Högerns jämställdhetspolitik är att ingen ha.

Om nu Fredrik Reinfeldt reder ut regeringsfrågan någon gång lär det tillkomma några nya ministrar, medan andra åker ut.

För mig är ju det största problemet att regeringen ens består av moderater, folkpartister, kristdemokrater och centerpartister. Men nu är det ju så och då kan jag bara hoppas på att de allra värsta ersätts.

Som (o)jämställdhetsminister Nyamko Sabuni.

Det går inte att vara så oerhört svag som minister i fyra år och få fortsatt förtroende. Det går inte att visa ett sådant totalt ointresse för de frågor som man är minister över.

Det är inget annat än respektlöst.

Jag kan förstå, även om jag knappast håller med, att man som liberal inte vill använda politiken för att skapa jämställdhet. Men då ska man rimligtvis inte ha den högsta politiska positionen för jämställdhetsfrågor i det här landet.

Det är fullständigt orimligt.

Men tyvärr är det ju dock ett medvetet val. Den borgerliga regeringen har ju inget intresse för jämställdhetsfrågor. För dem är jämställdhetsfrågor att fortsätta sänka skatten för de allra rikaste och sedan kalla det en jämställdhetsreform.

Eller så låser de fast kvinnor, många med utländsk bakgrund, till hemmen genom det oerhört ineffektiva och familjekonservativa vårdnadsbidraget.

Eller så gör de helt enkelt vad de är bäst på när det gäller jämställdhetsfrågor: ingenting.

Det är just därför de har haft en icke-feminist som Nyamko Sabuni som jämställdhetsminister. Hon vill ju ingenting, hon gör ju ingenting. Och därmed för hon precis den jämställdhetspolitik som borgarna gillar.

Det vill säga: ingen jämställdhetspolitik överhuvudtaget.

Trots allt detta hoppas jag ändå att Fredrik Reinfeldt utser någon, vem fan som helst, med lite större ambitioner än att göra ingenting. Någon som faktiskt ser behovet av förändring och faktiskt vill förändra.

Men kanske har Fredrik Reinfeldt precis som jag har väldigt svårt att komma på några sådana borgerliga kandidater. För den enda liberala feminist jag respekterar, Birgitta Ohlsson, verkar ju även hon ha blivit jävligt beige i regeringsställning.

Åh, vad roligt det ska bli de kommande fyra åren.

12 thoughts on “Högerns jämställdhetspolitik är att ingen ha.”

  1. Jag hoppas nästan att alliansen gör ett skitjobb, gör många grova felsteg och gör det tydligt varför de inte borde styra Sverige. För då blir de förhoppningsvis inte omvalda nästa år!

    1. jennifer, jag med på ett sätt. samtidigt vill jag se om det är så att majoriteten av svenska folket verkligen vill att vi styr om och faktiskt går mot ett mer privatiserat sverige. jag hoppas inte det.

  2. Håller med Jennifer! Samtidigt som jag vill att de rödgröna ska vinna valet för att folk gillar deras politik, inte för att de är det minst onda alternativet.

  3. Man kan ju alltid hoppas på att Birgitta Ohlsson blir jämställdsminister för hon är mycket vettigare än vad sabuni någonsin kommer att bli. Alliansen suger på jämställdhetspolitik rent ut sagt och de rödgröna är inte mycket bättre dem. Ingen lyfte fram ett endaste jämställdhetsförslag i valrörelsen det enda som debatterades några dagar var hur hemskt det var att Ohly sade bröstpump.
    Vi får de politiker vi röstar på.

    1. svalin, jo håller med. hoppas att vänstern rannsakar sig själv och omarbetar lyfter fram sin feministiska politik på bättre sätt. dock tycker jag tyvärr att birgitta ohlsson tappade mycket i respekt när hon försvarade vårdnadsbidraget bara för att hon inte vågade kritisera sin egen regering.

  4. Ha,ha…jaaaa alla som inte är vänster är giriga och ojämlika…Det ät bara borgerliga politiker som låter sina barn gå före i bostadsköer,ligger med horor,ser till att få omgjort hemma med svartjobb och skattepengar…(oj,då…det hände visst när det var sosseregering…och Göran Persson är ju bara en för häääääärlig kille som har byggt herrgård,tar saftigt betalt på sitt nya jobb samtidigt som han får typ pension för sin regeringstid)…bara man är vänster så är man jämlik och inte rasistisk alls:) Ha,ha,ha….

    1. eva-lotta, nä det är ju inte poängen med min text. idioter finns det överallt. dock är det en väsentlig skillnad på borgerlig jämställdhetspolitik och en från vänster. jag föredrar den sistnämnda efter den faktiskt vill använda politiken för att främja jämställdhet.

    2. Eva-Lotta:
      Det ser ut som att du försöker vara ironisk men det lite sorgliga är nog att du inte verkar inse att det du ironiserar över till stor del är sant.
      Om du inte räknar sossar till ”vänster” (vilket de i praktiken inte längre är utan snarare socialliberala) så har du inte längre mycket att ironisera över.

      Men okej då, om vi ändå skulle ta det du skriver på allvar, ang giriga och oärliga sossar: Är det i så fall bättre med BORGERLIGA giriga och oärliga politiker som STÅR FÖR att de är det, och vill ha ett sånt samhälle?

  5. Jag hoppas att Alliansen inser sina misstag och gör ett *bra* jobb under de kommande fyra åren, och att vi sedan lyckas rösta bort dem därför att det finns ett *bättre* alternativ, snarare än för att de är dåliga.

    Det här är också en del av trenden mot ett tvåpartisystem, att man inte längre röstar på sitt parti för att man tycker att deras program är bra, utan för att så att säga vinna över det andra laget.

    Jag väljer hellre det bästa av flera alternativ än den minst dåliga av två parter.

    1. peter lewerin, ja jag ser gärna att blocken löses upp. men jag undrar om det kommer att bli så igen.

Kommentera

