Pojkar utmanar manligheten med cheerleading.

Jag minns hur det var att vara en liten pojke som inte hade de intressen och personlighetsdrag som förväntades, som krävdes av mig bara för att jag var en pojke.

Och jag minns priset jag fick betala.

Att som liten pojke passera gränserna för sin könsroll, alla dessa föreställningar om ens kön, kräver mod. Det kräver ett strykstarkt hjärta, och det kräver oftast kärlek från människorna runt en.

Allt det ser jag i den fantastiska BBC-dokumentären Wonderland: Boy Cheerleaders där man får följa cheerleadergruppen DAZL Diamonds från Leeds som består av 9-12-åriga pojkar.

Det är pojkar som har funnit ett utlopp, en glädje och gemenskap i dans och cheerleading. De är alla söner till ensamstående fattiga arbetarmorsor som bara vill att sönerna ska klara sig bättre än vad de har gjort.

Morsorna som har bråkat och mobbat sig sig igenom sina tonår och vill göra allt för att deras söner inte ska göra samma sak. Så de stöttar, de gråter, de hotar för att sönerna ska sköta sig.

I cheerleading har dessa pojkar hittat det som håller dem flytande. Under überblonda Ian och hans lika überblonda sidekick Candys stenhårda ledning lär sig pojkarna disciplin, hårt arbete och samarbete.

Det är tough love, ett mästerskap ska vinnas som enda pojklag bland en massa med flicklag. Samtidigt är cheerleadergruppen så mycket mer. Ian och Candy är hårda men kärleksfulla extraföräldrar.

De vill bara hjälpa pojkar som annars skulle riskera att hamna i trubbel.

De gör det genom att visa att cheerleading inte alls är en könad sport. Att den är för alla, även om samhället inte ser det så. Pojkar ska ju inte böga sig med dans och pom poms. Men pojkarna i DAZL Diamonds skiter i det.

De kämpar sig igenom sina osäkerheter och vingliga kroppar. De lär sig olika miner av Candy: ”the wink”, ”the pout”, ”the surprise look” och ”the man look” för att kunna showa på riktigt.

Det är lika roligt som det är berörande.

Allra mest fastnar 9-årige Harvey i mitt hjärta. han ser sig själv som Billy Elliot, karaktären från filmen med samma namn. Billy som bara ville dansa balett trots att de flesta i det konservativa samhälle han bodde i ogillade det.

Harvey berättar att han precis som Billy har en pappa som inte gillar att han dansar. Nu hoppas Harvey att han precis som Billy i filmen ska få uppleva att hans pappa ändrar sig och blir stolt över sin dansande son.

Men samtidigt vet han om att det inte är så troligt. Som Harvey säger: ”We don’t communicate with him… we don’t have his number.”

Laget ställer upp i de nationella tävlingarna som ensamt pojklag mot 13 tjejlag. När de lyckas komma trea kommer glädjetårarna både i deras och mina ögon.

För det går att gå utanför det som förväntas och krävs av en bara för att man är pojke. Det kommer ofta med ett högt pris i form av mobbning, trakasserier och våld. Men i slutändan gör det en starkare.

Ens hjärta blir mer slitstarkt, och ens frihet som människa större.

Allt illustreras i den sista scenen där Harvey övar volter på studsmattan på sin bakgård. Runt om står hans mamma och systrar och hejar på. Man ser staketet runt omkring, som gränserna runt manligheten, men man ser att Harvey hoppar högre och högre.

En dag kommer han att hoppa rakt över staketen, och upp mot himlen.

Och bli den han var menad att bli.

En fri människa.

Annonser

8 thoughts on “Pojkar utmanar manligheten med cheerleading.”

  1. Du råkar inte veta om det går att kolla på den även fast det står att den inte är available in my area?

    1. felicia, ladda ner om du kan. annars finns det vissa program som kan ändra ens ip-adress till ett annat lands. kolla här. vet dock inte hur det funkar, men prova!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s