser är dagboksbloggar och inte ämnesbloggar (som t.ex. teknik- eller modebloggar och politiska bloggar)?
Väldigt många dagboksbloggar, men en hel del politiska. Helst kombinationen av de två.

Nämn en bloggare som verkar vara väldigt, enormt jätteolik dig, vars blogg du tycker om.
Shit. De flesta bloggar jag läser skrivs av människor jag tror att jag skulle kunna snacka med på en fest och komma bra överens med. Men jag antar att jag och Maria Montazami inte är så hemskt lika varandra, även om jag tror att vi skulle ha det skitkul tillsammans.

Nämn en bloggare som verkar lik dig, vars blogg du tycker om.
Jag smickrar mig själv med att Linna Johansson och jag är lika. Jag håller med henne i extremt mycket, har alltid gjort. Vare sig det är att vi tycker att Robyn suger eller om feminism. Tror vi skulle komma väldigt bra överens även in real life.

Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Jag har ingen aning. Ibland säger någon att de har läst ett visst inlägg så diskuterar vid det. Ibland säger pappa något. Bloggen är ingen större del av mitt umgänge med mina närmaste. Vilket är som det ska vara.

Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Ja, det tror jag. I det att jag alltid har åsikter om allt. Sedan framstår jag kanske som mer sorgsen och allvarlig och politiskt analyserande i bloggen än vad jag är i riktiga livet. Jag är allvarlig där också, men minst lika ofta är jag urlöjlig.

Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg?
Ja. Jag har haft samma gräns sedan jag började den här bloggen.

Nämn några saker som du aldrig bloggar om och anledningen till det.
Jag undviker att skriva om folk i min närhet. Jag skriver inte om saker jag går igenom just för tillfället. Det måste finnas en distans innan jag är beredd att dela med mig av en erfarenhet. Jag försöker även att undvika att kritisera människor personligen, utan istället kritisera deras handlingar och yrkesroller.

I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse?
Inte särskilt ofta. Snarare för att få en respons, vilken spelar ingen roll. Jag inbillar mig inte att jag sitter på alla svar och alltid har rätt. Jag förväntar mig att kommentarer gör att jag utvecklar mina tankar.

Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Absolut. Men man måste ju komma ihåg att man bara lär känna de delar bloggaren själv väljer att visa. Fast så är det ju även i verkliga livet.

Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Ja, en del hejar på mig på stan. Det är väldigt trevligt, men jag blir alltid så jävla paff. Annars har jag faktiskt inte träffat någon som jag inte redan kände innan bloggen. Men jag ser framemot att någon gång träffa Linna Johansson och Johan Hilton.

Kan det vara ”skadligt” att blogga?
Ja, om man inte inser sina gränser och håller fast vid dem. Och om man låter sig påverkas av all skit man ibland får kastad på sig.

Bloggar du om två år? i så fall: är ditt bloggande annorlunda då?
Ja, det tror jag. Möjligtvis bloggar jag inte enbart under eget namn, utan bloggar som en del av en anställning.

Har bloggarna någon inverkan på vår kultur?
Ja. De förändrar tillgängligheten till människoöden samtidigt som de skapar en märkligare verklig mänsklig relation när allt fler har alter egon på nätet.

Vad har bloggskrivandet betytt för dig?
Att jag har kunnat utveckla både mitt skrivande och mina åsikter. Det har gjort mig smartare, mer konfundersam och mer glad över att det finns så många smarta människor som läser just min blogg.

Vad har bloggläsandet betytt för dig?
Det har gett mig en känsla av att ha en närmare relation till personer verksamma i mediebranschen som jag förut bara kände genom kontrollerade former som artiklar och krönikor. Det har också gjort att jag har kunnat ta del av människors liv som jag annars inte skulle ha fått.

Kommentera

