Att föredra Oprah Winfrey när hon är fet.

 

En av mina favoritkomiker, Kathy Griffin, brukar säga att hon föredrar Oprah Winfrey när denne är fet för att det påminner henne om att Oprah är som hennes granne, hennes syster, hon själv och alla andra som kämpar med sina utseenden.

Jag kan bara hålla med.

För det finns ingen offentlig person som har varit så öppen med kriget hon har fört mot sig själv och sin kropp. Ingen har som Oprah berättat om allt det hon tror har gjort att hon har skapat ett ohälsosamt förhållande till mat och sin egen kropp.

Hon har gått upp och ner i vikt offentligt i 25 års tid. Så många gånger har jag velat ruska om henne och be henne sluta marknadsföra den senaste träningsritualen eller matschemat hon har hittat.

Att hon bara ska sluta noja om vikten. Att hon bara ska sluta att befästa vikten som avgörande för om man kan älska sig själv eller inte.

Men grejen är ju att hon verkligen själv har fastnat i och levt med de tankarna som alla oss som har haft problem med våra kroppar har känt.

Därför har jag många andra gånger funnit tröst i Oprahs öppenhjärtlighet om att hon, trots alla utmärkelser, lovord och miljarder på banken, fortfarande inte har kommit underfund med sig själv.

Andra kanske finner det hopplöst och tröttsamt att höra hennes otaliga historier, men jag har mest funnit hopp och inspiration i hennes sökande efter att slutligen acceptera och älska sig själv.

Den senaste gången som Oprah gick upp i vikt satte hon sig själv på omslaget till sin tidning O Magazine med bilder på sitt forna smala jag och numera feta jag med rubriken: ”How did I let this happen again?”

Nu ett och ett halvt år senare säger Oprah det jag såg redan då: att hon genom omslaget sa till sig själv att hennes smala jag förtjänade komplimanger, uppskattning och att bli älskad, men att hennes feta jag inte gjorde det.

Att hon genom omslaget sa till sig själv att hon borde känna skam, känna avsky inför sig själv. Men nu inser hon att det var dumt, både mot henne själv och sina läsare. Att hon tvärtom borde ha hanterat det med och hos sig själv.

För det finns inget fint budskap i att peka ut att lycka sitter i kilona. Att bara ett smalt jag kan var ett lyckligt jag. Det finns inget fint budskap i att skambelägga sig själv och sin mänsklighet.

Oprah visar mer än något annat att det är lättare att säga, att tänka, att inse. Men så svårt att göra, att leva, att förverkliga. Att det är så mycket lättare att predika vad andra bör göra, men inte göra det själv.

Men det gör inte predikan värdelös för det.

Bara mänsklig.

4 thoughts on “Att föredra Oprah Winfrey när hon är fet.”

  1. Det paradoxala är ju att den smala Oprah inte ser bättre ut än den ”feta”. Jag tycker hon är finare på bilden till höger. Mer kramgo. Mer hon.

    1. misan, håller med. dessutom känns det som att hon har blivit smal för att hon har tvingat sig själv och inte på grund av en naturlig omläggning av livsstil.

    1. bella, ja och det är jävligt svårt att behålla en trovärdig medmänsklighet när man har så mycket pengar och makt.

Kommentera

