Biskopen satte fingret i SD:s förljugna bruna röv.

Vid gudstjänsten innan riksmötet i går pratade biskop Eva Brunne i sin predikan om alla människors lika värde.

”I går kväll samlades många tusen människor i Stockholm och i olika delar av landet för att ge sin mening till känna. Ropa ut sin avsky mot det som gör skillnad på människor. Den rasism som säger att du är inte lika mycket värd som jag. Du ska inte ha samma rättigheter som jag. Du är inte värd ett liv i frihet. Och detta av en enda grund – att vi råkar vara födda i olika delar av vår värld. Det är inte värdigt en demokrati som vår att göra skillnad på människor.”

Detta fick Jimmie Åkesson och flertalet SD-ledamöter att resa på sig och lämna kyrkan i protest. De protesterade alltså mot talet om människors lika värde.

Ett tydligare bevis på att de är ett rasistiskt parti går nog inte att få.

Och detta gör de första dagen i riksdagen.

Sverigedemokraterna som trots sin främlingsfientliga politik alltid påstår att de tycker att alla människor är lika mycket värda borde ju därför rimligtvis inte känna sig ”attackerade” när biskopen pratar om människors lika värde.

Men Eva Brunne satte fingret rakt i SD:s förljugna bruna röv.

Ja, det blev nästan komiskt att se Jimmie Åkesson i folkdräkt och hans pajaser till SD-kollegor rusa ut ur kyrkan och gasta om att biskopen ”gick vänsterextremisters ärenden” bara genom att prata om mänskliga rättigheter.

Men det är knappast överraskande, tvärtom är det sådana här pajaskonster som vi kommer att tvingas vänja oss vid de kommande fyra åren.

Och kanske kommer det att få några av SD:s väljare att inse att deras missnöje med vad det nu än är inte blir mindre av att de röstar in pajaser i riksdagen.

SD:s upptåg får dock inte överskugga grundproblemet vi nu har att ta tag i på allvar. Varför så många kände som de gjorde så att de röstade på ett rasistiskt, kvinnofientligt och homofobt enfrågeparti.

Vi måste börja att agera. Vi kan inte bara snacka och diskutera inbördes, alla vi som håller med varandra, och tro att vi då gör skillnad. Att vi då har gjort vårt.

Vi kan komma på och slipa på strategier, men det får inte stanna där.

Precis som Elin Grelsson skrev här om dagen måste vi ut och faktiskt göra något. Inte bara gå med i ytterligare en Facebook-grupp.

Det kan handla om att donera pengar till organisationer så att de får resurser till viktigt informationsarbete. Det kan handla om att gå ut och föreläsa i skolor eller dra ihop en demonstration.

Det kan handla om att alltid ta debatten med de i ens närhet som uttrycker främlingsfientliga åsikter. Det kan handla om att själv ge sig in i politiken för att hjälpa till att återupprätta människors förtroende till politiken.

Det handlar om att ge alternativ, vilket samhälle vill vi ha?

Det finns andra saker att göra än att bara gå med i ytterligare en Facebook-grupp, än att bara skriva de här raderna jag gör nu. Det är behövligt det också som markering och debattunderlag, men i slutändan är det bara ord.

Vi behöver handling, också.

15 thoughts on “Biskopen satte fingret i SD:s förljugna bruna röv.”

  1. Eva Brunne är min hjälte!
    Läste också Elins inlägg och kan inte annat än att hålla med. Jag stödjer sedan flera år tillbaka tidningen Expo. det är ju ett exempel.

    1. bella, hon är min också! jag är på ett sätt glad att sd ännu en gång visade sina riktiga bruna färger.

  2. Hélder Câmara (katolsk präst från Brasilien) : ”När jag säger att jag ogillar rasism så kallar de mig en hjälte. När jag förklarar hur rasism uppkommer så kallar de mig för ’jävla kommunist’.”

    1. dani, jo flera läsare har uppmärksammat mig på det. hade lång bloggdiskussion med mannen bakom den där bloggen i början av året och insåg då att det var som att diskutera med ett barn som vägrade att lyssna. med andra ord är det meningslöst för mig att ha något med honom att göra. de som läser min blogg vet mycket väl var jag egentligen står kring hbt-frågor. det räcker för mig. tack för att du hojtade till vilket som!

  3. Jag tycker att det är olyckligt att man fokuserar så hårt på att ta avstånd från Sverigedemokraterna som trots allt är ett parti som valts in i vår riksdag och som faktiskt kommer bedriva politik som inte bara handlar om invandring.

    Istället borde vi framhålla vilka värderingar vi har och vilka värderingar som vi inte tycker är ok och fokusera på allas lika värde, lika rättigheter och även lika skyldigheter mot varandra och mot samhället. Om man får tänka efter om varför det ska vara så ger det en bättre effekt än att hamna i samma vi/dem-tänkande som SD håller på med.

    1. krille, för mig handlar det inte om att ta avstånd i från sd utan att fortsätta kritisera dem för deras politik och människosynen som den grundar sig på. de är i riksdagen som ett av svenska folket framröstat parti. de ska då få tillgång till vad de andra partierna har tillgång till i riksdagen. de har nu chans att visa upp vilken politik de kan och vill föra på riktigt. och lika ofta som jag och andra kritiserar andra partier för deras politik så ska jag göra det med sd. men eftersom sd i regel gör mer puckade saker lär jag kanske kritisera dem oftare, och då helst med alternativ till deras åsikter och förslag.

  4. Jag skrattade rakt ut när jag såg det här på nyheterna igår. Så fruktansvärt, fruktansvärt korkat, SD. Snacka om att visa att man inte har alla hästar i stallet. SD gick ut jättehårt under hela valrörelsen med att de inte alls är ett främlingsfientligt parti och inte alls är ett rasistiskt parti, osv osv osv. Sedan när någon pratar om främlingfientlighet och rasism under en predikan, reser SD på sig och marscherar ut och blir senare stödda i sitt beslut av partiledare Jimmie Åkesson. ”Dom kände sig kränkta och påhoppade” och valde därför att gå ut ur kyrkan.

    Hur dom inte förstår att de bara bekräftar sina egna puckade åsikter som dom inte ens kan stå för genom att göra så här, det är bortom mitt förstånd. Dom hade inte kunnat stå upp för och bekräfta sina vidriga åsikter på ett bättre sätt än det här.

    Herregud. Mer puckade människor får man ju leta efter med ljus och lykta.

    1. joline, ja det var riktigt puckat. det visar bara att de inte kan slipa bort allt det bruna…

  5. Att de gick ut därifrån känns ju som det ultimata beviset på att de ÄR främlingsfientliga. Däremot undrar jag vafan en gudstjänst ska vara nödvändig för innan ett riksdagsmöte? Känns så tramsigt att blanda in religion med politik i ett land som blir allt mindre kristet.

    1. candy, tycker också det är larvigt med gudstjänsten innan. framför allt eftersom kyrka och stat är skilda sedan länge.

Kommentera

