Bär lila i morgon och visa stöd till hbt-personer.

Jag tycker att det oftast känns tramsigt att bära nya färger, band och pins för olika fina ändamål. Jag kan känna att det mest är slag i luften snarare än välriktade slag mot olika sorters orättvisor och förtryck.

Jag vet att många inte håller med, och det står er fritt. Om ni känner att ni gör skillnad genom de valen så gör dem.

Själv känner jag att de oftast mest är till för att man själv ska känna att man är en fin människa. Ett sätt att med gott samvete undvika att ta till handling som faktiskt kan göra skillnad.

Men mitt undantag är det jag skrev om förra veckan och som inträffar i morgon.

Att man ska bära något lila för att stödja alla de unga hbt-ungdomar som funderar på att göra sig själva illa för att de inte klarar av en värld som mobbar dem, fryser ut dem och berövar dem deras människovärde bara för att de har en annan sexualitet och/eller könsidentitet.

Genom att bära något lila kan vi på ett direkt och avgörande sätt kanske göra skillnad för en ung hbt-person som ser det och förstår vad det innebär. Det kan få den personen att inse att alla inte vill dem illa.

Att de har stöd, att det finns medmänsklighet.

Så gör det enkla och bär något lila i morgon.

Posted in hbt

20 thoughts on “Bär lila i morgon och visa stöd till hbt-personer.”

  1. Jag ska bära något lila
    det är en enkel grej att göra
    och jag ska ta och besöka
    den frireligösa loppisen
    som en liten provokation
    (fast de kanske är snälla
    jag har inte velat fråga)

  2. hm, vi hade den lila dagen forra veckan har i canada. tyvarr sa ager jag inget lila, sa jag knot en lila tygbit runt armen. nu ar den tygbiten borta och inget lila inom synhall, och slut pa pengar sa kan inte kopa nagot. skulle vilja gora den svenska liladagen.

  3. Det var faktiskt en majoritet av lärarna som hade lila på min lilla skola i glesbygden. Jag blev positivt överaskad. Vi pratade med barnen om att man får bli kär i vem man vill och att flickor kan bli kära i flickor och så vidare också. Det var rätt gulligt.

  4. Attans också, glömde helt bort det här och allt var tokstressigt imorse. Hade inte en tanke på det här under hela dagen men jag hade en intressant diskussion med några 8-åriga killar under mellanmålet om kärlek och homosexualitet och varför tjejer blir lika bra poliser som killar så jag har gjort vad jag kunnat ändå tycker jag. 🙂

  5. Hade på mig lila skjorta idag. Däremot såg jag inte många med lila på sig trots att jag var ute och for en hel del. Det kändes som en vanlig dag.

    1. krille, 100 000 personer var med i facebook-gruppen, men det är ju knappast många sett på hela landet. såg en del dock.

Kommentera

