Så mycket bättre än den vanliga skiten.

 

Det finns en kanal som visar så mycket skit att jag i princip aldrig kollar på den. Ni tror kanske att det är TV3 eller Kanal 5, men den värsta för mig är TV4. Hård konkurrens.

Jag finner att deras egenproduktioner är så befriade från mänsklig värme och intelligens att de är olidliga att kolla på. Tills nu.

För TV4:s nya lördagsunderhållning, Så mycket bättre, där Lill-Babs, Petter, September, Thomas Di Leva, Christer Sandelin, Plura och Lasse Berghagen bor ihop i en vecka på Gotland och tolkar varandras låtar, är nog det bästa kanalen har gjort.

Någonsin.

För det första är det en briljant idé att placera sju totalt olika artister i samma hus i en vecka, men ännu mer att låta dem tolka varandras låtar.

Fokus ligger som tur är mer på musiken och karriären än larviga konflikter och snaskiga privata detaljer.

Jag har inte varit särskilt förtjust i så många av de medverkande artisterna. Men jag har fått en helt annan respekt för Lasse Berghagens humor, Petters känslighet och Thomas Di Levas prestigelöshet.

Men det bästa är ändå tolkningarna. De har hållit en sådan hög kvalitet att det verkligen imponerar. I varenda program av i princip varje artist. Alla skulle kunna bli givna stora jävla hitlåtar.

Lill-Babs tolkade Petter fantastiskt, Thomas Di Leva gjorde en Lasse Berghagen-låt till en gigantisk pophit och September har gjort imponerande tolkningar i vartenda program.

Just September är ju faktiskt den artist av alla dessa som jag personligen lyssnar mest på. Mitt hjärta må slå för country, men ofta vill det dansa disco. Och då är September given.

Men hon är verkligen den udda fågeln som inte har särskilt många kända låtar, och ingen förankring i svenskt medvetande som de andra sex, och det blir så jävla kul när de andra ska tolka hennes låtar.

Det är just det som gör programmet så bra. Sammansättningen av olika generationers och genrers artister är fullständigt briljant.

Nästa säsong önskar jag mig se Eva Dahlgren, Stina Nordenstam, Freddie Wadling, Carola, Mauro Scocco, Christian Kjellvander och Titiyo.

Posted in tv

11 thoughts on “Så mycket bättre än den vanliga skiten.”

  1. Ja! Gillar förslaget på en framtida sammansättning. Skulle vilja ha med Marie Fredriksson och Joakim Thåstrom i det gänget också. Och kanske Lisa Nilsson.

    1. lotta, bra förslag. tydligen tackade lisa nilsson nej, men lär säkert tacka ja efter att ha sett vilken succé programmet är, och att det är musiken som står i centrum.

  2. Så galet bra! Och jag hatar teddybjörnlåten så det är det bästa betyget man kan få… Har bara sett ett avsnitt men älskar det. Gillar inte ens de som är med, men ändå blir det så bra. Inser helt plötsligt att alla som är med är väldigt duktiga musiker, även om de inte faller mig på läppen till vardags. Härligt koncept, hoppas på uppföljare…

    1. maria stenlund, håller med. hatar de flesta berghagen-låtar, men både de och han själv fick nytt liv för mig i programmet. programmet lyckas dels för sammansättningen av människor, men också för att de tar själva musiken på allvar. och jag är imponerad av allas tolkningar, förutom kanske sandelins dårå.

  3. Ja! Jag såg programmet första gången i helgen och var helt såld. Jag är grymt imponerad av September. Visste inte att hon var sådär begåvad. Sen älskar jag Lill-babs. Hon är nog skönaste människan på jorden hon. 🙂

  4. Åh jag gillar verkligen det här programmet 🙂 Jag missade förra, men ska kika på nätet. Sen att det är på Gotland är ju väldigt bra, hemlängtan liksom.. 🙂

Kommentera

