Att sms:a bort ensamheten.

 

Att sms:a bort ensamheten. Det finns ibland inget bättre sätt. Speciellt inte efter den sjätte ölen med en cigg i käften utanför stans billigaste ölhak.

Det är en torsdagskväll och jag bor i världens singeltätaste stad. Det betyder att var jag än tittar så ser jag ensamma människor som trycker på mobilknapparna och hoppas på det svar som räddar kvällen.

Det är sällan de får det.

Jag brukar aldrig.

Vi skriver ett sms till någon bara för att få ett svar. Svaret bekräftar oss som människor, att vi inte är öar. Vi behöver bli bekräftade mer än någonsin när vi känner oss ensamma. Då känns allt lite mer. Ensamheten blir ett extra lager hud.

Som bara tynger ner, adderar vikt.

Jag står bredvid en ung tjej. Hon står i sin tunna sommarklänning mitt i vinden. Med ciggen mellan läpparna sms:ar hon frenetiskt till någon hon hoppas bryr sig. Efter ett tag börjar hon att gråta.

Jag tröstar som bara en främling kan. Misslyckat.

Att känna sig ensam är inte alltid hela världen. Men allt för ofta leder till att man gör saker man annars inte skulle ha gjort. Att man knullade den där killen. Att man drack den där vinaren för sig själv en tisdagskväll.

Jag vet.

Och jag tänker att tjejen bredvid mig som är inne på sin tredje raka cigg kommer att göra något dumt ikväll. Något hon ångrar imorgon. Men jag tänker inte stoppa henne.

För jag vet att även ånger är bättre än ingenting.

En religiös person jag träffade på en fest en gång sa att det enda som botar ensamheten är att älska. Han menade sin gud. Men för mig som är gudlös kvarstår att försöka älska de levande.

Fast om det ändå vore så enkelt. Om det ändå vore så enkelt att bara älska bort ensamheten. Då skulle även jag göra det, och allt skulle fungera.

Men så minns jag vad en klok vän sa en gång: innan man kan säga ”jag älskar dig” måste man kunna säga och förstå innebörden i ”jag” först.

12 thoughts on “Att sms:a bort ensamheten.”

  1. Hög igenkänningsfaktor. Bäst utan napp, dagen efter iaf. Hur många ggr jag somnat på en främmande eller jalvfrämmande arm, för att vakna med den där unkna eftersmaken. Då bägge har svårt att höja blicken liksom. Usch.

    Jag har aldrig sagt jag älskar dig till en partner. Jag börjar greppa innebörden i ”jag”.

    1. yevonde, ja jag pallar inte dagen efter. jag får panik. så det är historia. jag älskar dig är det svåraste att säga.

  2. Jag har tänkt mycket på texten du skrivit
    om SMS för att bota ensamhet
    den känns så poetiskt på nåt sätt
    så där sorgligt vackert du vet
    sex öl och cigg
    sex, öl och cigg
    Jag är glad för att jag fått läsa den
    för att den förändrat världen
    åtminstone för mig lite grand

      1. Jag har haft en rätt märklig helg, ”bakisskrivit” djupsinnigt, sentimentalt, behagligt men rätt privat, med tankarna på din text och Dan Viktors ”Drömmen om Elin” (6:6:6) på repeat. Du har fångat något allmängiltigt, Linus, ensamhet, öl, SMS och cigg. Bra jobbat!

  3. Å, så fint skrivet. Jag har ståpäls. Ensamheten är värst. Och den tar sig många uttryck. Man kan vara mer ensam än någonsin i ett förhållande, också.

Kommentera

