När mannen visar mer bröst än kvinnan.

Jag är inte direkt en musikalperson. Jag blir mest irriterad på att karaktärerna hela tiden ska brista ut i hemska solon om de mest triviala saker.

Det är snygga dansanta människor som sjunger sjuhundra solon på en och en halv timme. Gärna placerade i en retromiljö som gör att de kan använda rutiga skjortor eller strassklänningar.

Säg det med en sång. Nej tack.

Här om dagen kollade jag på annonserna för alla möjliga musikaler som sätts upp i Stockholm. Kännetecknande för många av annonserna var att om någon var avklädd så var det en kvinna.

Männen däremot var nästan alltid påklädda och propra.

Kanske beror det på att de kvinnliga karaktärerna genomgående är sexobjekt. Men då säger ju det en hel del om vilka stereotypa framställningar om män och kvinnor som Sveriges för tillfället populäraste musikaler bygger på.

Inga överraskningar där inte.

Ett undantag hittade jag dock i annonsen för den nya musikalen Romeo & Julia. Det var ju för den musikalen som SVT hade en långdragen och smärtsamt tråkig tv-serie där den kvinnliga huvudrollsinnehavaren skulle hittas.

På annonsen ler nu denna vinnare stelt med ett märkligt fluffigt rödfärgat hår. Ska den röda färgen signalera kärlek eller vaddå?

Men ännu märkligare är den manliga huvudrollsinnehavaren Måns Zelmerlöws styling. För inte nog med att han har en märklig pottfrisyr som gör att han ser ut som Austin Powers, han är också den mest avklädda av de två på bilden.

Ganska mycket hårig bringa visas, bröstvårtan syns nästan.

Jag uppskattar ju alltid när män objektifieras på liknande sätt som kvinnor alltid objektifieras. Det vill säg skamlöst ofta och skamlöst för mycket. Det jämnar ut bördorna mellan könen lite.

Det gör att objektifiering inte enbart blir ett kvinnoproblem.

Men trots det kan jag inte låta bli att stirra på Måns Zelmerlöws jävla frisyr. Jag hade en sådan frisyr som femåring.

Även jag såg då ut som en tönt.

10 thoughts on “När mannen visar mer bröst än kvinnan.”

  1. Intressanta tankar.

    Jag reagerade mest själv på att bilden såklart är ofantligt retuscherad. Vaxdockor med polerade tänder och photoshoppade ansikten och kroppar.

  2. Jag förstår vad du menar, men är det inte tråkigt med objektifiering oavsett? Jag tycker man ser mer och mer att män objektifieras på samma sätt som kvinnor.. fortfarande inte lika mycket såklart, men ändå! SEN, ja? Var det där ens Måns? Jag uppfattade det inte förrän du skrev det..

    1. sigrid, jag önskar det också, men det känns som en omöjlighet. då är det näst bästa att sexualisering och objektifierande inte bara drabbar kvinnor.

  3. Jag tror de vill att man ska få lite känsla av 1500-tal med en frisyren och med klädseln.
    Orginalet utpelar sig ju under den tiden och då var den manliga klädseln mer feminin än den är nu, dessutom tror jag det var lite inne med pottfrisyr, haha.

    1. anna, haha! jasså, kanske det. men det ser ju bara märkligt ut när de samtidigt ska använda sig av pophits.

Kommentera

